Gå til innhold
Arkivverket

[#44755] 53 slektsledd tilbake


Gjest Tor Henning
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Henning

'Hvem kan føre slekten sin lengst tilbake?' Dette sto i siste nr. av Illustrert vitenskap.Som et interessant notat som jeg syns det var så kan jeg nevne at Stamtavlene til det danske og britiske kongehuset strekker seg omtrent 1000år tilbake i tid, og dagens medlemmer av det danske kongehus er etterkommere av Gorm den gamle som døde i 958. Prins Christian har visstnok 53 slektsledd dokumentert bakover.Men uansett så sitter man igjen med spørsmålet: 'Hvilke folk var det som var før det igjen?'DNA tester vil vel rydde opp i det meste tilslutt når bare teknologien er kommet så langt.. Imens får vi kose oss med løse tråder og brikker som faller på plass en etter en...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det blir kanskje 53 generasjoner. Konge- og fyrsteslekter (og adelsslekter mv som ætter fra dem) kan i enkelte tilfeller følges bakover til ca år 500. (Karl den stores eldste kjente aner.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

'Eva's syv døtre' kan muligens være et hjelpemiddel?LenkeBør trolig brukes med varsemd da metoden visstnok går hardt utover vår egen Thor Heyerdahl;-))Hørte om Eva og døtrene første gang på et arkivkurs i regi av den lokale DIS-foreninga. Kan ikke huske det ble utstedt noen advarsel.Så hvem vet...Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Magne Apelseth

Skal vi prøve å starte med ein eller anna kjent person på 1500 talet og prøve å kjeldebelegga ledd for ledd bakover ? Kunne vore interessant å sjå kor langt bak vi kunne kome i fellesskap !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Håkon IV Håkonssons forbindelse til 500-tallet er vel avhengig av ideen om at Judith av Flandern var Skule kongsfostres mor. Se denne siden Lenke i Stewart Baldwins 'Henry project' for en grunding gjennomgang av det man vet om Judith av Flandern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Hvis man derimot har Håkon V Magnusson i stamtavla, så skulle saken være klar. Hans mor var jo Ingeborg Eriksdatter av Danmark, og i hennes anetavle finnes alt fra bysantiske keisere og russiske storfyrster via franske og spanske hertuger til Olav den Hellige og Håkon Jarl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Takk, Frank, du redet saken. Jeg kom også på at Håkon 4. var feil og at Håkon 5. er det riktige. Men ham som ane, kan du rulle anene opp til 500-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Frå Scharffenberg over Vind og fem generasjonar Rosenkrantz (etter dansk biografisk leksikon) har eg lånt denne rekka:Er ho haldbar?Håkon V Magnusson, konge av Norge 1270-1319|Agnes Håkonsdatter, baronesse til Sudrheim 1292-1319|Herr Sigurd Haftoresson til Sudrheim, baron til Sudrheim og Giske ca 1315-1392|Agnes Sigurdsdatter til Giske ca 1345|Fru Ingebjørg Jonsdatter av Sudrheim ca 1378| Fru Gudrun Olavsdatter til Nesøen ca 1420|Sigrid Erlandsdatter, til Losna Sogn ca 1450-1528|Margrete Boesdatter Flemming ca 1465-ca 1487|Otte Holgersen Rosenkrantz, til Boller ca 1487-1525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

(13): Eit slektsprogram der titlene er lagt inn som etternamn.Rosenkrantzane er belagt med sekundærkjelder. Lista frå 1500 til kong Håkon er tjuvegods. Men i (8) var vi utfordra til å komme med eit kjent 1500-talsnamn, og Rosenkrantx er vel kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Knut:Jeg regner med at du selv innser det uholdbare i å hevde at et slektsprogram skal ha funnet på titlene. Et eller annet levende menneske har laget dette, og jeg regner med at Tore kan forklare hvorfor titulator-bruken ikke er gangbar.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Bare for å avslutte mitt korte innspill (7). For Håkon Håkonsson har vi vel egentlig bare én kjent ane? Han var uomtvistelig sønn av Inga fra Varteig, men hennes aner kjenner vi ikke i det hele tatt. Og hun måtte bære jernbyrd for å bevise at Håkon var en Håkonsson, så strengt tatt vet vi heller ikke hvem faren var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er et eksempel på ei etterslektstavle etter Agnes Håkonsdatter (Gards- og slektshistorien for Vegårshei), som antakelig på flere punkter er basert på misforståelser:

bilete1787.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg vil vel i hvert fall tro at nr. 20 ('ei Engebretsdatter av Månestjerne') er en konstruksjon - muligens et 'kreativt' forsøk på å unngå en annen konstruksjon, kommentert her av Tore Vigerust: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Det var et flott sleksttre Arnfrid, men det var så få linjer bakover. Vedkommende har mye arbeid som gjennstår her...Nok om det; Er det noen som kan verifisere at våpenskjoldene som er inntegnet er riktige?Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.