Gå til innhold
Arkivverket

[#44856] Arthur Rickard Olsson, født 1.10.1885 i Dals sokn i Sverige


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

I Fredrikshald(Halden) ble det notert i innflyttingslistene at han sammen med søsken og foreldrene, Anders Otto Olsson og Karen Bolette Brynhildsdatter flyttet til Fredrikshald i 1888 ifra Dals sokn i Elfsborgs len.Da broren Axel Frithjof Albert Olsson ble konfirmert i Kristiania(Oslo) ble det notert at han ble født 12.4.1883 i Dals sokn i elfsborgs len.Er det noen som har tilgang til kilder fra Sverige, som kan hjelpe meg å finne Arthur og eventuelt søsken og foreldrene i Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg har foreløpig ikke funnet familien på Emibas (emigranter fra sverige).Er du sikker på at Arthur og Axel er født i Sverige ? De kan jo allikevel komme til Norge fra Sverige.Jeg finner familien i folketellingen 1900, på digitalarkivet, nederst på siden, her: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f00301&gardpostnr=1226&personpostnr=26894&merk=26894#ovre>LenkeDer fremkommer at Anders Otto er født i Sverige og Karen Bolette i Idd. Hvor barna er født står ikke.Når jeg så ser på folketellingen 1900 på RHD, så er fødestedet til barna oppgitt til å være Kristiania, riktignok med et spørsmålstegn bak første barn Bolette Eugenie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Deres flytting til Halden i 1888. Var det deres andre flytting til Norge tro ?I databasen til Dis-norge om svenskeinnvandringen til østfold, finner vi:Innflyttet fra Strømstad den2/6-1867 til Idd. flg personer:Skomaker Anders Otto Olsen Buer f 3/10-1842, til Idd, Husmannstjeneste. Døpt i Skee. Attest 21/11-1863.Karen Bolette Brynhildsdatter Saugjordet. Født 19/4-1842. Attest 18/5-1865Datteren Karoline 1 2/3 år. Døpt i Skee.De flyttet til gården/plassen Bergmoen.Dette må jo være dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Litt vanskelig å komme videre. Mulig du vet dette, men tar det med allikevel.På familysearch finner jeg:Karen Bolette som født 19/4-1842 og døpt 16/5-42 i Idd. Hennes foreldre er da: Brynild Pedersen og Kristine Marie Svendsdatter.Der fremkommer også en bror av Karen Bolette, nemlig: Peter Severin født 16/10-1845, døpt 26/12-45 i Idd, samme foreldre.Lurt å sjekke det opp mot kirkebok, da jo FS er ganske så usikker noen ganger, men jeg kan ikke finne den aktuelle kirkebok scannet.Det er jo da i allefall mulig å finne Karen Bolettes foreldre og søsken på folketellingen 1865 LenkeKaren Bolette bor da ikke hjemme, og jeg har heller ikke funnet henne i tellingen. Trolig var hun da i Sverige, i og med at datteren Karoline, da de kom til norge i 1867 var 1 2/3 år gammel.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Litt mer fra Familysearch:Anders Otto ble født 3/10-1842 og døpt 9 okt i Skee. Foreldre: Olaus Olsson og Anna Catharina Andersdt.Familysearch angir 2 søsken til Anders Otto:Johanna Elovisa født 17/3-1840 døpt 22/3 i Skee.Julius Ephraim 29/10-1845 døpt 2/11 i Skee.Foreldre: Olaus Olsson og Anna Catharina Andersd.Her har jeg klart å stadfeste riktigheten på Julius Ephraim, i det jeg har gjenfunnet han i fødelsesboken, der står de f/dåpsdatoer som over. Foreldre: Inh. M Olaus Olsson (usikker men tror det står u.Wik, som bosted) och dets hustru Anna Cathr Andersd.Jeg har sett på Vik i husforhøret som dekker 1845, men det er noe herk å lese i, mye overstrykninger. Skal se mer om jeg kan finne familien der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei Anne Lene.Du har funnet rette personer. Jeg har all innfo om fødested, vigsel og andre data om Karen Bolette og Anders Otto Olsson. De ble gift i Idd den 15.12.1864.De flyttet ifra Skee den. 29.6.1867 eller 2.7.1867 til Idd for å bli husmann på Begmoen under gården Prestebakke i Idd. Han utdannet seg til sagmester i Idd sannsynligvis hos svigerfaren Brynhild Pedersen på Saugjordet under Prestebakke.I 1871, muligens den 8.2.1871 ble de ført som utflyttet ifra Idd og flyttet til Viskabro i Værø sn. i Hallands len hvor han var sagmester.Den 10.2.1876 flyttet han med familien til Horn fs. i Østergøtland og bosattes seg på Åby Bruk som sagmester. De ble innskrevet der den 22.4.1876.Den 8. mai 1878 flyttet de til Vernamo i Jønkøpings len i Småland hvor han var sagmester ved Carlsfors Bruk. Presten i Vernamo har notert at de ikke ble kirkeboksført da de manglet attester. De finnes derfor ikke i husførhørslengder eller i inn-utflyttingslister