Gå til innhold
Arkivverket

[#44876] Aner til Ole Theodor Svendsen (Spydeberg, Østfold)


Gjest Roar Dalen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roar Dalen

Hjelp - Trønder søker aner i Østfold!En av mine tippoldefedre het Ole Theodor Svendsen. Jeg har alltid fått høre at hans slektsgren var fra Oslo, men etter at jeg begynte å gå ham etter i sømmene, peker alle spor mot Østfold og Spydeberg.Hva jeg 'vet' om ham og hans aner fra kirkebøker og folketellinger på nettet er som følger: Født 4/1-1850 i Spydeberg, konfirmert 6/10-1864 samme sted. I ft1865 er han 'Tjenestekarl' på Hylli nordre, Spydeberg, i ft1875 er han 'Politikonstabel' i Christiania. Gift 30/3-1879 (Vestre Aker) med Charlotte Johansdtr. fra Nydalen i Oslo. Her står det i kirkeboka at han er født i Spydeberg. 2 barn: Johannes (1879) og Thomas Martinius (1881), min oldefar. Bodde på Grünerløkka, jobbet som snekker. Død 12/9-1882 av Tyfus, gravlagt 16/9-1882 (Uranienborg mini.).Ole Theodor Svendsens foreldre (fra kirkebøker og FS): Far: Svend Nielsen f.22/5-1821, døpt 30/5-1821 Mor: Margrethe Andreasdtr. f.1823, død 22/2-1873 Gift 15/11-1843, bodde på Skaugrimsplass. Barn: Niels Anthon(f.1844), Christian Sigwart(f.1847), Ole Theodor(f.1850), Karen Helene(f.1852), Anne Marie(f.1855), Andreas Emil(f.1857-d.1857), Julie Alette(f.1859-d.1860), Julie Anette(f.1862), Maren Sofie(f.1864), Emma Mathea(f.1866).I FS finner jeg også følgende: Svend Nielsen giftet seg tydeligvis på nytt, noen år etter at Margrethe var død: Gift 14/8-1880 med Maja Lisa Marie Eriksdtr. f.1848 i Sverige Barn: Johan(1880), og Svend(1882) Bosted:Kraakstad, Akershus.Svend Nielsens foreldre (fra FS): Far: Niels Svendsen Mor: Sibylle ChristensdtrMargrethe Andreasdtr.'s far (fra kirkeboken ved bryllupet): Far: Andreas TorgersenLenger har jeg ikke klart å komme. Hva gjelder Sibylle C. så finner jeg ingen ved det navnet i Østfold i aktuellt tidsrom, men det er 5 i passende alder i Vestfold, så jeg mistenker at hun er fra derfra.Er det noen nede i sør-øst som vil korrigere mine opplysninger eller har ytterligere opplysninger å bidra med?mvh Roar Dalen, Steinkjer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roar Dalen

Hei, og takk for svar. Ja, den kirkeboksiden er en av dem jeg har funnet. Jeg har også tidligere søkt litt videre med utgangspunkt i 'Unsager', og det er en Niels Svendsen registrert på Unsager Østre i ft1801 Lenke. Dette kan kanskje være far til Sven Nilsen, alderen passer, men akkurat det har jeg regnet som så usikkert at jeg ikke nevnte det i åpningsinnlegget.mvh Roar D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.