Gå til innhold
Arkivverket

[#44840] Sunnev Nilsdatter helst fra Tufto i Hol i Hallingdal , hvem var hun?


Gjest Tormod Thoresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Jeg finner ikke ut hvem Sunnev Nilsdatter er , var eller hvor kom fra. Hun var gift med Endre Vikingson , Tufto- Skurdalen. De giftet seg nok før 1744 da jeg ikke finner dem gift og kirkebøkene før den tiden er borte. Jeg kjenner til at Endre og Sunnev fikk 4 barn fra 1746 - 1754.Endre har nok slekten sin fra Vosseområdet, men jeg tror dessverre at hans foreldre var hallinger, da jeg ikke har funnet noen som passer i Hordaland.Hva så med Sunnev Nilsdatter, så finnes det bl.a. en Nils Tufto som fadder til ett av barna. Noen som kan hjelpe??mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kan ikke hjelpe direkte, men det er utgitt bygdebøker for Hol i Hallingdal. Tufto-Skurdalen mener jeg å huske var i bind 6 eller 7. Jeg hadde de fleste Holbøkene på fjernlån en gang. Bygdebøkene er utgitt av Lars og Sigurd Reiton. Du kan sikkert låne dem på nærmeste bibliotek eller fjernlåne dem. Sitter her med bind 3 hvor dem du spurte etter ikke står. Den boka var jeg så heldig å få i gave. Jeg hjelper så gjerne hvis du kommer over på bind 3 eller inn på mine aner i samme område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Takk for svaret. Dette har med bind 7 å gjøre. Egentlig har det med informasjon som ikke er skrevet ned i den utgaven, men som har blitt funnet og verifisert etter at de bøkene har vært skrevet. Det kan jo godt hende at noen har funnet noe skifte e.l. senere.mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Olav Åge Strøm

Hei. God jul. Denne Vikingslekten hadde jeg ikke granska, men ser at Margit Endresdatter Viking gm. Ivar Knutsen Lybekk. i Teigen, Haugeland er mine tredje tipp.Reinton har ført familien til Endre under Dokken- Hølet i Skordalen B.VII side 550. Han oppgir et barn til utover dem du nevner, Lars Endreson f. 1738.I kb. ved barnas dåp ser det ut til at han har bodd på Tufte. En vurdering ut ijra barnas alder er kanskje Sunnev f. mellom 1710-1720. Hennes mor het kanskje Margit eller Halldis. (Det er helt usikkert men kan være verdt å huske på når man leter. De har brukt disse navnene på barna, men mellom 1738 og 1746 har det trolig vært flere barn). Dette må vi se mere på. Har du flere opplysninger som kan være interesange for søket? Mvh. Olav Åge Strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Til (1) Jeg tror nok du kan fjerne 'dessverre' fra anelisten. Når Reinton ikke har funnet disse i sin søkning av tilgjengelige kilder for Hallingdal tror jeg nok at svarene finnes på Vestlandet. (med 96% fuktighet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Olav Åge Strøm