i Vernamo.De hadde også opphold imellom i Stockholm hvor et barn ble født i 1874 og et barn i Linkøping i 1873.I Ft. for Kristiania i 1905 fremgår at han flyttet med familien ifra Ed i Dalsland til Kristiania den. 8. mars i 1894. Jeg kan ikke forstå annet at de da flyttet fra Fredrikshald og at de flyttet i 1888 til Fredrikshald ifra Sverige.En datter ble konfirmert i Fredrikshald i 1891 og en i 1892. Jeg har sjekket om min farfar Arthur Rickard ble født i Fredrikshald, men ikke funnet dekning for det.Mens min oldefar Anders Otto Olsson bodde i Fredrikshald brukte han også navnet Eng. Det var ofte vanlig at personer som flyttet fra Sverige etter en tid benyttet et navn derfra i Norge.Min farfar og en søster endret sitt navn ifra Olsen til Engh i Kristiania. Det har blitt nevnt at de bodde et sted i Sverige ved navn Engshøgen.Min farfar var c. 3 år da de flyttet ifra Dalsland i 1888.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei igjen Anne Lene!Jeg er imponert over hvor raskt du finner frem og alt du finner er korrekt.På torpet Smellen i området Ris nær Vik som du har funnet bodde far og mor til Anna Catharina Andersdatter, som var gift med skollæraren Olaus Olsson som var lærer i Masslebergsfjerdingen i Skee. I de siste årene bodde de på torpet Långemyr(en) under gården norra Buar i skee.Faren var rotebåtsmann og moren ble født i Carlshamn i Blekinge. Jeg arbeider mye med saken i Blekinge i håp om å finne morens far der på bakgrunn av en spesiell historie hun selv fortalte etter at hun giftet seg i skee i august 1815.Min oldefar reiste en del rundt i Sverige som sagmester og jeg er ikke forundret dersom han også var på kikk etter sin farmors aner i håp om å se hva det innebar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen og takk for det.Da har jeg funnetAxel Frithjof Albert i fødelsesboken, sikkert uten at det sier deg noe særlig mer.Fødesesbok for Eds forsamling i Vesre Dahls prosteri, Karlstads stift, Elfsborgs länFødt 12/4-1883 Axel Frithjof Albert Foreldre: ________ Anders Otto Olsson og Karen Bolätte Bryngelsdotter. Faddere er ikke anført.Det som står foran fars navn er til dels ganske så utydelig, men det er helt sikkert plassen de bodde på og hans arbeide.Vet du hvilken plass de bodde på der ? Skal se mer om jeg kan tyde det. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei Anne Lene!Du finner raskt det jeg ikke har greid. Har du brukt genline? Har du GID nr.?Jeg kjenner ikke til noe ifra Ed, men var ganske sikker på at de bodde der. Oss etterkommere etter Arthur Rickard fikk navnet Engh og det kan tenkes at de bodde i et område som het Eng. Det ligger et område Eng i Ed?Kan de finnes i husførhørslengdene? Jeg er spent på hvem av barna som bodde hjemme. Jeg regner med at de flyttet til Ed i ca. 1880.De hadde følgende barn som levde opp:Karoline(Carolina), f. 16.10.1865 i Skee i Sv. Bartrean Efrain, f. 6.7.1867 i Idd(Han var ca. 2 meter høy har det blitt fortalt og reiste til Amerika) Othilie, f. 25.8.1871 i Verø sn. i Hallands len Bolette Eugenie, f. 12.1.1876 i Horn sn. i Østergøtland, Valborg, f. 25.7.1878 i Vernamo sn. i Småland, Alma Erika, f.26.8.1880 i Ed? Axel Frithjof Albert, f.12.4.1883 i Ed Arthur Rickard, f. 1.10.1885 i Ed?Bertrain og Othilie flyttet ikke med til Fredrikshald i 1888.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen Ja dette er fra genline. Har du selv genline, ellers kan jeg sende deg kopi pr mail eller post.Gid nr: 100015.98.58800.Du kan ikke gå inn på Dals-ed for der går ikke bøkene så langt. Du må gå inn på scb-älvsborg, og der må du velge fødte i året1883.Skal se om jeg kan finne noe på de andre. Bøkene for Skee er noe herk å lese, de er ikke gode i det hele tatt. Så det er bedre å se etter dem i et annet område enn i skee.Om jeg skal sende kopi til deg, så er min mail: alenehagen@hotmail.com Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hej Anne Lene og Liv.Det er positivt at Axel Frithjof ble funnet i 1883. Kan det finnes husførhør i fs. ifra 1883 eller like efter avhengig av når på året den ble laget. Desom Alma Erica ikke ble født i samme fs. så kan de kanskje finnes i innflyttingslister imellom hennes fødsel og Axel's.De skal ha flyttet ifra Dalsland til Fredrikshald i 1888 så der er merkelig dersom ikke min farfar Arhtur Richard ikke ble født i Dalsland. Jeg mener å ha søkt i Fredrikshald, men ikke i Idd eller Skee etter ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.