Gå til innhold
Arkivverket

[#44785] Johan BRATT Otnes


Gjest anita bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest anita bakken

Jeg som begynte denne debatten får kanskje avslutte den også. Da får kanskje konklusjonen bli. Jon Otnes var en kjekk og svært spennende mann som kunne synge utrolig bra. Resten kan vi bare glemme og det synes jeg er greit.Da kanskje han får hvile ifred. Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Torgeir Kvalvaag

Siden Anita (58) har konkludert Otnes-debatten, tillater jeg meg et par spørsmål omkring tavla som LOW (54) viser:1. Er det korrekt at (enkelte) historikere har trukket i tvil om Harald Hårfagre overhodet var en historisk person? 2. Er linjen fra nr. 1 til nr. 20 på tavla å betrakte som 'fasiten'? 3. Hvem har laget tavla? Når? 4. Finns det noen oppstilling over norske etterkommere etter Jon Havtoressønn, Sigurds bror, fram til i dag?Innrømmer at dette er på siden av Otnes-temaet, men tavla ligger nå her, da:-DHilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Ser at Jon 'Bratt' Otnes er omtalt som Nordmøring. Det rette skal vel være Osloenser. Lurer på om det er Vigerust som har hevdet at Otnes er Nordmøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Jeg har ikke noe ønske om å grave opp Bratt Otnes men jeg lurer på om noen av slekta kunne tenke seg å ta en Dna prøve. Det ville kunne fortelle noe om hans slektstilhørighet.Enten tilhører han min slekt eller ikke. Dette er vel mulig idag ? Må bare tilføye at jeg ikke er så veldig opptatt av å tilhøre hans slekt,men vil gjerne ha en løsning.Min tippoldemor og oldemor bodde på samme gård som slekta hans. Ett særtrekk ved ved min slekt er sterkt markert kløft i haka. Min mor kalte den for Hovshukku.Dette særtrekket er sterkt arvelig. hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Torgeir (innlegg 61).1: Ja. Jeg kan ikke gi deg noen referanser på stående fot, men Claus Kragh er muligens en slik historiker.2: Nei. Det er f.eks. tvilsomt om kong Sverre (9)var sønn av Sigurd Mund (8). Og (1) og (2) ble sannsynligvis konstruert på 1100-tallet for å forklare Harald hardråde som sønn etterkommer av Harald hårfagre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk, Kristian. Det er så mange tavler ute og går at det er neimen ikke lett å holde tunga rett i munnen:-)Nå skal jeg lese Jo Rune. Kanskje noen vet noe om spørsmålene 3 og 4? Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Når det gjelder farslekten, så må vel et slikt utsagn være riktig, selv om den opprinnelig kom fra Østlandet? Noe Nordmørsslekt var det sikkert kommet inn også i løpet av de tre-fire generasjonene slekten bodde i daværende Aure prestegjeld. Jon Bratt selv, var vel født og oppvokst i Oslo, og hvorvidt han noengang var på Nordmøre vet jeg ikke, men han bodde nok aldri der i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Til Torgeir (61/67): 3) Denne tavla fulgte med programheftet til slektsstevnet for Brattslekta i 1972. NLI hadde i sin (min) tid en hel eske liggende. 4) Riksarkivar Huitfeldt-Kaas laget en tavle over Jon Ivarssons etterslekt, hvor også Sigurd Havtorssons etterkommere fram til ut på 1500-tallet finnes. Denne har ligget til grunn for alle senere sekundærframstillinger (tertiærframstillingene har ikke engang fått med seg hvor tavla finnes. Å lage en oversikt over Sigurds etterslekt fram til i dag er en umulig oppgave. Råmateriale fram til ca 1700 er imidlertid overkommelig å sette sammen. Anslagene om at det skal være ca. 10.000 etterkommere etter Håkon V i Norge i dag er ingenting annet enn gjetning. Gjetningen er ikke engang kvalifisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til (70)Jeg tok trolig feil der i og med at jeg antok at det var en snev av sannhet i tavla til Jon 'Bratt' Otnes. Etter å ha lest litt i kirkebøkene har jeg kommet fram til at Ole Toresen, husmann på Bergfald og på Otnes f. ca 1756 er identisk med en Ole Toresson Semundset (Fra Foldfjorden i Aure) som giftet seg med Ragnhild Olsdatter Gjengstø fra Halsa i Stangvik 28.06.1789. Om det er tilfelle, så kan en i det minste begrave alle antydninger om at husmannsslekten fra Otnesbukta nedstammet fra noen Bratt i Gudbrandsdalen, men heller fra ei rotekte bondeslekt fra Foldfjorden i Aure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Se det, se det, her kom det frem nye opplysninger om husmannsætten; den stammer altså sannsynligvis fra en bondeslekt i Aure, hvilket ikke er overraskende.En annen sak: John Otness, senere John Otnes, senere Jon Otnes, er først kjent med mellomnavnet Bratt fra og med 1970. (Navneendringen *kan* imidlertid ha funnet sted sent i 1969.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei. Jeg trodde det var oppklart angående hans nærmeste aner ? Er det ikke hans slekt jeg finner på gårdsnummer 109 Otnes i 1975 telling. Ole Olsen f 1824 og Guri Johannesdatter f1828 ? Semundsetnavnet kan vel kanskje komme fra Rindalen ? Slekta mi på samme Otnes gård kom fra gården Hovde i Vinjefjorden. Hadde trodd de tilhørte samme slekt men har vel tatt feil kanskje? Hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.