Gå til innhold
Arkivverket

[#44875] Wegu/Wego på Kongsberg 1739


Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg har tidligere fått god hjelp omkring noen 'Rytter-aner' på Kongsberg i dette forum. LenkeI dag la DA ut et skifteregister (oppdatering)for kongsberg 1705-1801, og plutselig kan jeg fortsette jakten.Jeg finner at Johannes Larsen Rytter (ca 1672-1743) var gm Sophia Larsdtr (d 1718). I skiftet etter Sophias bror, Niels Larsen Wegu 18/12/1739 dukker det opp mange interessante slektsopplysninger. (Hans nr i skiftereg. er 5192). Bl.a. omtales mange av Sophias søsken med slektsnavnet (gårdsnavnet?) Wegu/Wego.Kjenner noen til denne slekten?- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Hei, Som Are har nevnt så finner vi gården Vego på Fiskum i Øvre Eiker.#21 i ett manntall for Kongsberg sølverk fra mars 1729 er Overstiger Lars Nielsen Wego fra Kongsberg. Oppgitt alder er 65år (han var trolig litt eldre) og det opplyses at han har vært overstiger i 33år. Dette er vel faren til Nils Larsen Wego og søsknene hans.Jeg må også rette på en feil i mitt innlegg som du linker til i innlegg 1. Jeg har dessverre klart å blande sammen to av Lars Rytters koner. Hans Simen Larsen Rytter er en sønn av Christine Hansdtr. Bentzen (kone #2) og IKKE en sønn av Anne Kristine Casparsdtr. Vogt (kone #1).For litt mer om slekta til Christine Hansdtr. kan du se på skifte etter søsteren Maria Hansdtr. (Bentzen) 3.12.1782 (nr 17831 i skifteregisteret for Kongsberg)I Kongsberg Sølverks manntall fra 1732 finner vi understiger i Sachsen gruve Hans Bentzen, 60år.Skal se om jeg kan finne ut litt mer om disse familiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Helge Skrokbæk

Innlegg (1) Johannes Larsen Rytter (ca 1672-1743) var gm Sophia Larsdtr (d 1718). I skiftet etter Sophias bror, Niels Larsen Wegu 18/12/1739, nevnes Johannes Røtter som svoger, og enkemann etter Sophia. Johannes er nok gift i 1739, for allerede 31.januar 1719 gifter han seg med Elisabeth Erichsdatter i Kongsberg [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8568&idx_id=8568&uid=ny&idx_side=-107>LenkeElisabeth Erichsdatter er halvsøster av Bærent Erichsen Brix (Blix), og nevnes i skifte etter halvbroren den 22.06.1743.LenkeElisabeth er enke etter Johannes Røtter som begraves 11. mai 1743, 71 år gammel, kort tid før ovennevnte skifte etter Bærent Erichsen. LenkeElisabeth er datter av Erich Pedersen, og har flere halvsøsken bosatt i Elverum. Se debatt 31112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.