Gå til innhold
Arkivverket

[#44870] Samuel Samuelsen og Beathe Jochumsdtr.


Gjest Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrin Jegersberg

Prøver å finne ut hvor ekteparet kommer i fra. Har funnet 4 barn fra Drøbak,men igjen dukker et annet navn opp i den ene dåpen, hvor Samuelsen heter Lanmark eller Sanmark. Har funnet Samuelsen ved neste generasjon sin dåp og muligens død i 1861 i en alder av 74 år. Ved folketellingen 1801 dukker en Samuel Samuelsen opp som oppfostringsgutt,men er kun 12 år gammel Og hva med Beathe Jochumsdtr? Finner ikke noen vielse på paret.Håper noen sitter med tips.Mvh Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Takk for tipset Carsten. Jeg kommer heller ikke inn der,men har tidligere pløyd igjennom side etter side der. Kanskje lettere nå,da jeg vet eksakt dato. Har prøvd å finne de som døpt der,men uten hell.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Tillater meg å spørre om noen vil være brydd med å slå opp i kirkeboken for Ås 1813 s.609 nederste paret. Greier ikke å tyde hva som står skrevet. Er dessverre så treg at jeg enda ikke greier lenke.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Kirkeboken har jeg prøvd å tyde,men skjønner ikke hva som står der. Det hadde jo vært fint om Beathe var fra Biri,men må jo finne en slags bekreftelse på det.Min familie i Drøbak har tydeligvis ikke flyttet mye på seg,da jeg til min store forskrekkelse har oppdaget at de har bodd på steder hvor jeg har oppholdt meg mye vel 200 år senere.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Kan noe prøve å tyde lenken til Carsten,som gjelder kirkeboken i Ås for 1813. Jeg har greid å tyde at Beathe er fra Biri,men Samuel Samuelsen finner jeg ikke ut noe mer om. Det ser ut til at det kan stå Drøbak,men finner ikke vedkommende hverken under dåp eller konfirmasjon.Mvh Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Anne Minken

Hei Cathrin, Beate Jochumsdatters far, Johan Jochum Erich, døde på Hadelands glassverk i 1801 (folketellingen ble tatt opp 1.2.1801). Beate ble konfirmert på Jevnaker i 1802, så flyttingen til Biri må ha vært en gang mellom 1802 og 1813, trolig nokså raskt etter Beathes konfirmasjon. En av hennes brødre giftet seg på Biri i 1804. Moren, Berthe Tollefsdatter, flyttet videre fra Biri til Jevne glassverk i Fåberg i 1814: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=uf05251814&gardpostnr=7&personpostnr=7&merk=7#ovre>Lenke. Hun døde der i 1823:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei AnneSå snill du er. Dette skal jeg prøve å følge videre, blir litt frustrert når jeg ikke finner mannen. Har prøvd å pløye igjennom kirkebøkene en gang til for å se om jeg har oversett noe, men finner ingeting, heller ikke på fadderne.Har prøvd om Sanmark eller Lanmark er en gård, men den gang ei. Kanskje en husmannplass?Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei igjen AnneHar undersøkt, men det finnes ikke noe særlig av borgerbrev fra Drøbak, var mest møteprotokoller og den slags. Flytteattester i Aas fantes heller ikke og ikke laugarkiv for glassmestere, da det var av nyere dato.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Synd, da er du jo like langt. Hvis Samuel ble borger i Drøbak før 1822, skal han være i borgerrullene for Christiania magistrat, men det informerte de deg vel om på statsarkivet.I et annet innlegg har du antydet lensmannssønnen Samuel Hansen i Hobøl som en mulig kandidat. Deler av kirkebøkene for Hobøl er lagt ut på nett i transkribert form. Du finner dem her [url="http://www.hognes.net/hobel/v17801799.htm>http://www.hognes.net/hobel/v17801799.htm. Jeg sjekket konfirmerte, og lensmannssønnen Samuel kalles Samuel Hansen Samuelsen ved konfirmasjonen i 1801, så han har i hvert fall brukt Samuelsen som etternavn. Det er vel kanskje et skudd i blinde, men du kunne jo prøve å kontakte eieren av denne hjemmesiden. Du finner e-postadressen hans sammen med kirkeboksavskriftene. Han skriver at han har arbeidet med lensmannsslektene i Hobbøl, så han har vel kanskje oversikt over hvor det ble av lensmannssønnen Samuel.Inspirert av din leting etter Samuel, gjorde jeg et søk etter din ane Berthe Tollefsdatter Fremstad (Beate Jochumsdatters mor). Jeg har lett etter henne for noen år siden uten hell (se innlegg 2604). Den gangen trodde jeg hun var fra Gran, men nå fant jeg henne i Vardal. Og takket være det store arbeidet som er gjort av Gjøvik og Toten slektshistorielag, gikk det greit å finne både dåpen hennes og giftermålet med Johan Jochum Erich. Du finner opplysningene under Kilder, Gjøvik på denne adressen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Det var på den første linken jeg fant Samuel, skal spørre vedk. om han sitter på opplysninger.Når det gjelder linken til Gjøvik historielag fungerer ikke søkemotoren for meg.Nå sender jeg post hit og dit for å se om jeg har hellet med meg.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Døpt i Aas 22.11.1811: Johan Fridrich. Glarmester Samuel Hansen Sandmark og Birthe Jochumsdatter, Drøbach. Rode No 17 LenkeEn merkelig navnelikhet for to forskjellige glassmesterpar i Drøbak? Eller er dette din ane Samuel Samuelsen? Men paret var jo ikke gift i 1811 og barnet er ikke ført som 'uekte'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Tusen takk Du har gitt meg en kjempefin opplysning.Dette er nok min Samuel Samuelsen, for navnet Sandmark har jo dukket opp i en annen dåp. Merkelig med barnet, da paret ble gift i 1813. Samuel Hansen er nok sønnen til lensmann Samuelsen i Hobøl, uten at jeg trekker forhastede konklusjoner.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg tror jeg nå har funnet Samuel Samuelsen under folketellingen 1801, som Samuel Hansen fra Eidsvoll. Har funnet ekteskapt på foreldrene og hans far heter Hans Fredrick Pedersen (glassmester), men heter Sandmark ,da paret giftet seg, tydeligvis 2 år etter at Samuels ble født. Er det noen som vet hvilken kirkebøker rundt distriktet, som jeg kan søke på? Hans event. søsken har jeg funnet på Eidsvoll. Det nevnes faddere, Dønnum. Hvorfor heter han så Samuelsen, når han ikke er sønn av Samuel?Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Minken

