Gå til innhold
Arkivverket

[#44805] Har Zakarias Knudsen Rødven f.1670 en niese Inger Søfrensd gift på Malme i Fræna


Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkild Knudsen

Dette er vel ett sjanseskudd , men jeg merker meg navnet Inger Søfrensdatter på Malme og på Haukeberg. Kan dette være samme person? Inger på Haukeberg er etter all sannsynlighet søskenbarn til Guro Zakkariasdatter Ødegård i Fræna, som er nærmeste nabo til Malme. Da ville det vel ikke være usannsynlig at hun giftet seg rundt 1719/1720 med enkemann Bjarte Christophersen Malme. Både Guro Zakkariasdatter Ødegård og Inger Søfrensdatter Haukeberg er vel er barnebarn av Lensmann? i Rødven Knut Eriksen Rødven.Bjarte Christophersen Malmes sønn Christopher Bjartesen gifter seg jo faktisk med Guro Zakkariasdatter Ødegård.Det som er helt avgjørende her er om det er kjent om Inger Søfrensdatter Haukeberg forsvann til annet sted enn til Malme. Jeg håper noen kan være så vennlig å sjekke dette opp i eventuelle bygdebøker hvor Haukeberg er nevnt.Utifra sønnen Mads Bjartesen Malmes skifte 174x går det frem at Inger Søfrensdatter har vært gift tre ganger. Jeg tror hun må ha vært gift første gang med en Mads (kanskje i hjembygda?), deretter giftet hun seg ca. 1720, som enke, med enkemann Bjarte Christophersen Malme. Til slutt å gifter hun seg med Ole Malme.Her er noe av bakgrunnstoffet for mine funderinger:1710 Skifte etter Søfren Pedersen Haukeberg. Barn i 1.ekteskap med Sigri Andersdatter:Peder Søfrensen, Anders Søfrensen, Kari Søfrensdatter, Barn i 2.ekteskap med Berthe Knudsdatter Rødven: Knut Søfrensen, Sigri Søfrensdatter, Inger Søfrensdatter, Guri Søfrensdatter, Maren Søfrensdatter, Formyndere siste ekteskap: Børre Olsen Rødven, Lensmann Erik (Knudsen) Frisvold, Lensmann Ole Knudsen Tokle. Sigri Søfrensdatter var gm Søren Eriksen Eide. Usikker på om det siste er noe jeg har tilføyd, eller om det stod i skiftet.1719 Skifte etter Brit Ellingsdatter Malme. Enkemann Bjarte Christoffersen Malme. Barn: Christopher Bjartesen, Synef Bjartesdatter.1725 Skifte etter Bjarte Christophersen Malme. Enke Inger (Ingri) Søfrensdatter med lagverge Knut Rasmusen Julset. Barn med Brit Ellingsdatter (død 1719): Christopher Bjartesen, Synef Bjartesdatter. Barn med Inger Søfrensdatter: Mads Bjartesen, Ole Bjartesen f.1720, Brit Bjartesdatter,Skifte etter Mads Bjartesen Malme 174X. Arvinger: fuldbror Ole Bjartesen formynder Christopher (Bjartesen) Ødegård, fuldsøster Brit Bjartesdatter, halvbror Christopher Bjartesen Ødegård, halvsøster Synef Bjartesdatter, halvsøster Brit Madsdatter, halvsøster Inger Olsdatter formynder faren Ole Malme.1745 Skifte etter Christopher Bjartesen Ødegård. Enke Guro Zakkariasdatter.Barn Zakkarias Christophersen formynder Mads Knudsen Refshol, Brit Christophersdatter formynder Lars Nilsen Malme, Sigri Christophersdatter formynder Paul Madsen Lindset,Guro Christophersdatter formynder Ole Toresen Sande.En annen ting er at det også eksisterer en Sigri Sørensdatter gm lensmann Knut Madsen Eidskrem. De har ingen barn sammen. Kan dette være søsteren til Inger Søfrensdatter Sigri Sørensdatter som gifter seg som enke med enkemann enkemann Knud Madsen Eidskrem?Skulle Ingri Søfrensdatters forbindelse med Malme vise seg å være riktig, vil Rødven- slekta ha mange etterkommere i Fræna. Denne slekta kan muligens følges tilbake til kannik/prest Nils Knudsen til Veø og hans hustru Gurå Rasmusdatter tidlig på 1500 tallet. Det er endel spennende muligheter med denne slekta.No er jeg blitt klar etterhvert over at det er flere med navnet Søfren i Romsdal enn jeg regnet med til å begynne med, men det er faktisk ikke så usannsynlig at ovenfornevnte forbindelse kan være riktig. Håper noen har kommentarer/innspill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Bare kort denne gangen, skal se om jeg kan finne ut mer senere. Om barna til Søren Pedersen Haukeberg, 1637?-1710, finner vi: I første ekteskap med Airi Andersdtr. Straume: a)Per 1681?-1774, Lerheim husm.1 eller Øvre Våge. b) Anders, 1685?-1741, som overtar gården og har mer omtale. c) Kari, gift. (Skifte etter Siri i 1682). I 2.ekteskap med Beret Knutsdtr. er det litt krøll i boka, enten er noe uteglemt, eller en linje er blitt borte i trykken?? Det står nemlig: ' Søren gifta seg med att med Beret Knutsd., og d Søren Eriks., Eide 5. (Ei Sigri Haukeberg fekk jenta Marit 1726, far korporal Svanheim.) f) Ingjer, g) Guri h) Mari'.Nå vet jeg du kjenner skiftet og at de to barna som er ikke er med er d) Knut og e) Sigri.Når jeg ser på Eide og Søren Erikson, 1671?-1752, som trolig i andre ekteskap er gift med Sigri Sørensdatter Haukeberg, slår det meg at Sørens søsken havner på steder som har vært berørt tidligere i forbindelse med denne slekten. En bror Erik 1664, død før 1696, kanskje på Korsan. En søster Marit, g på Rø, Nesset. En søster Brit, g i Solemdal.OF (Ole Frisvoll i Ålesund som samla arkivstoff for bokforfatteren, min kom.) fører opp ei unemnd jente, gift med Ola Olsen Hammervoll.På Landre 24.1.1696 vart det tinglyst at Erik Olson Eide hadde skøytt til sonen Søren '2-v fisk og 2-riksort årleg land skyld og 4-mk smør med bygsel og odel i Eide'. Han arva dette etter sonen Erik, som hadde kjøpt det av presten Sivert på Lesja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Knut R Sande

