Gå til innhold
Arkivverket

[#44850] Brødre som forsvant sporløst fra Osen.


Gjest Thorbjørn Granlund.
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Hvorfor er det umulig å finne enkelte personer ? Er det mulig å bare fordufte uten at de har sine navn på offentlige papirer ? To brødre fra Osen, i Åmot, Hedmark, forsvant, uten at noen siden har hørt noe om dem : Per Andreassen Engen, f. 14.11 - 1880 ( borte ) ? Erling Andreassen Engen, f. 04.07. 1883. Hørte kanskje en gang at han skulle ha dratt på Bergenskanten, men det er vel tvilsomt ? Deres foreldre het : Andreas Engebretsen og hustru Petronille Persdatter, og deres hjemsted var Søgardsenget, i Slemdalen, Osen i Åmot, Hedmark. Hvor var disse karene i 1900, hvis de levde ? Håper det er noen som er flinkere med søk på nettet enn jeg. Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om ikke den Per du søker, fortsatt bor hjemme hos foreldrene her i 1900 på Søgardsengen. Riktignok kalles han her for Peder, og moren har også fått en navnvariant. Det er ikke helt uvanlig i folketellinger: LenkeDen yngre broder har jeg ikke søkt etter hittil. Skal se hva jeg kan finne. Han kan jo være død tidlig, eller utflyttet. Muligens som arbeidskar på en gård i nærheten?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den eneste Erling Andreas ( med forskjellige navnvarianter jeg finner i 1900 telling med alder ca f. 1885 er denne karen: LenkeHan er det tydligvis ikke. Eneste mulighet jeg ser da, er at han kan ha skiftet etternavn ( gårdsnavn?) eller er død tidlig. Om han da ikke kan være emigrert. Det har jeg heller ikke sjekket.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Takk for svarene, men det er nok ikke den rette Erling dette, da vi ser hans brødre oppnevnt der. Når det gjelder broren Per Andreassen, så var han nok hjemme under folketellingen ser det ut til, men dette var nok absolutt på tampen før han dro. Det er vel kanskje en mulighet for at de har utvandret ? Med beste hilsen Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Kan det være denne Erling Engebretsen som emigrerer? Lenke Han bruker farens farsnavn, og etternavnet kan vel være et navn faren brukte siden han var fra Vang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det tenkes at også Per eller Peder også bruker Engebretsen som etternavn senere og muligens emigrer, siden du sier at han forsvinner?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Tusen takk for at dere engasjerer dere med disse spørsmålene mine. Jeg synes dette høres ganske logisk ut, ettersom gamle folk har fortalt etter deres far. Når det gjelder Erling, så hadde han uttalt til noen at ' han var på Bergenskanten og loffet gesell.' Hans foreldre og søsken hørte aldri noe mere fra disse. Men selv har jeg nå funnet ut at Per Engebretsen, som var far til et barn her i Osen, før han stakk av, også var far til et barn, i 1905. Han hadde med Petronelle Embretsdatter Langeggen, Os, i Nord-Østerdal, f. 1875, -datteren : Ingebjørg Langeggen, f. 10.05. 1905. Han skrev seg da for Per Engen, men da blir han borte. Skal lure på hvor han siden gjorde av seg ? Med beste hilsen: Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Tusen takk for at dere engasjerer dere med disse spørsmålene mine. Jeg synes dette høres ganske logisk ut, ettersom gamle folk har fortalt etter deres far. Når det gjelder Erling, så hadde han uttalt til noen at ' han var på Bergenskanten og loffet gesell.' Hans foreldre og søsken hørte aldri noe mere fra disse. Men selv har jeg nå funnet ut at Per Engebretsen, som var far til et barn her i Osen, før han stakk av, også var far til et barn, i 1905. Han hadde med Petronelle Embretsdatter Langeggen, Os, i Nord-Østerdal, f. 1875, -datteren : Ingebjørg Langeggen, f. 10.05. 1905. Han skrev seg da for Per Engen, men da blir han borte. Skal lure på hvor han siden gjorde av seg ? Med beste hilsen: Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Per er blitt til Peder ved ankomst Ellis Island Han skal til Port au Prince HaitiSom nærmeste pårørende er oppgitt Far Andreas Ingebretsen Engen,Åmodt,Østerdalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei igjen. Jeg er så frekk at jeg spør dere ena en gang. Er det mulig å se hvor han skulle hen i USA, broren Erling Andreassen, som reiste med båten Angelo, den 11.05. 1900, med adresse New York ? Hilsen Thorbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Kan ikke finne Erling f.1883 noe sted Er du sikker på at han levde opp ? Har du funnet ham konfirmert ? Har du funnet foreldrenes død? De står kanskje noe i dødsfallsprotokollen/skifteDen Erling som Åse (6) har funnet er jo en god kandidat selv om f.år avviker,men jeg kan ikke finne ham igjen i Amerika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Joda, Erling Andreassen Engen, f. i Nordre Osen, i Åmot, 04.07. 1883, konfirmert i Osen kirke, 25.09. 1898, forsvant fra Osen, like etter konfirmasjonen. Kunne vært veldig moro, hvis noen klarte å finne ut hvor han ble av. Med beste hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.