Gå til innhold
Arkivverket

[#44816] Elisabeth Antonsdatter f. ca. 1801 i Aurdal prestegjeld


Gjest Kenneth Bratland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Bratland

Er det noen som vet når denne damen er født: LenkeI folketellingen i 1875 bor den samme Elisabeth Antonsdatter som enke på Breistein i Åsane.Er det noen som vet hvem foreldrene hennes i Aurdal var?Ellers giftet hun seg med Ole Knutsen og de bodde på Kammen og Henjum i Leikanger prestegjeld i Sogn hvor datteren Turine ble født i 1835. Han vet jeg heller ikke så mye om.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei KennethEtter å ha bodd i Åsane (Tertnes) i 8 år, er det vel naturlig at jeg som nærmeste nabo til Statsarkivet på Hamar kan hjelpe deg. Hvis fødselsåret er noenlunde korrekt så går det greit, selv om det er både Sør og Nord Aurdal. Skal på arkivet neste uke, kanskje nå fredag.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Det tilbudet setter jeg stor pris på. Opplysningene skal brukes i gårds -og slektshistorien for Åsane som er under utarbeidelse. Har også prøvd å finne vielsen til Elisabeth / Lisbeth Antonsdatter på Familysearch uten resultat. Har en mistanke om at hun kan være gift i Aurdal med Ole Knutsen, men dette vet jeg ikke sikkert.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei KennethJeg fikk litt liten tid i dag, men så raskt igjennom døpte i Aurdal 1799-1801 uten å finne henne.Men kan det være Aurland???Hvis ikke skal jeg sjekke KB en gang til, men Elisabeth var ikke nevnt en gang i den perioden så vidt jeg kunne se.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Hun er ikke født i Aurland (Uhrland) prestegjeld. Det har jeg sjekket. I begge folketellingene 1865 og 1875 står hun oppført med fødested Aurdal så dermed antok jeg at hun måtte være født / døpt der. Alderen kan jo være litt for høy. Finner henne ikke ved landssøk i 1801. Så hun er vel kanskje født etter februar 1801.Uansett skal du ha stor takk for at du har tatt deg tid til å undersøke dette.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

KennethEn ting jeg lurer på. Nå har jeg sjekket alle Anton (med alle mulige stavemåter) omtrent i hele Norge, men finner ikke en som passer.Men hvis du ser på Elisabeth i FT 1865 så står det at hun bor hos husfaderens kone. Det er Torine, og hun er født i Leikanger. Her er hennes dåp: Lenke, og der heter moren plutselig Olsdatter??Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Det er mest sannsynlig feilskrift for Antonsdatter. Her er dåpen til en eldre søster av Torine og der er mor kalt Antonsdatter: Lenke I folketellingen 1875 for Hamre prestegjeld står det: Enken Elisabeth Antonesdtr. født 1800 i Aurdal sogn og prestegjeld. Elisabeth er da oppført som 'Konens Moder'. Hun bor da hos svigersønnen Nils Thorsen og kona Torine Olsdatter på Breistein i Åsane. Et annet problem er at jeg ikke har funnet dødsfallet til Elisabeth Antonsdatter. Hun er ikke å finne i databasene døde i Hamre, Åsane, Meland og Alversund.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei KennethDet er ingen Elisabeth, Lisbeth e.l. døpt i Aurdal 1798-til og med 1802 i følge kirkebok. Kan hun ha skiftet navn? Skal jeg se om det finnes en far med navn Anton der?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Noe er det vel meningen at man ikke skal klare å finne ut av. Men jeg er imponert og takknemlig for hjelpen jeg har fått i dette temaet.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kenneth Bratland

Hei igjen!Ved flere av barnefødslene står Elisabeth oppført med Arnesdatter. Den eldste sønnen Anton ble født på Gudvangen i Aurland i 1827.Hun står også oppført med Arnesdatter da hun dør i Alversund og da er fødestedet oppgitt å være Dolve i Valdres:LenkeEr det noen som kan hjelpe meg videre her?Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Her er en aktuell kandidat: Lenke Gården Dølven (lokal uttale Dølve) ligger i dagens Sør-Aurdal kommune, litt sør for Bagn. Gården ligger altså ikke i Hedalen (selve dalføret) selv om den på denne tiden tilhørte Hedalen sokn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Tusen takk for hjelpen!Det ser ut som om du har funnet den rette kandidaten. Nå gjenstår det bare å finne dåpen hennes. De aktuelle kirkebøkene ligger dessverre ikke på nett. Er det noen som vet om det finnes gårds -og slektshistorie for Aurdal og gården Dølven.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

I bygdeboka for Sør-Aurdal er navnet hennes skrevet Lisbet, det eneste som står om henne er at hun var født i 1799. Det betyr at bygdebokforfatteren ikke har funnet flere spor etter henne i Sør-Aurdal. Foreldrene hennes er oppgitt som Arne Olson Dølve (1762-1822) og Tora Gudbrandsdtr. Sørum (1771-1846).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJeg fikk litt dårlig på SAH i går, men jeg kunne ikke finne henne døpt i 1799 i Aurdal. Kan hvis du vil, lete litt mer neste uke.Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Det hadde vært fint hvis du kunne gjort det!Det kan ikke være mye tvil om at vi har funnet rett dame, men hvorfor hun av og til kaller seg for Antonsdatter er ennå et mysterium for meg.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.