Gå til innhold
Arkivverket

[#44769] Fokstua, Dovre


Gjest Marit Monsen Bolset
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Monsen Bolset

Ser at temaet har vært oppe før (9667), men søker nyere informasjon vedr.Paul Tjøstelsen Dalen, Folldal f.1674, begr. 31.01.1773, gift med Marit Sjugurdsdtr. Nistugu Arnkleiv, Dovre. Kjenner noen til deres forfedre? Jeg er selv etterfølger av deres barn nr 2 - Brit f. 1706, begr. 17.10.1784. Mvh Marit M Bolset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Slettahjell

Bygdabok for Dovre Bind 2 nevner Pål Tjøstelsen Fokstugu f. ca. 1675, d. 31.03.1773 g.m. Marit Sivertsdatter Nistugu Arnekleiv. Foreldrene hennes er Siver Olsen Nistugu Arnekleiv f. ca. 1644, d. 1725 og Brit Toresdatter Nordgard Killi f. ca. 1648, d. 1727. Far til Siver kommer ifølge bygdaboka fra Hågå og ætta lenger tilbake fra Tynnøl på Lesja.Visste ikke at Pål Tjøstelsen kom fra Dalen i Folldal, interessert i å høre mere fra den kanten. Jeg er etterfølger av Siver Pålsen Fokstugu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Monsen Bolset

Takk skal du ha Trond! Jeg har nettopp tatt opp igjen denne greinen av slekten på min mormors side. Jeg prøver å kartlegge 'kvinne rekken' bakover for min datterdatter som ble født i fjor. Opplysningene vedr. Paul Tjøstelsen Dalen, Folldal fant jeg i et innlegg her på debattsiden (nr 9667). Det virker grundig dokumentert. Jeg skal prøve å få tak i disse bøkene du nevner i Bergen senere i uken. Jeg har foresten en liten bok skrevet av Sigurd Arnekleiv - 'Arnekleiv - ein gamal gard i Dovre. Der har jeg funnet mye interessant. Mvh Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Hallvard Sundseth

Er Paul Tjøstelsen fra Folldal bror til Tjøstel Tjøstelsen Dalen Fra Folldal, født ca 1685, død 23. oktober 1747 på Korsvoll, Dovre? Han var gift med Tora Jørgensdatter Killi fra Søgard, Killi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Monsen Bolset

Jeg kan dessverre ikke svare deg på det i dag! Hvis det dukker opp nye opplysninger, skal jeg formidle det så snart jeg kan! Mvh Marit M Bolset

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Gjølstad

Ifølge bygdebøkene for Dovre var disse to brødre - Pål til Fokstua og Tjøstol til Nedre Korsvoll. I tillegg var det ei søster, Gunhild, som kom til Systugu Korsvoll. Alle oppgis å være barn av Tjøstol Halvorsen Dalen og kona Gunhild Larsdtr. fra Nordistugu Hjerkinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Skal ikke blande meg mye inn i debatten men ville bare referere litt fra Folldal Bygdebok bind II. Her heter Paul Tjøstelsen Dalen Pofuell (Pål) og g.m. som tidl. nevnt Marit Syversd. Nistugu Arnekleiv. I tidligere innlegg er både Sjugurd og Sivert nevnt, og hva som er rett vil ikke jeg gå inn på.Pofuell (Pål) kommer altså fra Folldal Søndre(Øvre Uppistugu, Sørås) i Folldal, men det kjenner dere sikkert til.Ville bare nevne som en kuriositet at det akkurat nå har kommet ut ei lita bok om Hjerkinn`s historie, men jeg har bare så vidt sett den men ikke anskaffet enda, men det var ei fin lita bok til ca. 200 kroner, med mye bildemateriell fra Hjerkinn og områdene rundt. Jeg husker ikke helt tittelen på boka, for jeg så den bare så vidt i går. ( Vet ikke om det er lov å 'reklamere' i forumet på denne måten). Jeg nedstammer fra Hjerkinn og Dalen langt der bak selv så vi sier det er lov.vennlig hilsen Reidar Oddløkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Skal ikke blande meg mye inn i debatten men ville bare referere litt fra Folldal Bygdebok bind II. Her heter Paul Tjøstelsen Dalen Pofuell (Pål) og g.m. som tidl. nevnt Marit Syversd. Nistugu Arnekleiv. I tidligere innlegg er både Sjugurd og Sivert nevnt, og hva som er rett vil ikke jeg gå inn på.Pofuell (Pål) kommer altså fra Folldal Søndre(Øvre Uppistugu, Sørås) i Folldal, men det kjenner dere sikkert til.Ville bare nevne som en kuriositet at det akkurat nå har kommet ut ei lita bok om Hjerkinn`s historie, men jeg har bare så vidt sett den men ikke anskaffet enda, men det var ei fin lita bok til ca. 200 kroner, med mye bildemateriell fra Hjerkinn og områdene rundt. Jeg husker ikke helt tittelen på boka, for jeg så den bare så vidt i går. ( Vet ikke om det er lov å 'reklamere' i forumet på denne måten). Jeg nedstammer fra Hjerkinn og Dalen langt der bak selv så vi sier det er lov.vennlig hilsen Reidar Oddløkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Beklager, men det var ikke meningen å legge inn innlegget dobbelt opp, jeg må ha vært borti noe to ganger. Jeg vet ikke om web-master har mulighet til å fjerne det ene?mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Monsen Bolset

