Gå til innhold
Arkivverket

[#44864] Brita Maria - försvunnen i Sverige, återfunnen i Norge?


Gjest Marianne Westman
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Westman

HejI 1900-telling för 0117 Id finns Hans Anders. f 1845 och hans hustru Brita Maria f 1851 och deras 6 barn. Denna Brita Maria skulle kunna vara den Brita Maria jag söker. Hon försvinner efter 1880 i Medelpad, är född 1850 i Torp, och går under namnet Westberg eller Vestman. Ett födelsedatum gick att ändra, även namn, ganska lätt på den tiden.Finns det någon i Östfold som känner till familjen som nämns i folkräkningen 1900 och vet om Hans hustru kan vara vår försvunna Brita Maria?Bästa hälsningar Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Britta Maria Andersen gift med Hans Andersen på Sundet under Skjeggerød på Kornsjø, var født Johannesen og døde 4.8.1909. Begravet i Enningdalen 11.8.s.å. Under fødested står bare Sverige. (Mini Idd og Enningdalen 1909 side 330).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Marianne.Her er din Brita Marie i Sveriges befolkning 1890:Post 4435666Vestman, Brita Maria Lösdriferskaf. 1850 i Torp (Västernorrlands län, Medelpad)Ogift kvinna, ensam i familjenQvarstående obefintlige sedan åren 1881-1890 Torp (Västernorrlands län, Medelpad)i RogstaFödelseort i källan: TorpsMvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Her er Johan Albin i Sveriges befolkning 1900 med kone og to barn:Post 217159Vestberg, Johan Albin Arbetaref. 1870 i Torp (Västernorrlands län, Medelpad)Gift man, far i familjenKronkvarn N:o 32 Hedvig Eleonora rote 24 (Stockholms stad, Uppland)Kyrkobokföringsort: Hedvig EleonoraFödelseort i källan: Torp Västernorrlands län Post 217158Johanna Charlottaf. 1872 i Åtvid (Östergötlands län, Östergötland)h. Gift kvinna, mor i familjenKronkvarn N:o 32 Hedvig Eleonora rote 24 (Stockholms stad, Uppland)Kyrkobokföringsort: Hedvig EleonoraFödelseort i källan: Åtvid Östergötlands län Post 217157Ingeborg Johanna Barnhusbarnf. 1894 i (Stockholms stad, Uppland)Flicka, barn i familjenKronkvarn N:o 32 Hedvig Eleonora rote 24 (Stockholms stad, Uppland)Kyrkobokföringsort: Hedvig EleonoraFödelseort i källan: Stockholm Post 217161Nimrod Albin Napoleonf. 1899 i (Stockholms stad, Uppland)s. Pojke, barn i familjenKronkvarn N:o 32 Hedvig Eleonora rote 24 (Stockholms stad, Uppland)Kyrkobokföringsort: Hedvig EleonoraFödelseort i källan: StockholmAnna Maria har også to barn i SB1900:Post 3389386Vestman, Anna Maria Arbeterskaf. 1874 i Torp (Västernorrlands län, Medelpad)Ogift kvinna, mor i familjenViken Torp (Västernorrlands län, Medelpad)Födelseort i källan: Torp Västernorrlands länPost 3389385Nanny Elisabetf. 1898 i Torp (Västernorrlands län, Medelpad)oä. d. Flicka, barn i familjenViken Torp (Västernorrlands län, Medelpad)Födelseort i källan: Torp Västernorrlands län Post 3389387Katarina Vilhelminaf. 1900 i Torp (Västernorrlands län, Medelpad)d. Flicka, barn i familjenViken Torp (Västernorrlands län, Medelpad)Födelseort i källan: Torp Västernorrlands län Den eneste Brita Maria f.1850 i Torp jeg finner i SB1900 er denne:Post 1689969Nilsdotter, Britta Mariaf. 1850 i Torp (Älvsborgs län, Dalsland)h. Gift kvinna, mor i familjenBinäs Norra Frändefors (Älvsborgs län, Dalsland)Födelseort i källan: Torp Älvsborgs länDa er hun gift og har fått to barn - en i 1883 og en i 1894 så jeg tror ikke det er den rette. Hun kan imidlertid ha dødd mellom 1890 og 1900!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei igjen.Så jo i etterkant at dette var Torpi Dalsland og da blir det jo feil uansett, sjekket SB1890 og fant samme familie der så det siste i forrige innlegg(7) kan du glemme.Kan hun ha endret sitt navn ettersom hun var lösdriferska?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Westman

Hej alla,och tack för ert engagemang. Det stämmer att jag sökt efter Brita Maria tidigare, trodde nu att jag skulle få mer svar under Östfold, vilket jag fick.Som man kan se av den svenska folkräkningen så är Brita Maria 'försvunnen'. Hennes son och dotter (makens farmor) har jag full koll på. Jag har också letat i emigrantregistret men inte hittat henne på samma sätt som hennes bror Erik, som jag hittade gift och med familj i Norge, där jag nu har kontakt med Eriks ättlingar, som tyvärr inte vet något om Eriks syster.Brita Marias trolige far hette Erik Johansson Westberg, och då borde hon ha hetat Eriksdotter. Brita Maria går under både namnet Westberg och Vestman, liksom även hennes son Johan Albin gör till att börja med. Den muntliga traditionen säger att prästen skrev in fel efternamn i kyrkboken. MEN det skulle kunna vara så att hon har en fader Vestman och hon skulle då vara halvsyster till Erik. Och vad i så fall denne far skulle ha hetat i förnamn lär väl förbli en gåta.Brita Maria jag söker är då född i Torp, Medelpad 1850-01-15. Den muntliga traditionen säger vidare att när dottern var ca 5-6 år skickades hon och brodern hem från Norge till mormodern i Torp. Och far till Johan Albin och Anna Maria skulle då ha varit en kringvandrande förtennare. Jag har sökt utifrån alla möjliga uppslag, varav Norge då är ett, men inte hittat den minsta ledtråd någonstans.Att byta namn och födelsedatum är ju ett sätt att försvinna.Jag är envis också, vill inte ge upp mitt letande. Så alla tips om var och hur jag kan söka mottages mer än tacksamt.Tyvärr verksar det som om denna Brita Maria inte är den jag söker, men säker kan man ju inte vara eftersom födelseplats i Sverige saknas. Fast jag tycker det är litet märkligt i så fall, dumpa två barn och sedan bara försvinna.God Jul och Gott Nytt ÅrBästa hälsningar till er alla Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Marianne.Mener du at det ikke er henne(Brita Maria f.1850) i SB1890?I hennes dåp står det at Faderen er ökand.Dette er vel hennes mor og bror i SB1890?Post 4430820Persd:r Vestberg, Lisa Kajsa Inhyseshj.f. 1828 i Torp (Västernorrlands län, Medelpad)Änka, mor i familjenBacken Torp (Västernorrlands län, Medelpad)Födelseort i källan: Torps og bror av Brita Maria:Post 4430821Johan Jordbr. arb.f. 1860 i Torp (Västernorrlands län, Medelpad)s. Ogift man, barn i familjenBacken Torp (Västernorrlands län, Medelpad)Födelseort i källan: Torps Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.