Gå til innhold
Arkivverket

[#44793] Frøyaslekt - mange løse tråder


Gjest Marit Snilsberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Snilsberg

Prøver med dette å få litt hjelp til å finne forfedre til min fars slekt på Frøya.Søker foreldre til Ole Halvorsen Skjønhals, f 1744-1802 og kone Marte Olsd - d 1791 Frøya - foreldre til Ole Olsen Sørskag, fisker, gbr Skjønhals f. 1776.Videre Jakob Jakobsen Nesset, Titran, fisker 1734- og kone Sissel Johansdtr - foreldre til Maren Jakobsdtr Nesset, Titran f. 1777-Og Klemet Larsen Bustvik, Titran, fisker 1733-1799 og kone Agnes Gundersdtr f 1737.Har lett litt i Frøyaboka etter at den kom på nett, men finner ingenting der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Tellingen 1701 nevner på Frøya Clemet Lauritzen Vågøy, 30 år, 'av Nordmøre fogderi'. Han passer jo bra til å være Klemet L. Bustviks farfar. Dette fornavnet er neppe svært vanlig i strøket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

På Vågøy er i følge Frøya II s. 212 Anders Nilssen andre gang gift med Helene Larsd., som er søster til Klement Larssen Bustvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Snilsberg

Takk skal du ha, Odd Roar. At Klement Larsens søster Helene Larsdtr ble gift med Anders Nilssen på Vågøy styrker kanskje muligheten for at de hadde tilhørighet til denne gården og at Clemet Lauritsen kan være deres farfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

På Tvervåg finner du antagelig mer av interesse her:Rundt 1710 festes denne gården av Klement Larssen (d. 1713) og kone Karen Jensd. De oppgis å ha kun en sønn, Lars Klementsen, som ser ut til å bli boende der. Han nevnes med datteren Annechen, g.m. Povel P. Koch på Dyrøy (f. 1741). En Klement Mikkelsen bor også på gården, kanskje en slektning?Det er vel ikke akkurat utenkelig at Lars Klementsen Tvervåg kan være 'the missing link' mellom Klement Larssen Vågøy / Tvervåg (?) og Klement Larssen Bustvik. Det passer også bra i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Her er kan det være flere spennende elementer:Klement Larssen Bustvik er g.m. Agnes Gundersd., f. 1737. Siden det her er 79 år mellom fødselsåret hennes og tilsvarende for Gunder Olsen Vikstrøm på Tvervåg, f. 1668, er det en mulighet for at Agnes sin far Gunder kan være et barnebarn av Gunder Vikstrøm. Sistnevnte har søsteren Lisbet på Kverven, der det opplyses at disse er barn av Ole (Pedersen) og Kirsten Adriansd. Vikstrøm, men riktig versjon er muligens heller at deres besteforeldre er Peder Olsen og Kirsten Adriansd. Vikstrøm, i alle fall ut fra hva Hitra II opplyser på s. 257. Sistnevnte par nevnes der med sønn Ole og datter Berit, og det er vel gjerne denne Ole Pedersen Vikstrøm som er far til Gunder Tvervåg og Lisbet Kverven.Kirsten Vikstrøm er datter av prestesønnen Adrian Rockertsen (Falck) fra Ørlandet (f. 1587), som antagelig er svigersønn av Guri Audensd. Aspa på Vikstrøm, muligens gift med datteren Lisbet (som nevnes som jordeier i Sykkylven), siden Kirsten har etterslekt med dette navnet. Adrian har også sønnen Melkior, f. 1647. Derfor kan hans kone teoretisk være datter av hr. Melkior Jakobsen (Falck) og Guri Vikstrøms søster Mille i Hemne, men Melkior-navnet følger vel Falck-slekten og kan derfor like gjerne komme til Vikstrøm via Adrian selv.Svært interessant er det her at både Kirsten Adriansd. Vikstrøm og hennes tante (regner jeg mest med), Adelus Sjursd. Honnes, har hhv. en sønnesønn(?) og en sønn Gunder, som vel tydelig nok viser at det er Guri Audensd. som da initialoppkalles, slik jeg ellers tidligere har hevdet.Det gjenstår å finne en forbindelse mellom Agnes Gundersd. på Bustvik og Gunder Olsen Vikstrøm på Tvervåg. Jeg kan selvsagt ikke garantere at den eksisterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Som vanlig når Maurits Fugelsøys bøker er innblandet i slektshistorie, er det også her nødvendig med en korreksjon. Denne forfatteren later til å ha 'svirret rundt i svime' mens han skrev, noe hans lesere også da lett gjør etter relativt kort tid. Kommunene Hitra og Frøya har selv etter mer enn 40 år ikke gjort noe som helst forsøk på å rette opp denne miseren (med unntak av Hitras sørside), og dermed hjelpe slektsgranskere littegrann på vei!Folketellingen 1701 opplyser at Ole Pedersen Vikstrøm er 23 år, og han kan da selvsagt ikke være far til Gunder Olsen Tvervåg, 33 år i samme telling. Kirsten Adriansd., som Fugelsøy oppgir som moren, nevnes med en bror f. 1647, så det kan jo stemme. Imidlertid angis Kirsten gift med Peder Olsen Vikstrøm, som i følge patronym ikke kan være far til Gunder Olsen og Lisbet Olsd.På Vikstrøm finnes i 1660-tallets telling også Ole Audensen, antagelig fetter av Kirsten (og sønnesønn av Guri Audensd.), oppgitt '14 år', som muligens er galt (slike feil finnes det en del av i tellingene). Det kan jo tenkes at Gunder og Lisbet i stedet er barn av Ole Audensen, som ut fra navn ikke virker usannsynlig.Hvis en skal kunne finne mer ut av dette må muligens primærkilder granskes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Snilsberg