Takk for tipset Reidar! Alltid kjekt å få nye tips. Du skulle ikke tilfeldigvis kjenne til fødselsdata for Marit Syversdtr. Nistugu Arnekleiv? Hun er min 6 x tippoldemor. Mvh Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Hallvard Sundseth

Takk for svar. En bit til på plass i det store puslespillet. Mine aner tilhører ikke denne greina, men vi møtes tilbake på Killi og Vorkinn.Hilsen Bjørn Hallvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Gjølstad

Marit Siversdtr. Arnekleiv er også min 6xtipp. Hennes fødselsdata framgår ikke av bygdebøkene, men det oppgis at hun ble gift med Poul ca. 1707, og hun var datter av Sifuer Olufsen Arnekleiv (ca. 1635-44 - 1725) og Berte Thorsdtr. Killi (ca. 1647 - 1727). Bygdebøkene for Dovre kan anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Desverre har ikke Folldal Bygdebok noen f. dato på Marit S.datter Arnekleiv, men nå sitter jeg med den nye utgaven av boka og har ikke sjekket den gamle, men det skal vel mye til at datoen hennes er med der også.Ellers er det fryktelig store etterslekter vi her har med å gjøre. jeg vet ikke om jeg greier å ha tunga rett i munnen her, men litt vedr. innlegg 7: Pofuell ( Pål) og Tjøstel hadde ei søster Ragnhild f. ca 1675 og d. 1762, g. m. Gulbrand Samuelson, ruste, f. ca 1670, d. ca. 1715. Og de hadde Systugu Korsvoll på Dovre og hadde 4 barn. Ragnhild g. en gang til m. Oluf Pedersen d. 1719.Ellers er det så mye folk å ta av her at jeg nesten anbefaler dere å fjernlåne Folldal Bygdebok hvis dere ikke har den, spesielt bind II av den nye utgaven, men det er avleggere til bind I også så jeg anbefaler egentlig begge. vet ikke om om dette ble mer forvirrende eller oppklarende?Pofuell og Tjøstel hadde enda 4 søstre i tillegg til Ragnhild, Torø,f. år ikke nevnt, Siri, f, 1691, Guri f. 1693, g. m. Per Person Snikkar, Dovre og Marit, f. år ikke nevnt.vennlig hilsen så langt Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Slettahjell

