Gå til innhold
Arkivverket

[#44798] sette juleøl


Gjest Kjell Kildet
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Kildet

Arnstein har nok også rett - det har sikkert å gjøre med at man lager istand 'satsen' for deretter å sette den til gjæring osv. Forresten heter det vanligvis også at man setter til noe når man lager en blanding av ett eller annet slag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

Innlegg 28: Det brukes nok ikke poteter i øl her, sjøl om vi er ei 'pottitbygd'. På noen steder brygges det enda skikkelig øl på korn og humle, men min (les oldemors) variant er tynnere øl, med lavere alkoholprosent (ca 4-7) som settes på bl.a. sirup, sukker, bruse og krydder. Venter man lenge med¨å drikke det, blir det riktignok sterkøl av dette også... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Etter oppskrifta å døme er dette oldemors-ølet det vi kallar sukkerøl. Det vart nesten ikkje rekna som alkoholholdig i det heile her på våre kantar, og vart servert til både born og losjemedlemer utan skruplar. Med den gamle promillegrensa på 0,5 var det mange som brukte det til 'køyre-øl' og, men det var vel helst ein nokså tvilsam praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

He-he... vi regna det for nesten alkoholfritt, vi og. Helt til den julaften jeg var veldig tørst, drakk mye rett ned, og følte meg brisen! Flere målinger seinere viser at ølet har en alkoholprosent på 4-7... Kanskje ikke rart vi som unger aldri fikk mer enn et glass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Hørte på Språkteigen i dag, Sylfest Lomheim, at fra gammelt av hadde vi to ord for øl i Norge; 'Bjór' og 'ǫl', tilsvarende eng 'beer' og 'ale'. Det ble brygget øl i Norden allerede i bronsealderen. Europa forøvrig importerte det nordiske ordet 'Bjór'. På Færøyene heter det fortsatt 'Bjór'.God jul!Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

38: Jeg går ut fra at det (opprinnelig) må ha vært en forskjell på de to produktene, bortsett fra navnet - eller?På latvisk heter øl forresten 'alu', så det må ha en gammel felles indoeuropeisk opprinnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg fant noe om forskjellen mellom 'Bjór' og 'ǫl'her er wikipedia.is om drikken [url="http://is.wikipedia.org/wiki/Bj%C3%B3r_(%C3%B6l>http://is.wikipedia.org/wiki/Bj%C3%B3r_(%C3%B6l)og 'Hvenær hófu menn að brugga bjór? Var bjór bruggaður á Íslandi fyrr á öldum?'http://visindavefur.hi.is/svar.asp?id=1988og så denne da om ordet beer i ulike språk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ordet øl stammer fra det gammelgermanske 'alun' som betyr bitter. Men hva med 'munngott', - var det et svakøl eller et øl helt uten alkohol?Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Nå som dere har kommet igjennom prosessen med å sette/a til diskusjon om oppskrifter så kan jeg nevne det at uttrykket å sette an ble også brukt i mitt fag. I apotek laboratoriet er dette kjent fra det å sette an en tinktur. (Spritblanding og urter). Min svigerfar brukte det samme uttrykket når han skulle bore i stein. Det er anvendbart til mangt. Ellers ble det sagt herover på disse kanter: 'Je skær sætta mæ en koking'. Mvh. Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både øl, vin og 'sats' (for brenning) ble alltid SATT i Namdalen. Betegnelsen 'sats' kommer vel fra verbet 'å sette', uten at jeg kjenner opprinnelsen til det.Mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

'Mungát' eller 'mangát' var i fylgje Norrøn ordbok det same som heimebryggja øl. Og då trur eg ikkje det var 'Munkholm' eller slikt dei laga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er en møteinnkallelse på Færøyene fra 2004:''Men so mongum, sum tóku ímóti Honum, gav Hann mátt at verða børn Guds - teimum, ið trúgva á navn Hansara.' Jóhs. ev. 1,12Møtini verað aftur 14. marts 2004, Kl. 17.00 Møtini í Vejle verða aftur hin 14. marts 2004, og verða so annan sunnudag í hvørjum mánaða kl.17.00 - 18.30, og aftaná bjóða vit ein drekkamunn og okkurt munngott afturvið. VÆLKOMIN TIL MØTIÐ, HARRIN YNSKIR AT FRELSA TEG, NÚ OG HER! SØK HARRAN MEÐAN HANN FINNIST, KALLA Á HANN TA STUND HANN ER NÆR!Vit hava ikki møtir í juli og august vegna summarfrítíð.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.