Ja her er det mye som kan stemme godt overens med din Samuel Samuelsen i Drøbak: At faren er glassmester, patronymet Hansen som er brukt i dåpen til Samuels sønn Johan Fridrich i Aas, slektsnavnet Sandmark og foreldrenes fornavn Hans Fredrik og Elisabeth sammenholdt med Samuels eldste sønn og datter, Johan Fridrich og Lisabeth. Familien i Eidsvoll har også en datter Maren Christine. Din ane Maren Christine kan være oppkalt etter henne. Men Eidsvoll er et vanskelig sted å forholde seg til siden kirkebøkene derfra er brent. Materialet som ligger på Scannede kirkebøker er notater genealogen Wilhelm Lassen tok fra kirkebøkene før brannen, og han noterte stort sett bare personer med slektsnavn. Samuel kan altså godt være døpt i Eidsvoll. Mitt råd er at du tar kontakt med Eidsvoll-eksperten Trond Øivindsson Lunde for eksempel under tema 6247. Han klarer å vriste fram utrolig mye opplysninger om Eidsvoll til tross for den bedrøvelige kirkebokstilstanden. Et skifte etter Hans Fredrik Sandmark ville gi svar, men det kan se ut som om familien flyttet fra Eidsvoll.Jeg gjetter at grunnen til den ustabile navnebruken hos Samuel Samuelsen er at han bare var Hans Fredrik Pedersen Sandmarks stesønn, det vil si at hans far virkelig het Samuel og at han brukte stefarens navn og det virkelige farsnavnet litt om hverandre. Han var jo født før foreldrene giftet seg i 1789.For sikkerhets skyld tror jeg at jeg også ville sjekke nærmere følgende dåp funnet i FS IGI SAMUEL SAMUELSEN Male Christening: 16 DEC 1787 Norderhov, Buskerud, NorwayParents: Father: SAMUEL ALBUM Mother: LISBETH JANSDR Moren til Samuel Hansen i Eidsvoll kalles Elisabeth Jansdatter ved dåpen til sønnen Claus i 1805.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Hei AnneJeg har prøvd å finne ut det jeg kan fra Eidsvoll, og har funnet at paret fikk 2 døtre Maren Christine. Den ene døde i 1893 og den andre ble født i 1894. Mulig du har funnet en forklaring på navneendringen. Tenkte at hans foreldre gjorde det samme som han selv, giftet seg 2 år etter at det første barnet ble født. Ser også at flere av navnene går igjen til Samuel sine barn.Takker for opplysningene, skal prøve å nøste opp videre på dette.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.