Gå til innhold
Arkivverket

[#44759] John Aasen fra Numedal, 270 cm. Var han verdens høyeste mann?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiI følge et ukeblad skal besteforeldre til John være Daniel Aasen (kjent som Stor-Daniel) og Aslaug Olsdatter. De hadde 4 barn, Sevre, Ola, Kristi og Margit.Sevre , Kristi og Ola dro til Amerika. Kristi skal ha vært en kjempekvinne på 220 cm, og hun skal ha møtt svensken Nils Jansson Bokke ( 244 cm) på overfarten og søt musikk oppsto, og de skal ha fått en kjempebaby på over 10 kg, altså nevne John.John vokste opp i Minnesota, og hans første filmrolle var 'Colosso' i filmen 'Why Worry' sammen med den kjente Harold Lloyd i 1923.Han påstås å ha vært 255 cm som ti-åring, og så mye som 270 cm høy som voksen.Jeg har mer historie om han, men slutter her.Spørsmåler er: er det noen som har vært borti denne familien.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ifølge denne passasjerlisten skal han være f. i Bergen den 5. mars 1900. : Name: John Aasen Arrival Date: 17 Apr 1925 Age: 25 Birth Date: 5 Mar 1900 Birthplace: Bergen, Norway Gender: MaleShip Name: City Of Los AngelesPort of Arrival: Wilmington, California Port of Departure: Honolulu, Hawaii.Betefaren skal visstnok ha vært en P. T. Bornum.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Du tror kanskje at det har 'klikket' fullstendig for meg :)) når jeg viser til en person med samme navn i en passasjerliste, men jeg ser det slett ikke som noen umulighet at dette var kjempen og filmskuespilleren John Aasen. Han skulle til Continental Hotel i LA. Ved å Google ser jeg at 'Wikipedia' oppgir at han er født i 1897 men ifølge denne siden er han født 5. mars 1890, (Merk datoen i mitt nnlegg 5) så her er det full forvirring. http://www.imdb.com/name/nm0007539/Jeg har lest litt i de gamle avisene som finnes hos Ancestry, og de fleste (der alder er nevnt) tilsier at han skulle være født ca. 1900. Noen få angir ca. 1890 som hans fødselsår. Jeg tar med dette fra Oakland Tribune ( Oakland, California)23.sept. 1924. :Family of Giants.'Aasen was born in Norway on Mars 5. 1900. His father was 7 feet 6 inches in heigt, while his mother stood 6 feet 5 inches. His grandfather, hwo was on exhibition at the World Fair in Chicago as the tallest man in the world at that time, was 8 feet and 7,5 inches. He is still living and 84 years old, shattering public opinion, according to Aasen, that tall people have short lives.'Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Litt fra Laagendalsposten.'Uoffisielle fakta om John Aasen: John ble født i 1887 i Minnesota og døde i 1938 i California. Moren Kristi var fra Gvamsåsen i Veggli.'Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Torgersen

Rollag kommune bevilget i høst 10.000 kr til ett prosjekt:John Aasen, ”stor mann”, det bevilges kr. 10.000, til arbeidet med prosjektet - se LenkeDette tyder vel på at han var fra Rollag... Det finnes gjerne noen derute som vet hva dette prosjektet er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ww1 - registration cards sier at showman John Aasen er f. 5. mars 1890 i Minneapolis i Minnesota.Han er i mai 1919 7 fot og 1 tomme høy. Dårlig syn. Kraftig bygget. Lyst hår. Blå øyne.Ansatt i 1919 av Cells Floto? Cinema i Denver Colorado. Han er i 1919 ugift i New Rockford i N. Dakota.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Flere motstridende opplysninger:1. Fra innlegg 1: 'skal ha møtt svensken Nils Jansson Bokke ( 244 cm) på overfarten og søt musikk oppsto, og de skal ha fått en kjempebaby på over 10 kg, altså nevne John.'2. Fra Laagendalsposten: 'Johns far var trolig en svenske som het Nils Jansson Brokke som oppholdt seg en tid i Numedal da han jobbet på jernbanen.'Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Opplysningen i Jons innlegg #10 er jo overbevisende, og det viser jo også at han nok var lang mindre enn det han selv hevdet å være.Her fra 1900-Census, Lincoln, Winneshiek, Iowa:Christina Aasen, Head, f. i Norge okt. 1869, enke. Har født 3 barn.John, f. mars 1890 i MN av norske foreldre.Alfred, f. jan. (ell. Juni?) i MN av norske foreldre.Evelena f. febr. 1896 i Iowa av norske foreldre.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Vedkomande høgda til John:Dersom John Aasen som 29-åring (vi får tru han var utvaksen då) var målt til å vera 7 fot og 1 tomme høg (sju fot éin) var han altså 216 cm høg.Ein tomme er 2,54 cm, og det går tolv -12- tommar på ein fot, som då vert 30,48 cm. Dvs. 30,48 x 7 + 2,54 = 215,9 - avrunda oppover til 216 cm.Men dersom målereidskapen var meir omtrentleg - til dømes at ein tomme var 2,6 cm, og at det i tillegg var vanskeleg å få målt kjempa John skikkeleg (noko som slett ikkje er utenkjeleg); kan det vel tenkjast at han var endå litt høgare: Kanskje om lag 221 cm (31,2 x 7 + 2,6 = 221 cm)?I alle høve ein diger mann, og kan hende var han ein av dei aller største Nordmennene nokonsinne?Når vi ser på biletet av han ved sida av komikaren Harold Lloyd i innlegg (2) så må ein hugsa på at Lloyd langt frå var stor av vekst, truleg ikkje høgare enn kring 165 cm. Skilnaden mellom éin på ca 220 og éin på kanskje 165 er jo godt over halvmeteren - og dét ser jo uansett svært imponerande ut på bilete.Det er vel sjølvsagt også meininga med dette fotografiet/denne reklameplakaten. Forresten eit godt foto -.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

