Gå til innhold
Arkivverket

[#44810] Rindal, Sivert Toresen og Ragna Ingebrigtsdtr., Børset


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

Søker opplysninger om familiene til disse. Sivert er f. 1890 og Ragna 1894. Jeg har funnet vigselen deres i 1914/15 og to sønner, Ragnvald f. 1913 og Lars f.1916. Det står at Siverts far het Tore O. Aune og er trolig fra Sande og faren til Ragna er Ingebrigt. Jeg går ut fra at Aune er en gard, men hvor ? Det er sønnen Lars, jeg skal finne slekten til og dette er et helt nytt prosjekt, så det blir spennende. Nye steder og nye folk. Hvis noen kunne slå opp disse i bygdebok for Rindal, ville jeg sette stor pris på det. Mht. Sande, så har jeg lånt bygdebøkene på biblioteket, så de opplysningene finner jeg selv.Vennlig hilsen Litta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Stavne Bolme

Far til Sivert Sande, f. 1890, var Tore Erikson Aune,f. 1871, frå plassen Ytre Faggstadbakken, under garden Aune i Rindal. Han utvandra til Amerika i 1891. Mor til Sivert var Rannei Sivertsdotter Sande, f. 1869, frå Surnadal. Sivert Sande vart, som du nemner, g.m. Ragna Ingebrigtsdotter Børset, f. 1894, frå plassen Holtet under garden Børset i Rindal. Dei hadde tre søner og to døtrer.mvh Ragnhild Stavne Bolme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Tusen takk, Ragnhild! Ved søk i 1900-tellingen finner jeg Ragna på garden Børsetholt sammen med det som må være hennes foreldre: Ingebrigt Rindal og Eli Børseth. Husmann er Ingebrigt Børseth, 67 år og da er vel han far til Eli ? Men hva het far til denne Ingebrigt? Er det Ole Ingebrigts. f.1801 gift med Mali Andersd.?Hilsen Litta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Stavne Bolme

Foreldra til Ragna var Ingebrigt Olson Rindal,f. 1868, frå plassen Slittholten under garden Rindal, og Eli Tølløvsdotter, f. 1875, frå Børsetholtet. Dei hadde også borna Gurine, f. 1896 og Ola, f. 1899. Eli døde i 1902 og dei tre borna voks opp hos fosterbesteforeldra på Børstholtet. Faren, Ingebrigt, gifta seg oppatt, og flytta frå Børsetholtet. Han hadde tre søner med andre kona si. Husmann Ingebrigt Børset, 67 år, var fosterfar til Eli. Foreldra til Eli var Gjørren Ingebrigtsdotter Børset frå Børsethuset, f. 1849 og Tølløv Olson Bolme, frå plassen Ytre Kamslitta under Bolme. Han var f. 1855.mvh Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.