Gå til innhold
Arkivverket

[#44847] Hvor lå nervigen gård i trondhiem amt i 1801?


Gjest Odd Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Iversen

Jeg har funnet en av mine forfedre, Arent Larsen 47 år i FT 1801. Han er strandsitter og fisker og listet opp på en gård som het Nervigen i Wiggen sokn, Bynes prestegjeld i Trondhiem amt.Er det noen som er kjent i området og som kan forklare hvor denne gården lå? Jeg er ikke i stand til finne den på noen kart. Gården må vel ha lagt ved sjøen et sted, siden Arent da var strandsitter og fisker.Derimot finner jeg mange gater i Orkanger som har Nervik som en del av gatenavnet. Kan løsningen være så enkel at Nervigen i 1801 lå der som Orkanger i dag ligger?Finnes det, i så fall, bygdebok/slektshistorie som omhandler denne gården?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Skulle tro at dette ble i nærheten av Viggja i Skaun kommune. Hesthagen og Sand er gårder som ligger i nærheten, og som også er nevnt i samme område i FT-1801.Jan Peter

bilete1798.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Du må nok heller gjøre deg kjent med 'Orkdalsboka' av A,Skrondal. Den Foreligger i 4 Band I, II, III og IV, hvorav gardsoga er i Band III og IV.Du vil finne Nervik i Band III, side 7 til 21.Det er verdt et besøk selv om Skrondal helst omtaler eiendomsbesiddere og ser bort fra strandsittere og husmenn.Jeg har en Arnt Larsen Metli Nervigen på min Hjemmeside f 1782 og jeg antar at han er i slekt med din Arnt. Kanskje noe å bygge på.Forsøk:leskjerv.seria.no/aner/0014/18802.htmLeiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Iversen

Takk for tipset. Vil det si at Nervig kanskje lå nærmere Orkanger enn det som er antydet på kartet i innlegg 3?Det virker også som om det er stor aldersforskjell mellom 'din' og 'min' Arnt, men jeg skal ha han i bakhodet under det videre arbeidet.Min linje går videre via hans sønn Lars Arentsen som var 13 år i 1801.mvh Odd Iversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Det kan nok se sånn ut ja.De fire 4 gårdene som er nevnt før Nervigen i FT-1801 er Sanden Lille, Sanden Stor, Skienald og Hauan.Jan Peter

bilete1804.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Innenfor smelteverket (Elkem Thamshavn) så er det et område som kalles Nerviksmarka..., og lenger inn har du 'fjelltoppen' Nervikkammen (311 moh).Jan Peter

bilete1805.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guri D. Brekke

Hei Odd.Nærvikagården(e) ligger i dagens sentrum av Orkanger. På kartet over i innl. 9, ligger gården rett til venstre for O-en i Orkanger.Grensa mellom Orkanger(Orkdal) og Børsa gikk i en bekk (som nå er gata Bekkfaret). Nærvika lå på den siden av bekken som hørte til Børsa.[url="http://www.orkanger.info/garder/narvik.php>http://www.orkanger.info/garder/narvik.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Iversen

Ja, da må jeg si at jeg har fått Nervig-gården ganske nøyaktig lokalisert.Igjen, tusen takk til dere alle for opplysninger, forklaringer og informative Nervik-lenker. Her var mye godt lesestoff å gå igjennom.Mvh Odd Iversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.