Hei.Jeg tror det er riktig som Anders skriver at svaret ligger på vestlandet. ( Reinton skriver at disse tre Vikingsønnene også skrevet Vitting. ( Asle, Viking og Endre. Trolig brødere f. ca. 1710 )trolig stammer fra Hardanger der dette navnet er brukt jfr. Vitting Hus i Hardanger. Hol VII side 663 ). Hvor nå Hus er hen?Så finner jeg i 1801 Søndre Bergenhus. Hougs prestegjeld under gården Seim flere navn som er identiske med navnene på Tufto og steder hvor disse brøderene vanket i Hol. ( som Endre Vikingson og Gaute m.fl ). Det behøver ikke ha sammenheng men jeg synes det var litt pussig.Kan det være Hallinger som har hatt odelsrettar der?I hvilken kommune ligger denne garden? Finnes det bygdebøker der? eller er det noen som kan gjøre oppslag? Mvh. Olav Åge Strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Hvis det står Hus i Hardanger, er det Kinsarvik, og en bør da lete etter etterkommere og eller forbindelser til Viking Gunnarson, lagmann i Oslo, se lenkeLenkeMen hva står på side 663 i Hol VII?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Takk for svar.På Hol B. VII side 663 står det 'Vitting Vittingson truleg f. ca 1710. Han er også kalla Viking Vikingson. Før han kjøpte rudningslendet Sandgjerda eller øvre Vindegg i Skurdalen hadde han halde til i nordre søre Kaupang der også broren Asle held til Hjalmeplassen (1776). Vi finn Viking i Kaupang i 1748 då han ugift hadde eit barn og i 1849 då han stod off. skrifte for dette leiermålet (Kb). Det er mogeleg at desse vikingfolka ætta frå Hardanger, der Vitting-Vikingnamnet var brukt (jfr. Vitting Hus i Hard.; sjå og Hjalmeplassen, Hol III s 604).'Dette er det reinton skriver ang. deres opphav. I Kb. ang. dåpen til Endre og Sunnevs barn ser det ut til at de har hatt en sterk tilknytning til gården Tufto i Ustedalen, Hol. Tufto var dengang skysstasjon for folk som ferdast mellom Hallingdal og Hardanger. Der tok de inn og fikk med seg følge, ridehester ol.Viking er neppe hallingnavn. Jeg tror nok at de stammer fra et sted i Hordaland. Mvh. Olav Åge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tormod Thoresen

Hei. Takk for mange svar.Om vi tror at Viking , Endre og Asle er brødre, så er vi i grenselandet.Om vi tar Endre og Viking er de sikkert brødre født ca. 1710, mens Asle er født ca. 1732. Han ble konfirmert i 1763, 31 år gammel. Han bodde da i Skurdalen.Hva så da med Margit Vikingson, Kaupangen? Hun er enke da hun dør i 1760, 70 år gammel. Hun er nok en tante til Endre og Viking, og vi skal ikke se bort fra at Asle er en sønn til bror Viking Vikingsen, men det kan også være at de 3 guttene er brødre. Kirkebøkene er borte da Asle ble født , og det blir da vanskelig å finne noe bevis.Jeg har holdt på med denne saken i årevis, med leting i Hordaland m.v. og jeg er av den oppfattingen at denne familien kommer fra et sted i Hordaland, men at de har vært i Hol området ett par tre generasjoner, før Endre og Viking ble født.Sunnev Nilsdatter's far heter jo Nils. Den er grei. Men er det den Nils Tufto som var en av fadderne til deres sønn Gunvald som ble døpt 8.9.1754?mvh Tormod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

