Gå til innhold
Arkivverket

[#44802] Etterlysning ANDERS HAUGE, trolig Arna sokn, Haus, 1700-tall


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg etterlyser Anders Hauge og en datter Synneva Andersdtr Hauge.Synneva var fadder til Gretha Olsdatter Krogenæsset, f. 4/7-1784, dtr til Ole Erichsen (Mellingen) Krogenæsset og Anna Pedersdatter Hauge. I den samme dåpen var Johannes Pedersen Hauge fadder. Johannes og Grethas mor, Anne, skal være barn av Per Nilsson Hauge og Martha Johannesdatter (Fossmark) Stonghelle fra Hauge i Arna sokn.Er det noen som har kjennskap til Anders og datteren Synneve på Hauge?Mvh Arnfrid Mæland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hvis Haus-soga er korrekt så hadde den Anders Hauge (Gjerstad sokn) to barn, Kari f 1765 og Lars f 1767 el 1769. Jeg tenkte at kanskje 'min' Anders var fra Hauge i Arna, siden en Synneva Andersdtr var fadder til Ole og Annas datter, Gretha.Der skal ha vært en Anders Olsson f på Hauge i Arna i 1703, levde 1709.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Anders Olsson Hauge f 1703 er nevnt i skifte etter faren Ole Olsson Hauge i 1709. Anders finnes ikke blandt 'Døde i Haus 1691-1792'. Han finnes heller ikke blandt 'Vigde i Haus 1691-1815'. Søsknene hans finnes imidlertid blandt 'Vigde i Haus 1691-1815'. Dette bør tilsi at Anders har flyttet fra Haus. Den Anders Olson Hauge som bodde i Bergen, DK sogn, og som døde i 1767 var fra Lærdal, iflg skifteopplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

God aften Harald,Ja det er det. Jeg kom jo over denne Synneve Andersdtr i en annen debatt som jeg er engasjert i, og da begynte jeg å lure på om det kunne være en link. -Eller har vi funnet hennes foreldre?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

God aften til deg også (kanskje vi skulle anbefale denne omgangstonen her på forumet)Nei, jeg har ihvertfall ikke funnet foreldrene, men du skal være den første som får beskjed hvis jeg finner dem.Du skriver om et skifte i innlegg 4, hvilket skifte er det?Jeg mener jeg har sjekket Anders Olsen Hauge som dør i Bergen 'ut av saken'. Såvidt jeg husker ble han gift første gang i Bergen så tidlig at Maren burde være født der.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

det er vel kanskje Anders' kone som dør her, du (Harald) kan jo evt be om skifteopplysninger etter henneLenkeAlderen hennes tilsier at hun var født ca 1730. Hun var pike da de ble gift i 1764, mens Anders var enkemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da er det i hvertfall klart at denne Maren Andersdatter Hau, f 1743 Lenke er datter av den Anders Olssen Hauge fra Lærdal. Maren Andersdatter Haus far heter Anders Larsen og moren Inger Tørresdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Kvale

Jeg tror ikke det har noen hensikt å be om skifte etter Anders andre hustru, hvis målet er å finne Maren(f.ca.1750).Jeg er ingen ekspert på skifter, og hva de skulle inneholde, men jeg synes det er merkelig at eventuelle barn i Lærdal ikke nevnes.Det er kanskje en mulighet at han har vært gift første gang i Lærdal, og at barn (Maren?) fra dette ekteskapet har blitt igjen hos slektninger der.Mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Døpte i Lærdal (Hauge) finnes i databasen over døpte i S & Fj. Der er ingen Maren som passer.Derfor synes det som at Maren, Lenke datter av Anders Larsen Hau og Inger Tørredtr er den mest sansynlige, men hvor kom de fra og hvor ble de av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er Marens fadre, dersom noen skulle ha kjennskap til demFadder Christine Maria RøerFadder Christiana MagnusFadder Karen JohannisdatFadder Anders OlsenFadder Peder ChristophersenDet ville jo forøvrig være flott om den Anders Larsen Hauge som Rune nevner i (2) var Marens far, men så vidt jeg kan se var Maren ektefødt, dessuten var Anders Larsen Hauge gift i Haus to gange, men ikke med noen Inger Tørresdatter. Han var ungkar da han giftet seg 1. gang. Men, siden Inger og Anders ikke ser ut til å få flere barn blir jo dette vanskelig å finne ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.