Gå til innhold
Arkivverket

[#44834] Hjelp til å finne garder i Surnadal


Gjest Litta Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Litta Olsen

Jeg har funnet noen personer i folketellingene 1865 og 1900. Det står her at de er bosatt på hhv. Sagtrøen og Skjermoøien, men i de bygdebøkene jeg har for Surnadal, finner jeg de ikke. Men bøkene er litt rotete i oppbyggingen og det mangler kanskje noe? (Hans Hyldbakk: Gards og ættesoge, 1947 og 1948 band II) Personene jeg er interessert i er Sivert Knudtsen Sande og hans foreldre og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. FT er Skjermo gnr. 9/br.nr. 1 og 3. Sagtrøen er under gnr. 5/bnr.1. Gnr. 5 = Sande.Vet ikke om det er lettere å lete i bøkene når du har gårdsnumrene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Egentlig ikke, for de står ikke i kronologisk rekkefølge. Men det er vel ikke annet råd enn å bla gjennom bøkene side for side og se hva jeg finner. Men takk likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Stavne Bolme

Du finn korkje Sagtrøa eller Skjermoøya i Gards- og ættesoga for Surnadal. Hans Hyldbakk starta det store bygdabokforfattarskapet sitt med å skrive om husmenn og husmannsplassar i Surnadal. Desse bøkene kom ut i nytt opplag i 1966 under titelen Heimar i Surnadal. Skal du finna 'småkårsfolket', som Hyldbakk også stamma frå, lyt du leita i desse bøkene.No har eg dei i bokhylla, så eg kan prøve å hjelpa deg vidare. Mor til Sivert Knutson Sande var Rannei Sivertsdotter Sande, f. 1869, på Sagtrøa under Sande. Foreldra hennar var Sivert Knutson Sæter frå Sætersaga i Surnadal, f. 1827. Han gifta seg i 1858 med Marit Olsdotter Helgetun frå plassen Tjønnhaugen under Helgetun i Rindal. Dei busette seg på Sagtrøa, der utsæden i 1875 berre var 1 kv. havre og ei halv tønne poteter. Dei hadde ikkje krøter. Her voks det opp 9 barn.mvh Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Litta Olsen

Jeg skjønte at det manglet noe i disse bøkene, men jeg skal ta meg en tur på Universitetsbiblioteket og se etter de du her viser til. Enn så lenge kan jeg jo jobbe videre med de personene, du har listet opp.Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.