HeiJeg har ikke funnet noe under Hus (Huse)i Kinsarvik, men nå skal jeg legge dette temaet i kurven min, så jeg finner det igjen. Det er interessant med den merknaden om Hus i bygdeboken for Hol. Huse i Kinsarvik må ha vært den største garden i Hardanger i si tid, der Martin kongsfrende bodde. Jeg skal sjekke ut bygdebøkene for Granvin, Ulvik, det er iallefall en i Ulvik som pantsetter garden sin til et par stykker fra Hallingdal. (Må låne dem på biblioteket)Jeg har funnet noen forbindelser mellom Hardanger og Hallingdal, men det er vanskelig for meg å koble mot gårder, da Hallingdal er ukjent terreng for meg. Men det viser iallefall mobilitet mellom distriktene, og at også hallingdøler søkte vestover. Satt senest for et par dager siden og leste om rosemalingskunstnere fra 1700 tallet som jobbet i både, Hardanger, Kvinnherad og den ene giftet seg til slutt i Suldal. Det finnes en artikkel i Genealogen, nr. 1/2002 ved Jens Petter Nielsen: Noen slektsforbindelser mellom Uvdal, Hol og Ål, den kan anbefales, den nevner bla. Dagali og da er man jo nesten i Eidfjord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Hei.Til nr. 10 Dette var interesant. Noter gjerne navnene fra Hallingdal. Jeg har selv hele samlingen av bygdebøker for hele dalen som er kommet ut til nå. Mvh. Olav Åge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Til 11. Det skal jeg gjerne. Jeg har nylig også gjort et leilighetsfunn i en tingbok for Hardanger om en Hallingdøl i andre halvdel av 1600 tallet, som døde i kongens tjeneste i Bergen, hvor det blir ført tingsvitner på at han har to barn i live i Hardanger. Jeg er selv en etterkommer av Kongsberg Knut, som var fra Nore og Uvdal jeg har vært og sett på gården hvor han kom ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Hei.Til nr. 9. Fint at du kom med disse opplysningene. Jeg har undersøkt kb. ang Margit. Det står: Margith Vitingsdtr. Kaupangen. Enke?, ???? 70 aar.Hun må være f. ca 1790. Jeg lurer litt på om hun kan ha vært ei søster til Viking og Endre. Asle må nok plaseres i neste generasjon.Asle bodde i Hjalmeplassen Hol b. III side 604. Men her kommer det fram en Viking Vikingson til. f. ca. 1730. Han skal være bror til Asle og bodde der sammen med sin mor.Det var kanskje han som sto til skrifte for i 1749 finner vi disse skriftemåla.1 Advent. (1748) Sigri Knutsd. Tufte besoven av Viking Vikinsen Kopangen.d. 2 Marti. Viking Vikingson for lejermaal med Sigri Knudsd: Kopangen... Her er Sigri kalt både Tufte og Kaupang.Det er nok som du mener at navnet Viking har vært i Hol på 1600 tallet men navnet har ikke breidd seg i flere slektsgreiner, men går etterhvert ut.Sunnev Nilsdatter har jeg ikke funnet svar på, men jeg lurer på om hennes mor kan ha vært ei datter av 'Gunvald Gauteson f. 1660'. Det er i bygdeboka ført bare to barn på han, f. 1720 og 1721. Han har vel hatt flere barn, muligens et tidligere ekteskap. Endre og Sunnev kalte ene sønnen Gunvald. Navnet er nok hentet i denne familien. Det kan tyde på at Gunvald har hatt ei datter som har vært gift med en Nils. Jeg lurer litt på om det kan være Nils Herleikson gm Sunnev Hermosdatter. Etter henne var det skifte i 1703. Men Nils levde lenge etter den tid.Det siste jeg ser til han i bygdeboka er i 1722 da han gir et skjøte men det står ikke når han døde eller om skifte. Det mangler vel men det er ikke utenkelig at han ble gift igjen med ei fra Tufte og kalt opp igjen Sunnev. Det ville passe med hennes alder. Dette ble teori men jeg tror at hvis man finner kilder som omhandler disse personene så bør man granske dem nøye. Mvh. Olav Åge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kan ikke svare direkte her, men har Gunvald Gauteson født ca 1660 og at det var skifte på han den 11.07.1725. Flere av skiftene for Hallingdalen er jo mikrofilmet, men min oversikt går 1739 og utover. Jeg ville ha skrevet til Statsarkivet på Kongsberg og spurt om de kunne se etter arvingene i det skiftet. Dessverre aner jeg ikke fra hvem jeg har opplysninger om datoen på skiftet.Gunvald Gauteson Børtnes født ca 1597 var jo far til Gaute som jo er oppkalt etter sin farfar, og min aner er Gunvalds søster Liv født ca 1607.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

