Gå til innhold
Arkivverket

[#44849] 'Gemene Arbeyder/Berg Gesell' Kiddil Olsen, f. i Skien ca. 1650


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

En av mine aner figurerer i 1701-manntallet for Nedenes blant 'Gemener Arbeyder eller Berg Geseller' ved Baaselands Jernverk i Holt. Han oppgis der å være 50 år og født i 'Skeen'. Det er ikke nødvendigvis noen presis stedsangivelse. Jeg vil jo tro at han kom til Baaseland i slutten av 1680-årene da verket hadde fått Peder Børting som eier, og da kanskje fra Fossum verk (eller Holden).I 1701 har han følgende sønner: Anders (22 år), Ole (15 år) og Peder (11 år). Anders Kittelsen, som jeg videre nedstammer fra, var gruvearbeider (noe nok også faren var).Jeg har ikke funnet spor av Kiddil Olsen eller sønnene hans i Hvitsands avskrifter av kirkebok for Gjerpen. FamilySearch (IGI) oppgir imidlertid en Kittel Olsen som skal være født 'about 1640, Midtre Jontvet, Holla' - sønn av Ole Kittelsen. Det blir også opplyst at han skal ha giftet seg 'about' 1678 i Holla med 'Mrs. Kittel Olsen'. Han kunne muligens være aktuell? Er det noen som har andre forslag? Kildene er jo sparsomme når vi kommer så langt tilbake, så jeg må muligens gi opp forsøket på å finne noe mer konkret om ham.Jeg har tidligere etterlyst ham her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

He, he! Kanskje jeg skulle spe på med litt mer julestemning:For mange år siden overhørte jeg følgende presentasjon av en frelsesoffiser som skulle holde appell ved Frelsesarméens julegryte i Arendal:'Så gir vi ordet til fru divisjonssjef oberstløytnant Gunnar Akerø!'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.