Gå til innhold
Arkivverket

[#44785] Johan BRATT Otnes


Gjest anita bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest anita bakken

Er det noen som vet hvor jeg kan finne stamtavla til Johan Bratt Otnes f 1919.? Har han etterslekt er jeg interessert i å komme i kontakt med dem. Hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei.Dette har jeg sett.Jeg synes ikke denne 'granskingen' av hans slekt er holdbar.Dette er riktignok en husmannsslekt men noen har nok forre over den med hårralabben.Det må da finnes noe Johan Bratt Otnes selv har nedskrevet om sin slekt. Vi er jo oppfordret til å gå til kildene. Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Du er sikkert velkommen til å prøve å bevise den påståtte slektssammenhengen!Man kan jo ellers merke seg Jon Bratt Otnes' svar da Dagbladet i 2000 spurte om han hadde undersøkt om treet stemmer med historiske kilder: 'Det har jeg aldri sjekket. Mitt bevis er Norges historie.' (Lenke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Han er av slekta mi på Hestnes i Valsøyfjorden og den kan spores til Aspaslekt. Jeg er ingen sleksgransker men stiller meg hypoteser om sammenhenger. Derfor er jeg interessert i hans slektsopptegnelser. Jeg tror ikke han har svindlet med slekta si. Dette kan sikkert andre bedre redgjøre enn meg. . Da spesielt granskere på nord møre.Hilsen anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Fra en slektning i USA, har jeg i sin tid, fått en anetavle som viser vedkommendes tilknytning til Bratt-slekta i Gudbrandsdalen. Vedkommende var også en ganske nær slektning av Jon Bratt Otnes. Vedkommende slektning er sønn av Markus Otnes som var gift med min farfars søster. Operasangeren har jo mye slekt her i Aure og jeg husker det var mange som fikk tilsendt lignende anetavler fra 'en eller annen' som den jeg fikk fra USA.Nå har jeg i grunnen tatt dette med en ganske stor klype salt helt fra først jeg hørte om det, samt at jeg fikk med meg den debatten som foregikk i Oslopressen i sin tid, der Tore Vigerust var en av aktørene.Om jeg finner igjen denne 'anetavlen', så kan jeg jo legge inn et bilde av den her på forumet. så kan jo den som ønsker forsøke å bekrefte riktigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Takk skal du ha det var interessant. Han er da ikke av husmansslekt. Slekta på Hestnes kan jeg følge langt tilbake i historien. Hilse Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Poenget med å si at han er/var av husmannsslekt, er at den linja Jon Bratt Otnes mente skulle føre tilbake til Bratt'ene i middelalderen, kun fører til en husmann i Otnesbukta. - Men ingen (vil jeg tro) ætter kun fra husmenn, så via andre linjer har/hadde han sikkert bønder og andre blant de dokumenterbare forfedrene.Anita; du sier i innlegg 4: 'Vi er jo oppfordret til å gå til kildene.' Tror du ikke f.eks. Tore H. Vigerust har gjort det? Sitatet fra Otnes selv (innlegg 5) peker ikke mot at han har gjort det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Nå er det vel ingenting mindreverdig med det å være av husmannslekt. Av enkelte er også husmennene kalt Norges egentlige adel fordi de trolig har dyrket opp det meste av landet i sin tid. Noe annet blir det likevel å nærmest påberope seg kongeverdighet ut fra en heller suspekt anetavle som angiveleg skal vise tilknytning til en kjent middelalderslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Dere som er kyndige i nordmøreætter kan gjerne komme med en kommentar til den slektsutredningen jeg gjorde om slekten fra plassen Otnesbukta. Har jeg genealogiske feil, så pek gjerne på dem. Jeg vil i såfall ta selvkritikk og rette om teksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg vil anta at Ole Thoresen og Ragnild Olsdatter Otnesbukta er identisk med paret ved samme navn som gifter seg i Stangvik 28. juni 1789, 8 1/2 måned før datteren Maria blir døpt i Aure 6. mars 1790.LenkeKirkebøkene for Stangvik gikk tapt i brann 1783.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til siste innlegg av Tore.Ja, det er greitt at Ole Toreson og kona var husmannsfolk, men dette forhindrer vel ikke at de kunne ha forfedre både av Bratt og andre kjente slekter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Her er Jon Otnes oppført som nr. 360 i fødselsregisteret for Rikshospitalet: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1854&idx_id=1854&idx_listetype=dp&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-72>LenkeOg fødselsregisteret for Østre Aker (nr. 70): LenkeForeldrene i FT-1900 (siste familie): LenkeI følge 'Gravminner i Norge' er foreldrene gravlagt på Østre Gravlund i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Poenget er vel at de forfedrene Tore har dokumentert ikke finnes i Otnes' hjemmelagde anetavle, men er her i stedet erstattet med fantasifigurer. Det betyr selvsagt ikke at han ikke kan ha Bratt-aner på annet vis, men det er vel ikke så interessant i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei. Takk for interessen. Jeg må si med en gang at jeg ikke har noe problem med å tilhøre en husmannsslekt.Hadde trodd at jeg var av husmannsslekt helt til i sommer da jeg begynte å granske slekta på Hestnes.Min slekt havnet på Otnes først av ulike grunner.og igjen som strandsittere under Hestnes. Jeg finner tilknytting til Henna Rognskog,Hals,Settem,Soleim,Røv ,With,Aspa. Dette er også Bratt Otnes sin slekt. Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til Andreas i innlegg 16.Du tenker kanskje på at Jon Bratt Otnes har tillagt alle sine forfedre slektsnavnet Bratt. Dette vil jeg kalle fusk, men likevel en bagatell. Det viktigste var vel at han hadde (eller hadde fått hjelp til) å identifisere sine forfedre og at identifikasjonen var riktig både hva angår fødselsår, dødsår og bosted, yrke. Jeg har fremdeles ikke funnet den kopien jeg skal ha av denne såkalte anetavla, så jeg vet ikke hvordan den fortsetter fra Ole Toressen Bergfald el. Otnesbugta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

