Gå til innhold
Arkivverket

[#44877] Frøyaboka


Gjest Rune Andre Nygård
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Andre Nygård

Har lastet ned Frøyabokahttp://www.froya.kommune.no/Modules/Default.aspx og ser igjen til min store frusturasjon hvor mange feil og mangler denne boka har. Etter så mange år siden denne boka ble utgitt, ser det ikke ut som det er planer å gjøre noe med dette. Når jeg leser i dette debattforumet og andre forum ser jeg at det er ganske stor interesse for de folka som levde på denne øya boka omhandler. Da er det synd at kommunen ikke tar seg bryet med å gi ut ei ny og forbedret utgave som er til deres egen interesse og glede for oss som leter etter våre aner på dette vakre sted på jord.Eller hva mener dere? MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Helt enig, noe jeg har gitt uttrykk for i flere debattemaer. Om ikke annet, kunne en i alle fall prøve å bidra til at flere søkeressurser legges ut på nettet, f.eks. greit leselige avskrifter av kirkebøker (inkl. fadderlister ved dåp), skifteprotokoller (persongalleri), sjølegdruller o.a., så folk kan ha den minste mulighet til å finne ut av dette selv. Å drive slektsgransking i dette strøket nå oppleves mest som en tung sjøgang i evig motvind.Dette gjelder også Hitra, dertil bl.a. Hemne, Snillfjord og Agdenes, som aldri har klart å utgi noe som helst for å hjelpe folk med å finne anene sine, og få oversikt over området. Dette er helt ufattelig slapt og dårlig, sett i forhold til den aktivitet som utfoldes i mye av landet ellers, inkl. nabokommunene Smøla og Ørlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Ja, å legge søkeressurser ut på nettet hadde vært ypperlig. Har også lekt med tanken på på en slags Slekt og Gårdshistorie lagt ut på nettet og med alle de flinke folkene rundt om som sitter inne med så mye kunnskap om gårdene og slektene så hadde dette vært et godt tiltak. Jeg kunne selv tenkt meg å bli med på dette. Skal vi få til noe slikt, så må det tilrettelegges. Her mener jeg kommunen kan komme inn og så har vi jo en forening som DIS-Norge.Noe store økonomiske kostnader behøver det ikke å være da vi som bidrar gir og får i form av opplysninger som er nyttige for oss og andre.MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

DIS-Norge har flere fora, men særlig 'effektive' synes ikke disse å være. Har selv nylig prøvd å skrive litt på Fosenslekt om en hittil ganske ukjent gren av Aspaslekten på Frøya og Hitra (med utgangspunkt i Vikstrøm i Dolmsundet), men det blir i stor grad enetale, uten den responsen en kunne forvente ang. en såpass kjent slekt, som i alle fall er av interesse hos folk ellers. Litt kommentarer kommer jo, men lite som kan bidra til å kartlegge slektstreet videre. Det må jeg da helt og holdent gjøre selv, og det er vel ikke hensikten med et forum, som vel skal være et sted der teorier, veiledende opplysninger og mest mulig sikre data utveksles. Nettopp det siste er litt av problemet: En ønsker av og til å få visshet om at egne teorier faktisk er korrekte, og da trengs kontakt med dokumentlesere i arkivene, som gjerne har litt innsikt, og noenlunde greit kan sjekke noen nøkkeldata, om ikke annet. (Særlig viktig for folk av min type, som prøver å holde oversikten, og se sammenhenger andre mer 'detaljerte' ikke alltid oppdager. Dette er jo viktig nok, men hjelper lite uten konkret dokumentasjon.)Derfor vil i alle fall litt mer konkrete data utlagt på nettet, som fadderlister, oversikt over arvinger i skifter, sjølegdruller (hvor farsnavn og fødested oppgis), andre kirkebokdata i normal skrift (ikke den tåkete varianten som er skannet, og knapt leselig selv på en skjerm med god oppløsning), diverse skattelister osv. være til stor nytte, og også gi folk mulighet til å granske selv, og ikke få alt 'ferdigtygget'. Kan nevne at min visshet om Aspaslekt på Hitra bl.a. baserer seg på nettopp en god del forskjellige skattelister fra 1600-tallet, hvorav kun få finnes tilgjengelig på nettet.Det bør i alle fall være langt enklere å legge ut data som nevnt ovenfor enn et tidkrevende og kostbart arbeid med å skrive og trykke helt nye bygdebøker vil bli. Diskusjoner vil da kunne baseres på et litt sikrere grunnlag, og kanskje bidra til å avklare såpass at en eller annen nettredaktør kan samle, organisere og gjerne også kontrollere (dvs. kvalitetssikre) resultatene på en egen nettside. (DIS har DIStreff, der søkbare slektslinjer legges inn. Visstnok skal dette stoffet kontrolleres som nevnt ovenfor, men det kan det umulig være, så mye rart som en finner der, f.eks. opphav jeg aldri har hørt om før, og som neppe er det heller. Dertil gjerne diverse versjoner av samme slekten, hvor alle umulig kan være riktige. Slikt frister ikke til nærmere studier. Ellers skjønner jeg heller ikke vitsen med at en god del folk legger inn parallelle data om de samme personene og slektene.)Et annet mulig opplegg: Det opprettes egne 'nettbokser' for hvert lokale slektsnavn og hver enkelt gård, som kan fylles med data og diskusjoner ang. det aktuelle objektet. En redaktør med litt oversikt og innsikt kan så noenlunde kontinuerlig forsøke å gi et mest mulig kvalitetssikret referat av nåværende 'tilstand', som da vil være dagens tilgjengelige viten om slekten eller gården.I tillegg til dette kan det på samme nettsted etableres en egen avdeling for viten og debatt om f.eks. samlet lokal utbredelse av en slekt (inkl. slektstre), nettverksbygging mellom flere slekter eller gårder (svært vanlig før i tiden) eller flere gårder sett i sammenheng, dvs. en grend eller bygd.Hvis f.eks. aktuelle kommuner kunne deltidslønne arkivkyndige til å kommentere, korrigere og generelt kvalitetsssikre et opplegg som beskrevet ovenfor, så ville vel det være et nokså lite bidrag i forhold til en uoppdaterbar bygdebok med flere tykke bind, som vel faktisk begynner å bli litt gammeldags i et stadig mer 'søkbart' samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Strømman Røvik

