Gå til innhold
Arkivverket

[#44868] tyding av kirkebok for Brunlanes, 1766 - 1801


Gjest Sissel Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissel Johnsen

Hvem kan hjelpe meg å tyde hvor og hvem dette innlegget gjelder: Niels Olsen Og Sara Jensdatters sønn HansSide 89, 13.mars Mvh Sissel Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

døbt Niels Olsen og Sara Jensdr ved Næs hamer deres ægte Søn Hans, Test: Ellen Aasvaldsd, Aaste Sørensd, Jørgen Hansen, Søren Hansen, alle ved Halle qvernen, Jacob Anders. p. AaraasLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Takk Kristian! Jeg prøvde meg på lenke slik du forklarte meg det en gang, men fikk ikke noe dreis på det. Men uansett fikk jeg svar på det jeg lurte på. Vet du, eller noen andre, noe om Næs hamer? Er det navnet på et bruk eller er det noe annet. Det har jo tydeligvis noe med Halle og områdene rundt der å gjøre, men det er bare i den første kirkeboka fra Brunlanes som jeg har funnet det. Ble litt nysgjerrig på hva dette var.Hilsen Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Her er det jeg har notert om jernverket og mølla ved Halle, samt noe om Hagenes:Byfogd i Larvik og sorenskriver i Brunla, Georg Orse, var den som i 1662 grunnla jernverket ved Halle. Anne Kristensdatter (seinere eier) måtte selge Brunlanes jernverk til Gyldenløve mot sin vilje. Nes-verket lå innenfor Fritsøs cirkumferens. Trekull fikk verket fra Berg-området (Brunlanes), men da Gyldenløve nektet slik leveranse, måtte verket fra 1687 kjøpe fra Eidanger og Gjerpen. Hun fikk i 1690 anmodning om å selge til Gyldenløve, men nektet. Da bestemte kong Kristian 5. den 23. mars 1690 at både Nes jernverk og alt jordegodset skulle selges til Gyldenløve, som betalte 3.652 rd for jernverket.Halle mølle Her var det et jernverk på midten av 1600-tallet - Brunlaugnæs Jernværk. Masovnen lå oppe ved elveoset til Hallevannet. Det ble produsert stangjern, kuler og ovner. Etter hvert ble det bare kornmølle her, nedlagt i 1976. Den eldste bygningen på området er fra 1749 (Møllerstua).På Hagenes har det vært to jernverk (Hammerverk) - Nedreverket og Øvreverket (filialer til Fritzøe jernverk). Først ble det anlagt et verk på Tutvedt i 1688, men dette ble flyttet året etter til Skolifossen. Dette var i drift til 1837 (Nedreverket). Hammeren her veide 384 kg. I 1735 ble det bygd et hammerverk til kalt Øvreverket. Det var i drift til 1816.Råjernsbarrene ble kjørt med hest fra Langestrand til brua ved Bommestad. Derfra rodd og seilt opp Lågen til Åsrumsvannet og over til Tutvedt. Derfra igjen med hest til Hagenes. Ferdig stangjern gikk samme vei tilbake.Hagenes hadde egen skole allerede i 1743.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Igjen takk for hjelpen.Siden det var stedet og ikke de omtalte menneskene som var av interesse for meg, har jeg nå lært mye nytt og nyttig for meg.Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.