På samledatabase for bøker(SAMBOK) finner jeg dette: Skifter for Ringerike og Hallingdal 1721-26 på mikrofilm HF-2391 og 2392. Dette er mikrofilmer på 35 mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kanskje er en datter av Gaute nevnt i skiftet i 1725, og som oftest står det i skiftene hvem døtrene ble gift med. Får jo håpe at det var en datter gift med Nils her, og hvis det står noe mer om hvor han var burde det være mulig å finne ut om her er forbindelse til Sunnev Nilsdatter som det spørres etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Hei.15 og 16. Takk for opplysningen. Vet du om det er filma skifter føre 1721. Det kan jo ligge noe i et evt skifte etter andre kona til Nils. Det blir bare å jobbe ut fra teori men etter bygdeboka var Gunvald Gauteson 60 år før han fikk barn. Det er vel noe som ikke er kommet fram men Reinton ville vel nevnt det hvis han har funnet det. Jeg vil låne filmen. Jeg har leseapparat selv men da må en ha god tid. Mvh. Olav Åge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her er oversikten jeg finner på SAMBOK over skifter for Ringerike og Hallingdal før 1721:Mikrofilm HF-2389:1671-1699, 1698-1701, 1701-1706, 1704-1716(bok 1-4)Mikrofilm HF-2490: 1704-1716, 1710-1715, 1715-1716 og 1716-21.Mikrofilm HF-2391: 1716-21. Her er det også med 1721-26 som jeg skrev om og 1726-28.Skiftene for Ringerike og Hallingdal er mikrofilmet frem til 1802, og numrene på mikrofilmene fortsetter med HF-2392, 2393 osv frem til HF-2401.Ser også at kona til Gaute var Margit Engebretsdatter norde Pukerud som var født ca 1674 og døde 06.09.1754. Det kan jo hende at det er skifte etter henne, og at du kan finne noe der. Perioden 1752-1756 er å finne på mikrofilm HF-2496. Der har jeg 'Folk og fortid i Hol' bind 7 som kilde. Jeg har jo fjernlånt alle Holbøkene, men har bind 3 som jeg fikk i gave.Håper at du legger ut her om du finner noe, og hvis teorien din skulle stemme så har jeg en noen aner på Gunvalds farfar Gunvald Gauteson som jo var bror av min aner, men det er det kanskje flere enn meg som har.Det eneste skiftet jeg har forsøkt å lese på mikrofilm for Hallingdalen er et skifte i 1759 i Ål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Til nr.18.Takk skal du ha. Dette er en oversikt som jeg har ønska meg mange ganger men ikke funnet fram til. Jeg har et par slike ruller selv så jeg har vært borti dem. Skal ringe biblioteket, men jeg må forutse å ha god tid i lånetiden for det er ofte tidkrevende lesing. Men anene i Gaute Børtnesætta tror jeg nok vi må dele. Mvh. Olav Åge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Grete Raaen

Hei! Leser med stor interesse tråden,har Gunvald Gauteson,Børtnes som 6 tippoldefar til min fars bestemor,Birgit Aslaksdatter,Bakkegard. Har ikke kommet så langt i min slektsgransking at jeg har begynt å forske på mer enn det som står i Folk og Fortid i Hol enda, men hadde satt stor pris på om dere kunne lagt ut de opplysningene dere eventuelt finner her, og gjerne opplysningene om Gunvald`s aner. Mvh Anne Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Til Anne GreteSpørsmålet denne debatten handler om er ikke enkelt men vi legger det nok fram hvis vi kommer til et resultat.Om folket til Gaute Olson Gunhildgard-Børtnes kan du lese i Boka om Gol av T. Østro b. VI side 48 og 49. Olav Åge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her er den anerekka jeg har på Gunvald Gauteson:1)Gunvald Gauteson søre Tufto født ca 1660 Foreldre:2)Gaute Gunvaldson som var født ca 1630 og død ca 1713. Han ble eier av søre Nørstegard i 1666, og han betalte korntiende for denne gården i 1666. Han eide også nordre Nørstegard, og i 1682 til 1711 var han oppført med 7 lobbol på bdgge disse gårdene. Fra 1697 eide han også gården Verpe.3)Rønnaug Sjugurdsdatter nordre Nørstegard, som var født ca 1630. Deres barn er å finne i 'Folk og fortid i Hol bind 4 og 7(mest i bind 7) Besteforeldre:4)Gunvald Gauteson født ca 1597-1605, og kalles i bygdeboka Gunvald Gauteson Bødalen(bygdebok for Gol bind 6). Han døde etter 1665. Ved skattematrikkelen 1647 var han i Nesn sogn, og oppført med 4 løbbol med bygdel i Nørstegard. Han hadde overtatt søre Nørstegard, og bosatt seg der.5)Gunhild Olsdatter Garnås. Har dessverre bare navnet der. Oldeforeldre:8)Gaute Olsen Gunhildsgard født ca 1560. Han forteller selv i et tingvitne den 10.januar 1634 at han var barnefødt i Gunhildsgard i Aals sogn. Han beskrives som økonomisk fremstående, og eide en masse gårder i Hallingdal. Han var sannsynligvis den rikeste mannen i Hallingdalen i sin tid, og eide 9 gode gårder i Hallingdalen da han døde. Det var skifte etter han den 31.01-13.02.1641 i følge bygdeboka for Hol bind 7, men Botolf Baklien har funnet ut at dette var et tilleggsskifte.Gaute far først gift med nn Torgersdatter Strand, og deretter ble han gift ca 1595 med:9)Barbro Halvorsdatter Leksvold som var født ca 1565-1575, og hun døde i ca 1635-37. Ifølge en hjemmeside på internett døde hun den 31.01.1636 eller 1637 Tippoldeforeldre16)Ola Wilhelmson Storla født ca 1530-35 i Gol i Buskerud. Noen steder er han også beskrevet som Ola Wilhelmson Gunhildsgard-Votndalen(Ål). Han bodde på Nos, og var i 1586 en av de største skatteytterne i Hallingdalen. I 1560 betalte han en bot på 1 1/2 daler for å ha holdt frille.17)Kan være Guri Gautesdatter ifølge enkelte kilder, men noen mener at dette navnet er oppkonstruert.32)Wilhelm Olsson Storla som ble født ca 1500 og døde i ca 1586. Det er sannsynligvis han som nevnes på Løkji i Hem både i 1528 og 1560. Han bodde etter alt å dømme på Løkji, men eide 18 løøbol i gården Storla. Han og den ukjente kona hadde 9 barn ser det ut til.64)Ola Storla født ca 1470. Det var muligens 'Ola i Ladh' som betalte skatt av Lisla og Storla i Gol i 1528, men bevis mangler ifølge Botolf Baklien i 'Hallingslekter'.Kildene er blant annet disse:-Boka om Gol bind 6-Bygdebok for Hol bind 4 og bind 7-'Hallingslekter' av Botolf Baklien.Det er sikkert noen som har noe å tilføye, og jeg fikk heller ikke alt med om alle fordi det da ville blitt for langt. Det er blant annet flere barn til hver enkelt ane her. Anerekka kan kanskje også diskuteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Olav Åge Strøm

