Gå til innhold
Arkivverket

[#44819] Marie Magdalene Hauan`s foreldre ++


Gjest Yvonne T. Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Yvonne T. Eide

Personen er tidligere omtalt i tema nr. 32432.Det jeg har etter kirkebøker på statsarkivet i Trondheim:Marie Magdalene ble født i Trondheim 26.07.1860. Foreldre: ungkar, gårdbruker og snekker Oliver Hauan, Stjørdal & Juliane Marie Gulbrandsdt. NæssHjemmedøpt men står oppført i kirkebøkene for Vår Frues kirke i Trondheim. Dato: 14.03.1863; altså tre år senere. I kirkeboken står det også om Oliver: 'faderen har en pige i Lofoten'.I folketellingen 1865 finner jeg Marie boende hos moren sammen med søsken, tante og mormor i Ihlensgate i Trondheim. Oliver Hauan er nevnt i folketellingen 1865 for Vaagens i Nordland. Han er oppført som losjerende, gift skredder i Svolvær. Det er nevnt at han er fra Værnes og alderen er satt til 30 år. Dessuten står det at han heter Oliver Jonassen Hauan. Hans kone: Bergitte Johannesdt. er 23 år og født i Rørstad. De har sønnen, Johan Bernhard Oliversen som i tellingen er rundt 1 år og født i Vaagen.Finner derimot ikke Oliver og familien hans i neste folketelling, heller ikke Juliane Marie Gulbrandsdt. Næss.Ved siden av dette lurer jeg på følgende: Marie hadde to søstre ( døtre av J.M.G.N.)og de har alle tre ulike fedre. 1. Oline Aspaas f. 25.11.1853 i Trondheim -) far: Peder Andreas Aspaas 2. Anna Margrete Kjentling f. rundt 1858. Far? 3. Marie Magdalene HauanAlle barna er 'uektefødte' og jeg vet ikke om Juliane Marie har giftet seg senere ettersom jeg ikke finner mer om henne etter 1865- tellingen.Til slutt: Juliane Marie sin mor var Malene Johannesdt Næss. Faren skal ifølge kirkeboken da døtrene ble døpt, hete Gulbrand (Gulbrandsdatter...) Malene er forøvrig oppført som enke da hun er fadder for Marie Magdalene.Summering blir da at jeg leter etter opplysninger om Maries foreldre, søster og besteforeldre. Håper det er noen som har et 'puff i riktig retning'. På forhånd; tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Heisann, her var det mange spørsmålOliver Jonassen Hauan og Bergitte Johannesdtr blir iallefall viet i Vågan 19-11-1863 LenkeFar til Oliver er Jonas Olsenmvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et forslag.Gulbrand Andersen f.1798 gifter seg 8/2 1828 Skogn kirke N.Trøndelag. med Malene Johansdtr.f.1806.Fedre:Anders Gulbrandsen og Johan Sandbervaldet.Barn:Johan Andreas f,1827 Skogn.Ole Christian f.1831 Skogn.?Marie Magdalena f. 1/4 dpt.3/7 1842 Strinda,Lade.Ingebrigt Severin f.1845 Strinda Lade.Forelde for disse heter Gulbrand Andersen og Malene Johansdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Her er konfirmasjon til Julianna Marie og Maren Andrea i 1852 i Vår Frues Kirke LenkeFar Gulbrand Andersen Næss....men mor Anna Johnsdatter? Skrivefeil eller kan hun ha to navn?Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T. Eide

Tusen takk til dere begge! Skal sjekke videre ut i fra de nye opplysningene jeg nå har fått. Jeg har en mormor som er så nysjerrig på opphavet sitt i Trondheim, og da er jo det ekstra irriterende å stå fast såpass tidlig som det egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T. Eide

Fant dåpen til Johan Bernhard Oliversen i de skannede kirkebøkene (Vågan). Han var født 14.02.1865 og døpt 28.05.1865. Videre ut i fra det står det at moren heter Birgitte Johannesdt. og faren Oliver Jonsen Hauan. Oppført med bosted Svolvær. Konklusjonen ble vel ikke den beste her. Oliver kalles her Jonsen istedet for Jonasen, så nå begynner jo alternativene å bli mange :o) Følger likevel opplysningene i innlegg 2 og tar resten med en 'klype salt' antar jeg..Ettersom både Malene Johannesdt og døtrene Juliane M. og Maren A. heter Næss til etternavn skulle man vel anta at de har bodd på en gård med det navnet?Finnes det bygdebøker hvor jeg muligens kan finne ut mer om Olivers opphav i det minste, og videre sjekke om de alt. opplysningene der stemmer med fakta jeg forhåpentligvis også da vil finne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.