Gå til innhold
Arkivverket

[#44862] Marte Arnesdatter (Andreasdatter) gift med Ole Hansen 25 des.1815 i Haslum


Gjest Wenche Østen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Østen

Er det noen som vet hva foreldrene til Marte Arnesdatter (Andreasdatter) heter. Ifølge bygdebøker over Asker-Bærum heter hun Marte Arnesdatter født ca. 1794 -1795, men jeg finner ingen Arne i de årene som far under fødte, derimot en som heter Andreas Olsen og mor Berte Thoresdatter.Marte døde 25 oktober 1846 på gården Øvre Gravseie i Østre Bærum.Hun ble gift i Haslum kirke i 1815 med Ole Hansen. Noen som vet om jeg er på rett spor.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det er vel denne jenta du lurer på om er den rette da? LenkeHåper noen kan slå opp for deg i kirkebøkene. Vielsen i Haslum bør vel ha med fedrenes navn?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det skulle man tro var rette vielsen Berit her funnet her ? Som du ser er fornavnet da skrevet Margrete. Mulig det er en ny kandidat her i 1801. Alder passer ganske bra med brudens alder 23 år i 1815? LenkeRøa er ikke langt unna Grav heller. Denne Margrete har litt annen variant av etternavn, men ikke helt umulig.Synd at fedrene ikke var nevnt ved vielsen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg ser av kirkebøkene at Ole Hansen døde før kona, og at de fikk 11 barn mens de bodde på Grav.Du må nok sjekke fadderne til barna. Det er vel enklest å gjøre ved bruke bruke databasen for Asker i DA og søke etter farens hele navn og morens etternavn begynner med Arnesd. Etter du har notert barnenavna og dåpsdatoene kan du gå til de skanna kirkebøkene og finne barna med faddere. Da slipper du å sitte og lete på måfå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Så flott at denne digitale kilden over døpte var lagt ut. Barn: Hagine dpt 1818 Elen dpt 1818 Andreas dpt 1820 Hans 1822 Maria 1827 Johanne 1829 Carl 1833 Johan 1833 Tvilling Karen 1835 Christen 1838 Alle dpt i Haslum Prøver med en lenke til den eldste: LenkeDa håper jeg du finner faddere i kirkebøkene også.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Takk dere så meget for innsatsen. Jeg har samtlige 11 barn med fødsler og konfirmasjoner samt noen av barnas bryllup.Når jeg ser på barnas navn, så mener jeg det skal indikere litt på hvilken familie de tilhører.Bryllupet til Ole Hansen og Margrete (Marta) har jeg tidligere sett på, der står ikke foreldrenes navn. Vitner til vielsen er litt vanskelig å tyde.Den ene heter antakelig Kristoffer Farsta? Den andre slutter på Grav. Håpløst å tyde. Marte ble begravet 1 november 1846 i Asker, der står hun oppført med navnet Marte.I bygdeboken over Asker og Bærum står det Margrete, men det betyr jo bare at Marte er en forkortning av Margrete.De foreldre jeg fant, betyr jo ikke at det er dem, men navnene på barnen er ganske like de navnen deres barn selv fikk.Det er det samme problem med Ole Hansen, klarer heller ikke å finne noen Ole i kirkebøkene over Asker med en far som heter HANS. Han skal jo være født ca. 1784.Barnene til Marte og Ole er følgende: Haagine Olsdatter født: 11.03.1816, døptElen Olsdatter født: 22.03.1818, døpt 29.03.1818 i Haslum kirke.Andreas Olssen født: 18.09.1820, døpt 08.10.1820 i Haslum kirke.Hans Olssen født: 14.07.1822, døpt 11.08.1822 i Haslum kirke.Lars Olssen født: 02.03.1825, døpt 09.03.1825 i Haslum kirke.Marie Olsdatter født: 03.10.1827, døpt 28.10.1827 i Haslum kirke.Johanne Olsdatter født: 05.11.1829, døpt 25.12.1829 i Haslum kirke.Carl Olssen født: 05.01.1833, døpt 13.01.1833 i Haslum kirke. Han er tvilling med Johan.Johan Olssen født: 05.01.1833, døpt 13.01.1833 i Haslum kirke.Karen Olsdatter født: 25.03.1835, døpt 16.04.1835 i Haslum kirke. Kristen Olssen født: 05.04.1838, døpt 11.05.1838.Jeg skal gå igjennom fadrene på barnen enda en gang, men jeg har skikkelige problemer med å tyde disse kråketegnene.Det finnes en Ole Hansen på gården Grav i 1801, men jeg likte ikke alderen spesielt bra, han er dessverre bare 9 år, det passer ikke hvis han skal være født 1784.Litt vanskelig dette her, man må jo være dønn sikker, gjennom konfirmasjonen står det heller ingenting om foreldrene til Marte og Ole.Takknemlig for hjelp, hvis noen vet noe. Skal se nærmere på Gunns kandidat fra Nesodden.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Bogen