Bare en liten kommentar ang. innlegg 2. Hemne har iallefall fått til noe: Hemneslekt, med over 55000 navn, søkbart, over Hemne, Snillfjord, Heim og Vinje. Jeg har hatt god hjelp av dette mange ganger. Du vet sikkert om det, men kanskje det kan være til hjelp for noen:http://www.hemneslekt.net/Mvh Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ja,jeg bruker Hemneslekt av og til. Tiltaket er utmerket, men jeg savner sterkt litt mer interesse for de eldre slektsleddene på hver gård, som jeg delvis kjenner til selv (dvs. noen av dem, både i Hemne og i Snillfjord), men som Hemneslekt ikke har 'oppdaget' ennå. Dermed har i alle fall jeg ganske liten nytte av denne nettsiden, som ikke får med seg interessante slektssammenhenger både innenfor og utenfor området. Har for øvrig etterlyst dette hos 'ansvarshavende', og også sendt inn enkelte data, som i alle fall ikke hittil er utlagt. Det forteller jo sitt. (Om en ikke altfor oppdatert og informasjonsfylt nettside.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Snilsberg

Er enig med Odd Roar. Jeg leter etter etter forfedre til Tørrris Halvorsen, f. 1712 på Leiknesset og kone Ingeborg Johansdatter, f ca. 1723-1805, men finner ikke noe data på hemneslekt. Finnes det slektsbøker for Hemne/Snillfjord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Slektsbøker finnes så vidt jeg vet ikke for dette strøket (men muligens er enkelte slekter med litt sosial status, særlig i Hemne, omtalt i artikler og bøker om slike). Imidlertid finnes en mer generell bok i to bind for bl.a. Hemne og Snillfjord ('Hemneboka' av Nils Hallan (før 1700) og 'Hemneboka' av Henrik Sødal (etter 1700)), der bl.a. presters familie og enkelte 'storfolk' sine tilsvarende beskrives et stykke på vei (med en del mangler). Flere lister over skattlagte gårdbrukere og soldater fra strøket gjengis også. Med litt flaks kan en evt. finne aktuelle data i denne, men særlig detaljert blir jo ikke dette.Selv har jeg betalt litt for arkivutskrifter fra Snillfjord, og fått eget opphav der på en rekke gårder dekket tilbake til 1600-tallet. Det virker som om kirkebøkene her er greie å lese, så en slik løsning trenger vel da ikke koste allverden. Noe av dette ligger også inne på Hemneslekt, men den nettsiden er som nevnt lite nyttig fra midten av 1700-tallet og bakover, der mye interessant finnes. Hemneslekt har heller ikke fått med seg en del slektsforbindelser til nabokommuner, og fremstår derfor etter min mening nokså amputert i forhold til virkeligheten. Ingen av mine egne slektrelasjoner fra hhv. Snillfjord og Hemne til Hitra (og også motsatt vei) er nevnt der. Disse utgjør vel kun en liten bit av den faktiske utveksling av folk mellom disse (i dag) to kommunene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Vaagan

Hei !Vet at det er utgitt gårdshistorie med de respektive slektene i Snillfjord kommune, fra gnr 1 til 27. Disse gårdene tilhørte før Heim kommune, men tilhører nå Snillfjord. Vet at det er planlagt å utgi bygdebøker for Hemne også, men vet ikke når dette blir.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Det høres bra ut, men fortsatt gjenstår i dette strøket resten av Snillfjord, Agdenes, hele Hitra utenom Sandstad (der Fugelsøy for lengst har fått en hardt tiltrengt avløsning) og hele Frøya.Dette kommer nok til å ta tid. Spørsmålet er vel da om slike bøker noensinne kommer ut før mye av distriktet blir slukt av havet når Grønlandsisen smelter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.