http://www.dinfilmside.no/showperson.php?id=91429'Noen kilder påstår at John Aasen var 2.73 høy, men dette er lite sannsynlig når man ser han ved siden av Harold Lloyd som er 1.78 høy. I Guinnessrekordbok fra 1978 står det at han er 2.13 høy, noe som passer mye bedre i forholdet til Harold Lloyd.'Apropos store norske personer... så kan vi vel ikke unngå å komme innom 'Stor-Henrik' Henrik Brustad (1844-1899) fra Ytterøya i Nord Trøndelag, verdens sterkeste mann på dden tiden. Han skal ha vært 2.26 meter høy, og løftet 500kg!Her er han avbildet sammen med en av sine brødre.

bilete1788.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Det er ei kjent sak at 'alle' personar som skulle vise seg fram som store eller små, la til eller eventuelt trekte frå ein del - berre som eit reklametriks. Kontrollmålingar har ofte vist heilt andre resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Pedersen

I bind 1 av Rollag Bygdebok, side 218 står det følgende om Johns mor Kristi Danielsdtr. Aasen født 1867: ” Kristi drog til Amerika i 1887 i lag med Anders Olsen Åkerbråtan under Medalen i Eggedal. Ho blei gift i Amerika og fekk 2 barn. Det første Barnet var John Aasen, f. 1887, d. 1938. Det var denne mannen som gikk under namnet ”Long John”. Han var kjempestor og levde en lang tid av å syne seg fram i sirkus som eit særsyn. John spela også med i fleire filmar. Syster hans heitte Eylin”.Ifølge Rollagboken hadde Kristi også en søster, Ingeborg født i 1854.Arnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Her er en annen kjempekar, Engebret Pedersen, født i Kirkestuen i Sollia, dro til Amerika i 1877. Utdrag fra boka Streitlien 1660-1960 av Ivar Streitlien:…… Engebret, f.1860, var ein kjempekar, så da skomakeren skulle gjera konfirmasjonsskoene hans, laut han bruke lesten til eit par Køyrestøvlar som ein vaksen kar brukte utanpå dei vanlege skone. …... Han vart politikonstabel i Chicago, og på eit foto av han frå 1881 står det – Kaptain E. Pedersen, Norwegian Giant, 21 years old, 7 foot 6 ¾ inches high and weighing 383 pounds – (2,3 m. høg og 169 kg.).I 1890-åra var han heime i Noreg ein tur. Dorthe Brænd minnes at han måtte bøyge seg djupt for å koma gjennom døra på Uti. Døra var 2,10 høg innvendig i dørkarmen. …. Fingerringen hans var så stor at ein 2-krone smatt lett igjennom.Engebret var ein godmodig kar, slik som store karer brukar å vera. Han døydde ugift i Chicago.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Der eg arbeider har me hatt besøk av ein nederlendar som må bøya seg når han går gjennom dørane. Ei vanleg norsk dør frå 1974 er vel litt lågare enn 2,10?Mange av nederlendarane eg har sett, har forresten vore høge. For nokre tiår attende var vel me skandinavane rekna for å vera mellom dei høgaste i Europa. Men eg meiner ø ha høyrt/lese noko om at nederlendarane har passert oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

Akromegali/Gigantisme. Sjølv fekk eg då eg var 23 år gamal (1958) Akromegali - godarta svulst på hypofysen - hadde eg fått dette før eg var utvaksen (ca 18 år ) ville sjukdomen heitt Gigantisme - spesialisten på Rikshospitalet som eg var 30 gonger til i løpet av ca 20 år sa at Gigantisme kunne ført til ei høgde på kanskje 2,70m. Akromegalien førte til at hender, hake - voks. Skostørelsen gjekk på fem år opp frå 42 til 47. Er operert 1973 og har hatt eit godt liv. *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Helge Bjerkevoll

Grovt målt er Harold Lloyd 9 cm og lange John 11,5 cm på min skjerm. Om Lloyd så var 178 cm så vil ca høyde til John være:(178x11,5)/9 = ca 227 cm.270 cm kan da umulig være riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HelgeNei du har helt sikkert rett. Jeg gjorde det samme her med samme resultat.Men la oss være litt rause :-) Han har jo Norske aner. He he

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.