Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Christine Miller

[#44869] Hjelp til å tyde kirkenboken

Recommended Posts

Gjest Christine Miller

Hei Er det noen som klarer å tyde dette: Lenke Linje 2: Syver Andersen Fint hvis du kan hjelpe. Mvh Christine

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Reidun Søbstad

hei, Lenken virker ikke. Men jeg kommer ikke inn på skannede kirkebøker i det hele tatt, så de driver kanskje med vedlikehold eller noe sånt. Vi får vente en stund og prøve igjen.mvh Reidun Søbstad

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Hunskaar

Permanent sidelenke (som er å foretrekke framfor bildelenke, da det gir mulighet tilå bla i boka): Lenkef. 9/12[-1826] dpt. 21/1[-1827], Sk[je]b[er]g kirkeSyver AndersenPig: Elen Svendsdatter Pibelund anmeldte som barne fader Anders Eriksen PibelundHusmdk Berthe M. Syversdatter Grasto, do Else Eliasdatter Hesthaugen, Pig: Torjer M. Paulsdattr Skyttebraaten, Husmd Hans Christensen Grasto, Ungk: Jens Paulsen Skyttebraaten, do Th.. Svendsen PibelundTror jeg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Helge R. Naess

Til (3): helt fantastisk, Kristian. Jeg fatter ikke hvordan du og dine kolleger klarer aa tyde slikt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aase R Sæther

Lenkene i innlegg 1 og 3 fører då ikkje til same kyrkjebok - ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Hunskaar

Innlegg 5: Nei, min feil - blandet med noe annet jeg holdt på med. Lenka i innlegg 1 er den riktige.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ottar Solberg

Slutter meg til innlegg 4, men jeg tror navnet Torjer er feil, tror det skal være Inger. Enig Kristian?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje E Skrolsvik

Det står nok Torjer. Se Inger skrevet i neste dåp. En lang bue ned det har ikke denne. Sammenlign og med F som er en T med strek over.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ottar Solberg

Nei, jeg er ikke overbevist om at det står Torjer. Kroken til høgre over den første bokstaven tilhører E'en i 'Eliasdatter' i linjen over. Den tredje bokstaven er ingen 'r'. T'en skrives vanligvis annerledes, jfr. 'Elen Torstensdatter', 5. navnet i kolonnen 'Den Dødes For- og Til-navn'. Kanskje 'pigen' er denne vi finner i 1865-tellingen: Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kristian Hunskaar

Jeg tror jeg slutter meg til Ottar. Det står nok 'Jnger'. At ikke J-en går ned 'i kjelleren', tror jeg ikke skal tillegges vekt. Det er for øvrig heller ingen jenter i Skjeberg i 1801 som heter 'Torjer' e.l.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Christine Miller

Hjertlig takk til dere! Dette var det godt å få hjelp til. Mvh Christine

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.