Gå til innhold
Arkivverket

[#44772] Mathias Krog, f. 1789, visstnok lensmann i Fosnes


Gjest Erling Myrbostad
 Del

Recommended Posts

Gjest Erling Myrbostad

Jeg søker opplysninger om Mathias Olsen Krog, f. på Røros i 1789. Han skal visstnok ha vært lensmann i Fosnes, og levde ennå i FT 1865. Kona het Henrikke, var født omlag 1799, og skulle være fra København. Mathias var bror til min tipp-tippoldefar. Alle opplysninger om han og evt. etterkommere er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Erling Myrbostad

Har funnet giftemålet til overnevnte Mathias Krog og kona på FS, de gifta seg 8. desember 1830 i Fosnes, og konas fulle navn var Henrikke Christine Hetting. Fødselsår og fødested for begge bekreftes. Men jeg har fortsatt ikke klart å finne ut om de hadde barn, eller når de døde (etter 1865). Finnes det en bygdebok for Fosnes, eller kan noen hjelpe med kirkebokoppslag. Det kan nok ta tid før disse kommer på nett!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Arne Wiborg

Hei Erling,Sitter her med mikrofishene for Fosnes, og finner som du sier vielsen til disse 8. des. 1830. Proprietær Mathias Krog, 38 aar, opholdsted Findanger (Otterøy utenfor Namsos) - far ikke oppgitt! - gift med jomfru Henrikke Christine Hetting, føde- og opholdsted Findanger, 28 aar, far sorenskriver Hetting (er ikke helt sikker på yrkestittelen da det er litt vanskelig å tyde). Legg merke til at Danmark her ikke er nevnt som hennes fødested.Forlovere er: Handelsmand Nergaard paa Seierstad (Jøa) og U.F.Hetting.På samme side (289) ser jeg at Henrikke's søster også gifter seg (3. mai 1831). Proprietær Hans Jakob Hersleb? Bech, 25 aar og jomfru Else Marie Hetting, 29 aar. Heller ikke her er farens fornavn nevnt, men fødsel- og opholdssted Findanger. En av forloverne er forøvrig proprietær Krog. Iføle aldersoppgivelsen skulle vel kanskje søstrene være tvillinger?Sjekket raskt døpte fra 1830 til og med 1837 uten å finne avkom etter disse to familiene under Fosnes. Heller ikke under begravede og dødfødte for samme periode fant jeg noe. Hmm merkelig... Skal lete litt rundt og se om jeg finner noe mer.Mener ellers at det ble gitt ut en bygdebok for Otterøya ifjor eller året før. Mulig første av flere bind. Husker desverre ikke navnet på forfatteren.Med hilsen Jon Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Familien Hetting er nevnt i Første bind av Otterøyboka(forfatter Gjermund Aglen)s 113 og 114. Følgende står: Elias Fredrik Hetting kjøper Finanger 2 øre 12 mkl for 650 rd. Hetting var sorenskriver i Finnmark i 1800 og i 1805 utnevnt til sorenskriveri Namdal. Han var på gården Skei i Overhalla fra 1806 til han overtok Finanger i 1812. Satt som sorenskriver til sin død i 1825. Elias Fredrik Hetting f 03.06.1769 d 27.10.1825 gift med Thale Catherine Bull f ca 1770. Hans foreldre Ulrik Fredrik Hetting og Else Marie Gabrielsdtr Kand. Hennes far Henrik Helkan Bull. Barn: Elsa Marie f 25.11.1802 g 05.05.1831 med proprietær Hans Jacob Hersleb Bech f 1806. Henrikke Cathrine f 1802 g 08.10.1830 m Mathias Krogh.Uldrich Fredric f 1805 d 17.04.1865 g 05.04.1831 m Sofie Elisabeth Bech f 1808 i Valdres, søster av Hans. Disse hadde en sønn Elias Fredric f 17.08.1831 d 20.06.1832.Magnus Gabriel f 02.07.1811 d 1892, var landets første fiskeriinspektør. Martha f 1818 d 1818 Fredrich Anton August f 1820 d 1821. Hetting betegnes som 'Kanselliraad Elias F Hetting', dette er en titel han hadde kjøpt, han var sorenskriver.Han skal dessuten også ha vært stortingsmann og bla annet sittet på 'det første ordentlige Storting i 1815'.Mathias Krogh og Henrikke hadde ikke barn. Mathias døde 04.04.1867.