Jeg sitter og ser på skifteprotokollen Skiftebrevet nevner bare:'Enken Marte Engebretsdatter.' (Hun er i bygdeboka kalla Margit). 'Sønnen Goudte Gunvaldsen.' 'Daatteren Rønnøv Gunnvaldsdaatter.' -----------------------'Til formynder for de 2de umyndige børn er andordnet faderen Jakob Goudtesen Tufte...............'.'Da tilkommer dette sterfboe, efter et skiftebrev forædtet af forige Sorenskriver Sal Christian Muller dend 5te Octobeis 1713 eftter nu afgangne Gunvald Goudtesens fader Sal Goudte Gunvaldsen udj gaarden Tufte med bøxel og aasæde1/30 løbol ... eftter han udj samme skiftebrev oprædtede contract melem Sal Gunvald Goudtesen og hans værbroder Peder Skurdahlen, udj bemelte gaard Tufte.' -------------------------------------- Dette var Per Herleikson Hallsteinsgard som hadde fått en del i Tuftes eige i Skurdalen (Arnegard). Han var gift med Barbro Gautesdatter, søster til Gunvald. Per var sønn til Herleik Olson Hallsteinsgard og Sunnev Persdatter Kleppo. En halvbror til Per, Nils Herleikson var gift med Sunnev Hermosdatter søre Geilo. Etter henne var det skifte i 1703. De hadde ei datter Birgit Nilsdatter som var gift med Jakob Gauteson Tufte. Det er i denne greina av Tufteætta det er mest sannsynlig at navnet Sunnev er brukt, samtidig som hun tilkjennegir at hun trolig tilhører Børtnesætta i det hun kaller ene sønnen Gunvald.Lenger kom jeg ikke her, men det er flere skifter som jeg vil se på. Olav Åge Strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er en teori som slår meg her, og det er at Sunnev Nilsdatter kan være datter av Nils Herleikson som er nevnt her i et senere ekteskap det med Sunnev Hermosdatter øvre Geilo. Det begrunner jeg med at han kan ha kalt opp sin datter etter sin første kone. Det var ganske vanlig, og i såfall må Sunnev da være født etter 1703.Nils Herleikson og Per Herleikson hadde da samme far, men ikke samme mor slik som jeg ser det ut fra mitt slektsprogram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.