Gå til innhold
Arkivverket

[#44798] sette juleøl


Gjest Kjell Kildet
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Kildet

Kanskje et tema på siden? Min bestemor og min mor sa begge når julen nærmet seg, at de skulle 'sette' juleøl. Altså brukte de ikke 'lage', men 'sette' som jo lyder noe underlig i den forbindelse. Hvad er bakgrunden for dette uttrykket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Det heiter å setje (sette) deig, og det å setje øl er vel ikkje meir underleg enn å setje brøddeig, begge delar er avhengig av å få ei gjæring i gang.Sjå Lenke punkt 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Her hos oss brukte vi å setja opp øl til jul. Når nokon skulle brenna heime hende det at dei vart freista til å smaka på satsen eller oppsettet. Her var altså preposisjonen 'opp' knytt til denne tradisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

.. 'å etterpå så går man å LIGGAR seg' I Gulatings- og Frostatingslovene var det påbud om brygging av øl til jul. De som ikke fulgte opp, ble idømt strenge straffer. Loven regulerte også tidspunktet for avsmaking av årets brygg; på Vestlandet heter det oppskoke, som betyr «skake ølet opp» = øse det opp av bryggeholken.I slutten av november samler man brake (østn: einer), fyrer opp i den gamle gruen i eldhuset og samler nabokarene til ølbrygging. Når malt og brakelåg har kokt og siden gjæret i noen dager, er ølet ferdig. På oppskokedagen, 2 - 3 dager etter at ølet er satt, samles naboene til smakefest. Etterpå blir ølet lagret under trykk for at det skal holde seg, ihvertfall til over jul. Denne tradisjonene lever her hos oss på Fjellsiden den dag i dag.:-) Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Sette er et ord som blir brukt i mange sammenhenger - slå opp i Bokmålsordboka. Der gis god oversikt.Vi setter også på kaffe på samme måten som vi setter på øl. Noen setter også på en hemkok. Det betyr i dette tilfellet det samme som å lage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Hva ! sitter dere ikke på kaffekjelen heller i Bergen ?Og hva er hemkok, på mine hjemtrakter (Hedmark/Solør) brygges det lite øl.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg synes fortsatt mitt innlegg er mest avklarende... Noen bedre? Forresten,det er ingen andre damer som har prøvd seg her, er ikke ølbrygging vårt domene? :-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Arnfrid, du som har greie på dette: Det vel berre gjærdeig vi set - vi brukar vel andre ord om å lage formkakedeig eller peparkakedeig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg er av den oppfatning at vi bergensere heller foretrekker å sitte eller ligge. Vi sitter på potetene og ligger i ovnen. Men det sier vel langt mer om bergensere enn om juleøl. Det har allerede satt seg.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Arnfrid, så flott at dere holder en slik eldgammel tradisjon i hevd – med juleølet altså. I indre Vestfold SÆTTER vi sats, BRYGGÆR ØLL og SÆTTER kakedeig (brøddeig). Vi SÆTTÆR også deiger som må stå en stund for gjæring eller svelling, f. eks. pepperkakedeig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kjære søster;endelig var det en dame til som kom med.Ja, jeg sjekket litt, - all deig som skal STÅ, noen timer eller over natten, SETTES; gjærdeig, surdeig, noen sorter småkake-/julekakedeig, f eks pepperkakedeig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kildet

Takk, takk - skjønner at førjulshumøret er for oppadgående! Men ingen av dere har gitt meg det jeg søker svar på: HVORFOR det heter SETTE - opprinnelsen, forklaringen! At man setter på kaffen, er jo greit, for man setter jo kjelen på ovnen. Men sette deig, øl osv........? Når jeg kommer til Norge og til gamle Ivar Aasen,antar jeg at jeg skal bli tilfredsstilt. Gledelig Jul til dere alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Jeg tror 'å sette' i denne sammenhengen betyr at vi lager en deig for å sette den til heving og at vi lager ølet for å sette det bort til gjæring. Begge deler behøver egentlig å gå gjennom en prossess etter at det er laget før det blir ferdig til bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

Og jeg SATTE øl i går! Her i Odalen setter vi øl. Tror uttrykket 'å sette' har med gjæren å gjøre. Vi setter jo også brøddeiger her.Og jeg bruker oldemors gamle oppskrift; ittno' hurtigsaker eller tomtebrygg her i huset. Den tar sin tid, og blir god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Tror Arnfrid og Finn har rett her: skal vi lage noe som bare krever en liten miks eller sammenblanding så LAGER vi det, trenges en prosess å SETTES igang, vel da setter vi ølet eller deigen. Vits: hvordan lager vi lagerøl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Finn 19: Jeg SATT for lenge og gjæra foran TV'n i går, så jeg så ikke dette før i dag, men allerede før jeg nådde ned til ditt innlegg hadde jeg notert at satsen, ølet og deigen selvfølgelig SETTES BORT FOR GJÆRING.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

Kjell,- oppskrifta er vel ikke såå hemmelig! Men, som med gamle oppskrifter, blir det litt slump og ca. Send meg en mail, skal du få den! reveenka@msn.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.