Gå til innhold
Arkivverket

[#44769] Fokstua, Dovre


Gjest Marit Monsen Bolset
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Monsen Bolset

Til Øystein. Jeg tror at boken ble utgitt av Gudbrandsdal historielag i 1983. Det står det ihvertfall i det eksemplaret jeg har arvet etter min mormor. Du kan sikkert få flere opplysninger om du kontakter historielaget. Jeg har dessverre ikke noe adresse å hjelpe deg med! mvh Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Reidar Oddløkken

Jeg drar fram att dette emnet en liten tur, jeg vet ikke hva Marit sier til det? Det var litt ang. denne Thorre Steinarsdatter, nevnt i innlegg 16, 21 og 24, jeg har i et uoffisielt dokument oppgitt at det skal ha vært et skifte på Thorre i 1697, hvis en hadde fått sett det og forstått hva som sto i det ville det kanskje kastet lys over hvem denne Steinar var? Eller er jeg helt på jordet?, mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Monsen Bolset

Hei Reidar. Fint at du tar opp tråden igjen! Dette skiftet på Thorre som du nevner - hvor har du det fra?Tviler på om jeg kan være til noe hjelp angående tyding av gammel skrift, men håper at du får noen andre til å hjelpe deg. Jeg skal jobbe videre med ulike greiner av slekten til høsten. Skal da ha 4 mnd. 'time out' fra en travel hverdag. Jeg regner med å få rikelig med tid til å jobbe videre med dette spennende arbeidet da. Mvh Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

I Dovre bygdebok nr. 1, under Hjerkinn Nørdre 1/a-1 står ekteparet Lars Pålsson og Torø Steinarsdatter. Her henvises det til at Torø er fra Dombås (7/1).Under Uppistugu Dombås 7/1a-8 er ekteparet Steinar Olsson og Marit Pedersdatter nevnt, med merknad se familien under Nordigard 6/3. Under dette nummer står de ikke, men tvertimot under samme gård altså Nørdre Dombås 6/0-5. Men her er ikke Torø nevnt som et av barna. Er det noen som vet om noe skifte etter dette ekteparet og om Torø kan være nevnt der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei Marit og Thor Atle! Ja, Marit, dette skiftet jeg nevner, jeg har ei ane-rekke og denne har jeg ikke utarbeidet selv og kan ikke garantere den, og jeg vet heller ikke helt hvem som har laget den, men jeg tror nok at den stemmer bakover til Hjerkinn og videre til disse kjente Dovre-navnene rundt 15-1600-tallet for det er jo beskrevet flere steder, og minst halve Folldal tror jeg kan rekkes bakover dit. Det er her dette skiftet er nevnt og det behøver nå ikke være mer hemmelig enn at jeg legger ved noen navn fra dette aktuelle leddet, dere kjenner sikkert navnene fra før. Det er vel felles aner tenker jeg, dere får kikke på det og vurdere det. vennlig hilsen Reidar

bilete2762.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Fra skiftekortet har jeg notert følgende etter Lars Pålssons og Torø Stenersdatters skifte:Gudbrandsdalen, Hjerkinn Dovre, 11/10 1679 fol.87b.Avdød Lars Pålsson og avdød hustru Thore Stenersd., formue 157-0-12.Barn: 1: Guttorm Larsson, 2: Gunnil Larsd.Er usikker på datoen på skiftet (11/10 1679) er riktig, dessuten har jeg klart å dra inn den samme datoen inn på skiftet etter sønnen Guttorm L.Innlegg 30: Regner med at anerekka stammer fra Furuhovde i Folldal, der jeg kan tilføye at 1419-Marit Eriksdatters opphav skal etter min oppfatning være Amundgard på Lesja.Stammer selv fra Paul Hansson, 02/05 1810-27/10 1875, Furuhovde (142-1), som kom til Røsten i Alvdal, liggende ved folldalsgrensa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Hei Jan Erik. I innlegg 29 har jeg etterlyst skifte etter ekteparet Steinar Olsson og Marit Pedersdatter på gården Nørdre Dombås. Dette får å få sjekket ut om Torø Steinarsdatter er datter til dette ekteparet. Vet du noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Innlegg 32: Nei, dessverre.Jeg visste ikke at hun kom fra Dombås før Dovre bygdebok var utgitt, og var derfor ikke på leit etter skiftekort som berørte Dombås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei Thor Atle og Jan Erik! Dette 1697-årstallet er det feil så det skal være 1679? Anerekka stammer fra min nære slektning Ragnhild Arnesdatter, og på hennes morside så går den nok om Furuhovde ja, men på hennes far-side så går det til Alvdal via Sivilhaug, Sandeggen osv. Ellers vet jeg ikke hvem som har laget denne rekka for. Og da visste du Jan Erik om opphavet til Marit Eriksdatter og da noterer vi oss det. Jasså, Jan Erik så du nedstammer fra Furuhovde du også, jeg trudde du var Skard`ing jeg:-)Vi blir da i slekt uti der et sted da. Vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Joda, det er mye folldalsblod i årene på skardfolketPaul Hansson Furuhovdes datter, Mari Paulsd. (1840-1930) ble gift til Fløtten i Alvdal, og hennes datter igjen, Mille Håkonsd. (1869-1940) ble gift med Hans Rasmussen Skaret.Dessuten har både Mille og Hans mange flere folldalsaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei igjen Jan Erik! Ja, jeg kjenner til at det var en Paul som slo seg ned ved Einunna ja. Du har vært litt borti noen av navnene jeg la inn før skjønner jeg bl. a denne Marit Eriksdatter, enn de andre der da, har du vært borti dem? Og har du vært borti ho Gunnhild f. eks. g. m. Pål Erlandson? Jeg har forstått at ho er litt vanskelig å finne ut av. Og når jeg først har deg på tråden da så lurte jeg litt på: Avle Simenson Storsteigen, f. 1595 , d. i Alvdal, er det av de siste Alvdøler det går an å rekke eller er det mulig å komme lenger? Vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Det er dårlig med Nord-Østerdølske slekter man kan følge bakover i tid som levde før 1600, da må man f..eks. gå via Folldalen og over til Gudbransdalen.Jeg har notert 3, mulig 4 Alvdøler, som jeg har anslått fødselsåret til ca.1560 og som har etterslekt.Den eneste av dem som jeg har farsnavnet på er Simen Håkonsson, c.1560- , som jeg har plassert under Brandvold nordre (Borsa). Oppsett 0201 på [url="http://home.no.net/jeaas/va02.htm>http://home.no.net/jeaas/va02.htmNår det gjelder anene til Furuhovdefolket, så har jeg det liggende på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det var et omfattende og artig materiale Jan Erik! Jeg skal skrive det ut og kikke nærmere på det, og jeg ser at du tangerer disse ane-rekkene mine på flere punkter. Det er ikke så om å gjøre, men hva er det som gjør at Nord-Østerdals-slektene er så vanskelig å rekke tro? For det er da gamle bygder slik som Tylldalen, Kvikne etc. Hvor har innvandringen kommet fra? Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.