Gå til innhold
Arkivverket

[#44860] Uten spor fra Økern, Oslo


Gjest Terje Forsberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Forsberg

Jeg leter etter tre brødre som jeg ikke finner etter ca.1879. Niels Nielsen, f. 6/2-1855 i Søgne, Gustav Nielsen, f. 25/1 i Søgne, Nicolai August Nielsen, f.27/1-1864 i Søgne. Far : Nicolai Nielsen, f.1825, død 1891 på Økern, mor : Anne Jørgine Jørgensdatter Føre, f. 1824, død 1898 på Økern.(Østre Aker kirkebøker) Hele familien flyttet fra Bragdøya, Oddernes til Økern i 1877.Niels forekommer som fadder i 1878 og 1879.Sjansen for at de dro til Usa er der siden andre i familen dro over. At de også bruker Nicolaisen som etternavn er jo også mulig. Broren Jørgen bor på Økernly i 1900.To søstre bor på Kampen. Mvh.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei seksmenning Terje!Dødsfallsprotokollene / dødsfallsmeldingene for 1891 og 1898 burde avsløre barnas oppholdssted på tidspunktet for foreldrenes død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Terje Forsberg

Da har jeg fått sjekket dødsfallprotokollen med hjelp fra Riksarkivet.Brødrene til min oldefar befant seg i Amerika i 1891! Da gjelder det å finne dem der, de brukte iflg. protokollen Nilsen som etternavn.Mvh. Terje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Det var folketelling i USA i 1890 og 1900. Får du noen til å lete på Ancestry, kan det være de dukker opp. Hvis du ikke vet hvor i USA de bodde, kan det hjelpe om du finner skipslistene deres. Utreiselistene finner du under emigranter her i Digitalarkivet. Innreiselistene finnerdu f.eks her: LenkeTa høyde for at navnene kan være skrevet på mange forskjellige måter, både som følge av amerikanisering ved emigrasjonen, og feil under avskriving av originaldokumentene.Skulle du klare å finne dem, er det massevis av spennende som er lagt ut av amerikanske kilder. Problemet er at mye av det er lagt ut privat, og mange kilder er ikke lagt ut komplette. Kommer du tilbake til forumet her med beskjed om hvor du fant dem, er det jo en mulighet for at andre har lett etter emigranter i samme område, og har en viss peiling på hva som finnes for den aktuelle delen av USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

For å oppsummere: Vi leter altså etter brødreneNiels Nielsen, f. 6/2-1855 i Søgne,Gustav Nielsen, f. 25/1 i Søgne,Nicolai August Nielsen, f.27/1-1864 i Søgne.Alle tre sies å være i USA i 1891, når deres far dør. De har alle tre utvandra fra Økern (Østre AKER) i Oslo etter 1877. Niels har utvandra etter 1879.Da er det bare å begynne å lete. Du vet ikke noe om dem i 1898 da moren deres dør?Du skjønner, folketellinga 1890 for USA har gått tapt i brann. Mye lettere å lete i US census 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Nicolai August konfirmeres i Østre Aker 29. sept. 1878:Kildeinformasjon: Oslo fylke, Østre Aker, Ministerialbok nr. 4 (1876-1878), Konfirmerte 1878, uten sidenr. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

På selveste flyttedagen, 14. april - er hele familien regidtrert innflytta til Østre Aker Kildeinformasjon: Oslo fylke, Østre Aker, Ministerialbok nr. 2 (1861-1878), Inn- og utflyttede 1877, side 83. LenkeGustav sies å være født 25. jan 1858.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Forsberg

Hei Jon. Jeg har alle de opplysningene du nevner i innleggene dine, det er riktig oppsummering. Det sto ingenting om barna i 1898, bortsett fra, sitat : Myndige selvskiftende arvinger, Barna.Sitat slutt.Per Helge, jeg har ikke funnet dem i utreiseregisterne, jeg har lett mye, det som er nyttig nå er vel at vi har fått stadfestet at de bruker navnet Ni(e)lsen og at de drar i tidsrommet 1880-90.Men de har veldig vanlige navn...Jeg er medlem i Ancestry men har ikke lett mye etter dem i USA ennå.Det som er interessent er de andre familiemedlemmene som emigrerer, etter 1900 riktignok, bosetter seg i Cook County, Illinois.Mvh. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.