Takk for nyttige opplysninger. Gunhild Larsdatter fra Nordistugu Hjerkinn har jeg i basen, hun er datter av Lars Pålsen Hjerkinn og Torø Steinarsdatter Dombås.Tror jeg må låne bygdebøkene fra Dovre og Folldal på nytt, det var mye interessant her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Har ikke helt greid å slippe taket i denne tråden, jeg greide nok ikke å holde tunga helt rett i munnen likevel. Gunhild Larsd. ( Hjerkinn Nordre)giftet seg opp att etter at Tjøstel Halvorsen døde i 1688, m. Fredrik Hanson Nørstegård, Dovre, f. 1657 og d. 24.7.1733, så står det slik: (mor hans var enke i 1697), og de hadde 3 barn og det var de 3 siste søstrene i mitt forrige innlegg ( altså Siri, Guri og Marit). Så står videre: ( Ei Gunnild Guttormsd. Foldal gravlagt 1726, 80 år gml. kan vera same Gunnhild og farsnamnet feilskrive). Nevnte Siri, f. 1691 ble gift med neste brukar i Øvre Uppistugu i Folldal som var Ole ( Oluf)Siverson Arnekleiv, Dovre, d. 1754. og disse har også masse etterkommere.Og da er nå også jeg litt nysgjerrig, er Ole bror til Marit som var gift m. Pofuell? jeg har ikke sett Dovre BB III enda, og det er vel den som omhandler Arnekleiv?Beklager at det var litt blingsing forrige gang!mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Hei Reidar! Jeg er etterkommer etter Siri og Ole. Ole var bror til Marit som du nevner. Jeg kan nevne at i søskenflokken til Ole var det enda en bror som het Ole eller Oluf. Jeg har fått gjort oppslag i skifteprotokollen for Dovre og her er skiftet etter foreldrene til Ole og Marit som viser hvor mange barn som levde når skiftet ble foretatt: Siver Olsen og kone Bertte Thorsd. skifter i live i Arnekleiv 1708-04-14. Det står dessverre ikke noe i skiftet om hvor barna oppholder seg. Det eneste som står er:Formuen: 88-2-23 Odelsgods: Sin paaboende gaard som skylder 3 huder 6 skindSiffuer Olufs., mand Bertte Thorsd. kone Oluf Sifuers:, sønn, myndig Torre Sifuers:, sønn, myndig Oluf Sifuers:, sønn, myndig Marit Sifuersd:, datter Anne Sifuersd:, datterJeg ser i innlegg 16 at Torø Steinarsdatter er navngitt som Torø Steinarsdatter Dombås, er hennes opphav kjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei igjen Øystein!Bare for å nevne litt fra Folldal Bygdebok bd II under Hjerkinn Nordre ( Nordistugu Hjerkinn, 'Skjerkjinn', så er Lars Pålson Hjerkinn Søndre, f. ca. 1614, g. m. Thorre ( Torø) Steinarsd. de siste som er nevnt under Hjerkinn i Folldal BB, og de hadde da som kjent barna Guttorm som ble neste brukar, og Gunnhild, til Øvre Uppistugu i Folldal. Så opphavet til Torø Steinarsd. er nok litt ukjent for bygdebokskriverne også.vennlig hilsen foreløpig Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein LillegaardS

Vet ikke om Trond som har skrevet innlegg nr. 16 har funnet opphavet til Torrø? Eller kanskje det er noen som har bygdebok som omhandler Dombås som kan noe finne der?MVH Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei igjen!Ja ikke godt å si, men jeg har også Lars og Torrø i ei anerekke, tror det er 6. tipp-tipp eller noe slikt, og den rekka slutter med Thorø Steinarsd., men jeg finner ikke Steinar etterpå, så hvem det kan være er ikke godt å si. Kommer tilbake senere i kveld. mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Lurer på hvor forvirret temaåpneren begynner å bli nå, men tråden har etterhvert blitt litt interessant, så jeg er frampå igjen. Jeg vet ikke hvor enig Trond i innlegg 16 er, men jeg kikker litt i Dovre BB I, og det tyder på at denne Thorre, Torrø eller Torø antagelig kommer fra Søre Dombås, det er vondt å finne fram i boka, men under Hjerkinn er Torø henvist til gnr. 7 på Dombås, jeg finner flere Steinar her, men har ikke fått øye på Torø enda. Tror vi må få få noen på Dovre til å hjelpe til.mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Monsen Bolset

Jeg henger fortsatt med! Har nå fått tak i 'Bygdabok for Dovre, bind 2, men ikke rukket å gå særlig grundig igjennom enda. Fikk gått gjennom bind 1 på biblioteket torsdag). Skal bruke tid på dette i romjula. Har ellers reservert den nyeste bygdeboka fra Dovre. Hovedbiblioteket i Bergen har fått den inn, men ikke rukket å katalogisere den enda. Jeg står først i køen! Regner med å delta mer aktivt i debatten etterhvert. I denne søte førjulstid er det helt andre sysler som må til, puuuh! Mvh Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Til Marit! I innlegg nr.4 nevner du en bok skrevet av Sigurd Arnekleiv, er denne boka tilgjengelig for salg?Til andre som leser denne tråden: Er det noen av dere som kjenner til om Torrø Steinersdatter kommer fra Søre Dombås?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Slettahjell

Til innlegg 22. Jeg har også mine opplysninger fra Bygdabok for Dovre bind 1, men fant heller ikke Torø under gnr. 7. Mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.