Eg ser at lensmann i Sund, Knud Madsen Eidskrem, d ca 1756, har ei enke Siri Sørensdtr (hans 2. ekteskap), der J Julnes ikkje skriv kor ho kjem frå. Første kona Jertru Isaksdtr døydde ca 1750. Sigri Sørensdtr Haukeberg blei enke i 1752, slik eg les innlegg 2! Kan dette vere samme person?Forøvrig, lensmann Knud Madsen var far til lensmann Mads Knudsen Eidskrem, han var formyndar i skifte på Gauset, skifte nemnd i anna tema.Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut R Sande

Eg ser av skiftet etter Knud Madsen at han hadde uteståande penger hos mange personar. Dei fleste til personar i nærområdet, men og lenger unna: Eg nemner: Lars Talset i Fanne otting 4-1-', Anders Tolaasen 1-'-', Søren ibidem '-2-', Peder Franssette '-2-', Ole Olsen Frisvold i Eridsfiord otting 7-'-', Gunder Stensvolden ' -2-16, Hans Samuelsen i Langnesset 23-2-12, Anders Torresen i Molde -2-16, Hans Diedrik Gierding 9-3-12,samt i stervbo etter Peter Bille og etter Michel Hysing.Kan noko av dette kaste lys over problemstillinga?Knut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Til 3: Nei det er nok ikke snakk om samme Si(g)ri). Hvis Karl Myskja, forfatteren av Eid bygdebok, har rett når han skriver at 'den andre kona (til Søren Eriksen Eide) var truleg Sigri Sørensdatter Haukeberg', så må hun ha dødd før 1750, trolig så tidlig som rundt 1717 for Søren gifter seg en tredje gang med Beret Olsdatter Hammervoll. Det er skifte etter Beret ca 1726 og hun hadde fire barn med Søren i tidsrommet 1718-1726. Beret omkom sammen med 7 andre rett ved Haukebergneset da 11 personer skulle på oktobermarkedet på Devold.Dersom det var Si(g)ri Sørensdatter Haukeberg Søren Eide var gift med, fikk de to barn rundt 1714. Hans 1714?, død av tæring 1752 og Per, 1714?-1776, husmann g 1750 m Kari Knutsdatter Frøyset. Men forfatteren er ikke sikker på om det er Sørens Haukebergs datter Søren Eide er gift med, og når i tillegg ei Sigri Haukeberg får en datter Marit i 1726 med korporal Svanhielm blir det mange løse tråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.