Gå til innhold
Arkivverket

[#44848] Gudmund Torsteinsen og Anne Halvorsd. fra Sør-Fron, Oppland til Åfjord, S-Tr.


Gjest Rune Andre Nygård
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Andre Nygård

Gudmund Torstensen og Anne Halvorsdatter ble gift i Verdal, N-Trøndelag den 13. mai 1798. Gudmund hadde bopel på Svedjen og Anne på Øhren. Forlovere var Gunder Erlands: Øhren og Hans Peders: Haaden? i Schognen.I FT 1801 for ØrlandLenke finner jeg på Tøndel et ektepar med samme navn, og de har også fått et pikebarn. Ved dåpen til dette barnet står det at de bodde på Fætta, som nok er en husmannsplass under gården Tøndel.I Åfjordboka av Lektor H.K.Hansen side 613 står det at Gudmund fikk bygsel på gården Haldorhavn i Jøssund, 27. oktober 1803. Videre får vi opplyst at Gudmund og Anne var fra Sør-Fron. Anne døde på Haldorhavn 19. november 1827 med oppgitt alder på 55 år og skal da være født ca. 1772.Gudmund døde 15. januar 1857, 98 år gammel, han skal da være født ca. 1759.Er det noen som kjenner til Gudmund og Annes opphav?Jeg vet at kirkebøkerne for Sør-Fron har gått tapt fram til ca 1800, så her trenger jeg virkelig hjelp fra dere! Kanskje kan skifter løse denne gåten?MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.