Jeg antar at du mener Ole skal være født rundt 1784 pga oppføringen ved hans død (død i 1843, 59 år gammel). Men hvis du ser hans alder ved vielsen (viet i 1815, 25 år), skal han være født rundt 1790. Dette årstallet er sannsynligvis riktigere vil jeg tro siden det i 1815 er mindre tid siden fødselen. Det åpner ihvertfall for større tvil til korrekthet av hans oppgitte alder ved død. Dette igjen åpner for flere kandidater til Ole Hansen i ft 1801 i Asker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Hei WencheOle og Marthe/Margrethe inngår i min slekt gjennom sønnen Andreas Olsen, men dessverre har jeg ikke funnet ut noe mer om deres opphav enn det som allerede er nevnt. Håper denne debatten kan føre frem til noe mer.Hvis du skulle være interessert i å vite om etterslekt fra min gren må du bare ta kontakt.Her er et bilde av Ole og Margrethes barnebarn Maren Oline Andreasdatter (damen som sitter ved bordet) og hennes familie, tatt på slutten av 1890-tallet:Hilsen Håkon hakon.havik @ lydbokforlaget.no

bilete1803.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Forloverne til Ole og Magrete var Christen Grav og Christopher Hosle. (Det kan være Kristen Larsen Grav og Kristofer Hansen eller Kristofer Toresen på Hosle (2 gårder)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har aldri sett så trofast bruk av faddere før.Det må være noe spesielt med gudmoren.Jeg påstår ikke at dette er helt riktig 'oversatt', men tror det skulle være ganske nærme alikevel.Foreldre Ole Hansen og Magrete Arnesd. Grav eie, Ø.Bærum, Haslum krk.1)HAAGINE: Christine Larsd. Grav, Mari Larsd. ibid. (Grav), Xten Grav, Haagen Nadderud, Ole Hansen Grav eie.2)ELEN: Christine Larsd. Grav, Mari Larsd. ibid., Xten Grav, ? Christensen Wold, Erich Holmsen? Grav.3)ANDREAS: Christine Larsd. Grav, Karen? Larsd. ?, Elias Xtensen ?, Jens Larsen Wold, Knud Olsen Nadderud.4)HANS: Christine Larsd. Grav, Anne Larsd. ibid., Christen Grav, Louis? Gundersen i Christiania, Jens Andersen Wold.5)LARS: Christine Larsd. Grav, Anne Larsd. ibid., Ole Hansen ? eie, Hans Andersen Haga eie, Carl Xtensen Grav.6)MAREN: Christine Larsd. Grav, Martine Xtensd. ibid. eie, Jens Wold, Jens Nilsen Grav eie, Carl Xtensen ibid.7)JOHANNE: Christine Larsd. Grav, Anne Xtensd. ibid., Lars Grav, Elias Christensen ibid., Jens Nilsen Grav eie.8)CARL: Christine Larsd. Grav, Kistine Jacobsd. Presterud (!u/Nadderud), Xten Grav, Hans Jonsen Presterud, Lars Xtensen Grav.9)JOHAN: Larine Lars. Asker prestegrd., Anne Christens. Grav, Jørgen Hansen Presteg., Lars Ols. Nadderud, Anders Haagens. Nadderud.10)KAREN: Christine Lars. Grav, Anne Christens. ibid., Jørgen Hansen Asker, Jens Andersen Wold, Lars Christensen Grav.11)CHRISTEN: Christine Larsd. Grav, ELen Christens. ibid., Jørgen Hansen Horsle (Hosle), Lars Christensen Grav, Hans Olsen Nadderud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WENCHE ØSTEN

