Gå til innhold
Arkivverket

[#44869] Hjelp til å tyde kirkenboken


Gjest Christine Miller
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidun Søbstad

hei, Lenken virker ikke. Men jeg kommer ikke inn på skannede kirkebøker i det hele tatt, så de driver kanskje med vedlikehold eller noe sånt. Vi får vente en stund og prøve igjen.mvh Reidun Søbstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Permanent sidelenke (som er å foretrekke framfor bildelenke, da det gir mulighet tilå bla i boka): Lenkef. 9/12[-1826] dpt. 21/1[-1827], Sk[je]b[er]g kirkeSyver AndersenPig: Elen Svendsdatter Pibelund anmeldte som barne fader Anders Eriksen PibelundHusmdk Berthe M. Syversdatter Grasto, do Else Eliasdatter Hesthaugen, Pig: Torjer M. Paulsdattr Skyttebraaten, Husmd Hans Christensen Grasto, Ungk: Jens Paulsen Skyttebraaten, do Th.. Svendsen PibelundTror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Det står nok Torjer. Se Inger skrevet i neste dåp. En lang bue ned det har ikke denne. Sammenlign og med F som er en T med strek over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Nei, jeg er ikke overbevist om at det står Torjer. Kroken til høgre over den første bokstaven tilhører E'en i 'Eliasdatter' i linjen over. Den tredje bokstaven er ingen 'r'. T'en skrives vanligvis annerledes, jfr. 'Elen Torstensdatter', 5. navnet i kolonnen 'Den Dødes For- og Til-navn'. Kanskje 'pigen' er denne vi finner i 1865-tellingen: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg tror jeg slutter meg til Ottar. Det står nok 'Jnger'. At ikke J-en går ned 'i kjelleren', tror jeg ikke skal tillegges vekt. Det er for øvrig heller ingen jenter i Skjeberg i 1801 som heter 'Torjer' e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.