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Tusen takk til både John Arne og Anne.Jeg jobber p.t. med å kartlegge etterkommerne etter denne grenen av Krog-slekten fra Røros, så det var særdeles kjekt å få fastlagt om Matias Krog og kona hadde etterkommere.Som sagt oppgir en privat kilde samt FT1865 København som fødested på Henrikke, og dette KAN jo likevel være riktig, selv om foreldrene tydeligvis er norske, og faren var sorenskriver i Finmark på fødselstidspunktet. Jeg finner i alle fall ingenting på FS hverken i Danmark eller i Norge, men FS er jo ikke komplett. Ellers sjekket jeg søstra Else Marie på FS, og ved registrering av giftemålet er det der oppgitt som far Søren Evinam Hetting. Vi får tro dette er feil, i og med at hun har samme fornavn som mora.I alle fall må fødselsår 1802 være feil på Henrikke. Dette pga at vi finner familien i FT 1801 i Alta, da er Ulrich Friderik 4 år (altså ikke født 1805)og Henriche Christine 3 år, og selv om alderen i FT1801 ofte er så som så, så måtte de i alle fall være født i 1801. Med mindre det da var to med fornavn Henrikke, jeg ser at Otterøyboka oppgir navnet Henrikke Cathrine, mens de andre kildene sier Henrikke Christine. Men Cathrine er sikkert en feilskriving!?Ifølge gamle slektsopplysninger var Mathias lensmann i Fosnes. Er dette bekreftet i bygdeboka eller andre kilder? Hvis noen har muligheter for å sjekke dette er det kjempefint!!!mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Hei Knut,Jeg har endel info om 'min' Krogfamilie etterhvert, ja. Men nå er det i allefall to Krog-familier på Røros, og de er sålangt jeg kjenner til ikke direkte i slekt, i alle fall har de forskjellig opprinnelse. 'Min' Krog-familie har navnet fra Ole Jensen, som såvidt jeg vet var den første som brukte Krognavnet. Han var født 1750 på bruket Nordre Kroken i Røros, av foreldre Jens Jørgensen Rugldal, f. 1719 og kona Margrete Olsdatter Spell, f. 1724. Navnet er sikkert en 'pen' form av Kroken eller Krogen, som de skrev på den tiden.Ole Jensen var skomaker, og bodde i hus 166 på Bakkan i Røros Bergstad. Han var gift med Karen Adamsdatter Biørken fra hus 145 på Flanderborg, f. 1752. De hadde 5 sønner, deriblandt Mathias, som denne etterlysningen handlet om, og min tipp-tippoldefar Adam, som arbeidet i smeltehytta, og har mange etterkommere. Si fra hvis det er denne familien du er intressert i, og evt. hva som er av interesse. Det vil føre for langt å ta alt her.mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Erling (7), tillater meg en liten assosiasjon ndg. Krok/Krog:Den mest kjente koblingen mellom gardnavnet Krog/Krogh/Krok og familienavnet finner vi trolig i Høland. For ikke å snakke om Krohg. Så om ikke alle Krogh'ene kom fra Høland, kom de kanskje fra Kroken;-} Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Gårdene Kroken i Røros ligger i 'Kroken' i Glåmos ca en mil nord for Bergstaden (Glomma gjør her en krapp sving før den renner sørover). Folk som stammet fra disse gårdene brukte Krogen som slektsnavn. Derav navnet Krog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Klar over det, men det er kanskje lettere å lete når farsnavn er der, kan jo hende han ikke alltid bruker Krog, om han fikk barn da ?Marie :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Hei, og takk for responsen.Som Astrid sier, min hovedinteresse nå er etterslekten til Ole Jensen Krogen eller Krog. Han kalte seg, som Marie har funnet ut, stort sett Krogen i de vanlige originalkildene, men i noen gamle slektsnotater er det i alle fall brukt Krog, og sønnene kalte seg Krog så langt jeg kjenner til. Men som sagt, alle opplysninger om sønnene og etterkommere er av interesse. Jeg vet forøvrig minst om eldste sønn, Jens Olsen Krog, f. 1779, bare at han var kontorbetjent i 1801, og yngste sønn, Ole Olsen Krog, f. 1796.mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.