HeiDu verden, så flink du er til å få lest faddernes navn Berit. Jeg er enig i ditt synspunkt Nils Bogen. Ole Hansen er nok født i 1790. Har funnet 2 stk Ole Hansen med far Hans Olssen født 1790. Den 1 på side 106 den andre på side 110 (6 nov.) Jeg tror det må være 1 av dem.Klarer ikke å tyde hvem gård de kom fra, det står der, samt morens og vitnenes navn.På side 106 heter moren Marie Gu ???. På side 110 slutter navnet på Kristoffersdatter.Er det noen der ute som klarer å tyde hva som står under Asker 1790 på sidene 106 og 110, jeg vet ikke hvordan man lager lenker direkte dit.Dette er et puslespill, men håper jeg med tid og stunder greier å lokalisere foreldrene.Margrete som var 25 år ved bryllupet skulle da være født i 1793 (1792). Finner kun en som heter Andreas ingen Arne der.Til deg Håkon Havik, jeg er i slekt med Christen på min mormors side. Artig med så gamle bilder av sin familie. Jeg tar kontakt med deg senere.Tusen takk for hjelp fra dere alle, kjempemessig artig med så fin respons.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Muligens kan folketellingen i Bærum for år 1815 (og evt også for 1825) bidra til å bekrefte at Ole og Margrete skal være født rundt år 1790 og 1793. Har ikke fått sjekket denne selv.Hvis de kom flyttende fra et annet prestegjeld rett før vielsen i 1815, kan det også være en liten mulighet for at de er å finne i listen over innflyttede til Asker. Denne listen ble så vidt jeg vet ført i kirkeboka fra år 1814.Kan det også være en ørliten mulighet for at det er relevant informasjon å finne i dødsfallsprotokollen for Aker sorenskriverembete ved Ole og Margretes død i 1843 og 1846? Har ikke fått sjekket dette selv, heller.Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Det har du rett i, de burde nesten stå i 1815 tellingen, men den er ikke lagt ut på nettet enda. Da må man ned på Riksarkivet en tur.Fant en Hans Olssen i 1801 tellingen, med sønn Ole 10 år, det kan jo være han. Der står morens navn som Siri Xristensdatter. Det kan være det jeg så under Asker 1790 side 110, men som jeg tolket til Kristoffersdatter.Hun Christine Larsdotter er en gjenganger som fadder, hvem er hun? Larsdatter forvirrer,da han het Hanssen og hun Arnesdatter, ikke mange som faddere med det navnet.En litt oppmuntring var at navnet Xristensen går igjen. Hvis det er så at Siri er moren til Ole???Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Christine Larsdatter var gårdskona på Grav - gift med Christen Larsen - som drev gården på denne tiden. Også han var fadder en rekke ganger for Ole og Margrethes barn.Slektninger av dem (bl.a. Christines søstre) går også igjen blant fadderne.Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Kan moren til Ole Hansen være i slekt med noen av vitnene i bryllupet til Ole, en niese, datter? Alle muligheter er der.Det er litt merkelig at ingen på hennes side er faddere til noen av de 11 barna.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Håkon Havik

Kan opplyse om at jeg har sjekket dødsfallsprotokollene fra Asker og Bærums lensmannskontor, og det er dessverre ikke noe info om Ole eller Margrethes opphav å finne der.Fra Oles død i 1843 står det opplyst at avdøde som vi vet hadde plass under Grav. I tillegg opplyses det at 'Han har efterladt sig en koe og meget ubetydeligt løsøre.'Fra Margrethes død i 1846 opplyses det at hun intet har etterlatt seg, og at hun var understøttet av Bærum fattigkasse.I den forbindelse: Er det noen som vet om det finnes bevarte arkiver fra fattigvesenet i Asker og Bærum (slik det f.eks. gjør med hvemstavnsforhørene i Christiania), som kan gi info om Margrethe og evt Ole?Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

En annen ting, Wenche: Ser det kun er Margrethe Arnesdatters foreldre du etterspør. Antar du har kommet videre ang Ole Hansens foreldre?Selv har jeg Hans Olsen og Margrethe Finbosdatter som i 1801 bor under Grav som sannsynlige kandidater, men har ikke noen sikre bevis på at dette er Oles foreldre. Har du noe info om dette?Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Oops, ser nå at du etterspør Oles foreldre også.Ang. ditt innlegg 17: Marie på side 106 tror jeg er Guttormsdatter, mens damen på side 110 tror jeg heter Berthe/Birte til fornavn.Angående mine forslag om Hans Olsen og Margrethe Finbosdatter, så bor de altså under Grav ved deres sønn Oles dåp i september 1792. Og de er fortsatt under Grav i 1801. Men det er jo slettes ikke sikkert at de er de riktige folkene av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.