Gå til innhold
Arkivverket

[#44830] 'Jern stør' = spett?


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

I nesten alle skifter på 1700-tallet forekommer en jernstaur, og bare én, etter det jeg kan se. Da jeg ikke har sett benevelsen 'spett' i de samme skiftene, så er det kanskje det dette dreier seg om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det er i hvert fall ikke brukt i de skiftene jeg har sett på i Follo og på Hadeland, etter det jeg kan huske. Altså på 1700-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

På Helgeland heiter det jarnstaur. Eller rettare: heitte det jarnstaur, då eg var ung slåttedreng. Ikkje på 1700-talet, men på 1970-talet. I dag er nok spet(t) eit vanlegare ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Jernstaur er eit ord som enno vert brukt i daglegtale her eg bur. Brukte seinast jernstaur på lørdag då eg skulle laga hull i bakken til utejuletre. Vanleg td. når gjerepålar skal ned i marka. Er ikkje naturleg for meg å kalla dette spett sjølv om det nok er betegnelse for same reiskap. Eg er heller ikkje så 'haug-gamal' fødd på slutten av 1950-talet.Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Okkenhaug

Her i Verdal er jernstaur og spett to forskjellige ting. Som Helga nemner i (9) er jernstaur til bruk for å lage hol i jorda, for gjerdepåler, høyhesjer, kornstaur osv.. Den er ca. 1,5 meter lang med ei rund løkke på toppen. Fra spissen i den andre (nedre) enden har den en kvadratisk fortykkelse opp til 20 cm. fra spissen der sidene i kvadratet er 5 cm. Så smalner den inn til 3 cm. i tvermål like ovafor 'klompen', og med 8-kanta profil videre opp mot løkka på toppen, der tvermålet er 2 cm. 'Klompen' er da det som former holet ved stapping og rotering av stauren, slik at en får hol etter dimensjonen på det som skal nedi.Spettet er 1 - 2 meter langt og 3 - 4 cm i tvermål. Nederst mot spissen er det flatformet og lengre opp gjerne 8-kanta. Det brukes gjerne til steinbryting, jekking og bending, og kan i nødsfall tjene som jernstaur. mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Til 11: Det var interessant. Spørsmålet blir jo da om det også før i tiden kan ha vært to forskjellige typer jernstaur/spett, eller om man hadde en variant som kunne brukes til begge formål, både til å lage hull f.eks. til hesjestaur, og til å bryte stein og røtter med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Og her på bruket var det bare tale om jernstaur i min ungdom,og det ble brukt til mange formål. Men til å renske tunelltak brukte vi renskeSPETT,og så er der jo maskinspett osv. Lite trolig at de på 1700 tallet var mere enn 1 stk på bruket når det var så verdifult at det ble nevnt i skifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Ordet størstang (staurstang), som også nevnes i noen skifter, skulle man tro var synonymt med jernstaur, og da helst i betydningen et redskap til å lage staurhull med, men i Bokmålsordboka (og også i Nynorskordboka under '-stong' blir dette definert som spett! Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Thore Skinstad

På Modum i 1950 og 1960 tallet var det vanlig med spett og jernstauer. Jernstaueren var spiss nederst i enden og utvidet seg til en firkant ca. 15 cm. oppover før den ble tynnere igjen.Et spett var flatt i enden og utvidet seg videre et stykke oppover i samme fasongen. (Rekangulert)Jernstauren var best egnet til å lage hull i bakken for å sette opp staurer, selv om det også ble brukt spett til dette. Spettet er best egnet når en skal bryte opp steiner o.l.Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

Innlegg 16: Her i Odalen heter redskapen brukt til å lage hull til gjerdestaur stadig 'jenn-staur', og er det du her snakker om. Spett er som du sier, et annet redskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.