De originalkildene som Ketil har funnet fram til i innlegg 15 viser bl.a. at John Otnes´s far het August Larssen Otnes og var f. i Aure 1876. Om dette er riktig, så har faktisk John Jacob Otnes løyet om navnet til sin egen far. Om det da er riktig som Vigerust hevder at han kaller faren for Ole Bratt. Forklaringen kan naturligvis være at August Larssens fulle navn var Ole August Larssen Otnes. At noen av Johns nærmeste forfedre brukte slektsnavnet Bratt, anser jeg som en forfalsking slik som Tore gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Finn: nei, jeg mener faktisk at han hadde byttet ut noen av de personene Tore hadde funnet med fiktive personer, ikke bare lagt til 'Bratt'. Men det er mulig jeg tar feil - jeg har ikke sett denne tavla siden den var på trykk i Aftenposten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

John Otnes har i alle fall sine ord i behold når han kaller faren for Ole. Faren ble nemlig døpt Ole Augustinus Otnes og var født 9. august 1876. Foreldrene het; Lars Olssen Otnes og kone Marie Andersdatter f. Odden (Hemne). Lars var født 17.09.1849 av foreldre Ole Olssen Otnes og Berit Olsdatter.Etter det jeg kan se oppgir John Otnes riktige navn og årstall så langt i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

John Otnes har i alle fall sine ord i behold når han kaller faren for Ole. Faren ble nemlig døpt Ole Augustinus Otnes og var født 9. august 1876. Foreldrene het; Lars Olssen Otnes og kone Marie Andersdatter f. Odden (Hemne). Lars var født 17.09.1849 av foreldre Ole Olssen Otnes og Berit Olsdatter.Etter det jeg kan se oppgir John Otnes riktige navn og årstall så langt i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jon 'Bratt' Otnes' angivelige farslinje kan sees her:LenkeEt eksemplar av den berømmelige stamtavlen ligger ellers i arkivet til Kulturavdelingen i Kirke- og undervisningsdeptet, i forb. m. 1100-årsjubileet for rikssamlingen i 1972.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Takk til Svein for denne linken.Konklusjonen på dette må vel bli at Tore har bekreftet Jon Bratt Otnes sin slekt hva angår Otnes og Aure (da bortsett fra at alle har fått tilføyd Bratt som slektsnavn). Hva gjelder Gudbrandsdalen har vi vel ikke fått noen grundig gjennomgang som jeg kjenner til i alle fall. Det kunne jo ha vært interessant og sett om noe av dette 'henger på greip'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

John Otness alias Bratt hevder å stamme i fra en Bratt-ætling-gren i Land (eller Vardal). Slektsforskeren Per Bråstad hadde i 1972 et avisinnlegg der han påviste at dette var et falsum, og at den personen som Jon Bratt Otnes hadde plassert som sønn i denne gårdbrukerfamilien og dernest skulle ha flyttet til Nordmøre, ikke kunne være sønn i denne Brattærling-grenen. Per Bråstad eier nemlig de originale skiftene fra denne slekten. Jeg har avisartikkelen hans liggende et sted, og trykte det i et kompendium jeg lagde i 1990 om slekten Bratt. Jeg skal trykke opp flere eksemplarer at dette kompendiet til Bratt-seminarene i februar 2007. (Kompendiet er på ca 40 sider.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.