Se mine svar på epost. For øvrig er jeg enig i alt du hevder. Jeg tror også at det er slektskap mellom folkene på Vikstrøm, Vikan, Honnes og sikkert flere gårder. Men her går samme navn igjen, som f.eks. Gunder og Guri m.fl., så da blir hjertesukket det samme som ditt. Det burde være mulig å lage en ny og forbedret slektsbok. Det er sikkert mange som har en del opplysninger, og fikk vi samlet dette kunne det blitt interessant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Det jeg først og fremst savner, og som disse to vel ikke altfor fattige kommunene burde kunne makte, var å betale en eller flere kompetente personer for å rydde litt opp i det som allerede er utgitt, og deretter legge dette ut søkbart på nettet. Evt. kan jo et slikt nettsted gjøres tilgjengelig (via innlogging) mot betaling av en mindre 'medlemsavgift' for å dekke noe av kostnadene.Men det er vel for mye å håpe på at noe slikt kan gå an i et olje-Norge som kun har råd til å gjøre fotballspillere søkkrike, resten må spares evig i oljefondet. Så var det sagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Snilsberg

Nå sporer vi vel helt av, men jeg kan ikke dy meg. Begge kommunene tjener vel en god del på alle 'hyttelandsbyene' og hyttefolket, som f.eks. på Sveneset, der jeg selv har hytte i strandkanten. Men tilbake til temaet: Jeg glemte Heggåsen i forrige innlegg. Og jeg tror helt sikkert det er mange rundt omkring som har en god del materiale nedskrevet. Jeg har hatt en god del hjelp av flere som forsker på Hitra- og Frøyaslekter. Kanskje noen kommer inn på banen (uten lønninger som fotballspillerne?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

De to kommunene tjener vel gjerne litt på fiskeoppdrett også, og har vel neppe fullt betalt de undersjøiske tunnelene selv (det vet jeg ikke), så litt ytelser av det slaget som her nevnes, både til samfunnet utenfor og til egne innbyggere, kunne vel være på sin plass.Min tipptippoldefar holdt for øvrig til på Sveneset i Barmfjorden, der min tippoldefar vel da vokste opp.Ser også gjerne at noen flere kan interesse seg litt mer for til de til dels ganske interessante slektsmiljøene i dette strøket. På Fosenslekt hos DIS er det nærmest helt dødt. Hva er egentlig vitsen med et slikt forum da? Får håpe det er bedre her, men erfaringen tilsier vel noe annet. Kan det motbevises?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.