Gå til innhold
Arkivverket

[#44878] Brithe Nilsdt. Birkevoll, ca 1663- foreldre?


Gjest Helge Bjerkevoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Bjerkevoll

Dette er noe jeg funderer på. I Vatne Bygdebok sier forfatter Slyngstad at 'det har vore gissa på at Brithe var syster til Guri Nilsdtr. ovanfor og at dette var grunnen til at Einer kom til Birkevoll.Men dette veit vi ingen ting om'.Guri var gift med tildligere bruker på Birkevoll, og hennar far skal ha vært Nils Oxenøen.Derimot skriver bygdebokforfatter O.Rekdal under Gjelsten (svigerdatter til Birthe kom derifra) at Brithe (Brit) var datter til Nils Knutson Klauset Eik, bruker på nabogarden til Birkevoll. Rekdal oppgir ikke noen kilde for sin teori. Går en så til DIS Norge sine distreffsider så finner en ved å søke i slektstret flere bidragsyter som har Rekdal sin versjon i sitt anetre.Det jeg da lurer på er om noen kan ha noe som bekrefter Rekdals versjon (skifter eller lignende) eller om opplysningene i boka er brukt ukritisk. Det er nemt ei Bergitte som datter til Nils Knutsen Eik i skifte i 1677 som da må være ei datter til Nils si første kone Anne Olsdtr. død 1677, men er det ho som kommer til Birkevoll og blir 'stammor' Brithe?Barna til Einar og Brithe er Berthe, Rangele, Berthe (nr2) Nils, Anne, Amund og Ingeborg.Kan dette være et indisium på at Brithe kom fra Eik, datter til Nils Knutsen Eik og kone Anne.Noen som vet mer?Vennlig hilsen Helge Bjerkevoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Jeg har vel i si tid brukt Rekdal (Rekdal og Fiksdal s 354) som kilde, det så ut som han kunne dokumentere det meste, men i noen sammenhenger kanskje drev synsing. Men ser jeg bedre etter så har Rekdal Olav Steinarsen Eik som morfar til Brit, mens Vatne II s 622 har Oluff Nilssen som morfar, så her er det i hvert fall noe som ikke stemmer hos enten Rekdal eller Slyngstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Helge Bjerkevoll

Takk for svar Osvald! dog litt for sent.Min første formor på Birkevoll, Brite/Britt blir en ikke ferdig med. Og jeg heller vel mest til at det er O. Rekdal som er nermest sannheten her.Ikke bare kaller de barn Nils og Anne etter de jeg tror må være Brites foreldre, og at Brite er den 'Bergitte' som er nevnt i skiftet etter Anne Olsdtr Eik i 1777. Og alder passer jo godt.I O. Rekdal, Fiksdal Sokn kom jeg over følgende side 222.'I 1734 er publs. Ole Gunders. Birkevolds, Hanibal Madsen Nachens skiøde på 1 vog i Eeg, udgiven til Rasmus Knudsen Eeg i 1733 - tydelegvis arvegods etter Knut Stenersen'.I følge Slyngstad er Anne Olsdtr og Stener Olsen søsken. Og Knut Stenersen og Brite/Bergitte Nilsdtr Eik som jeg tror er den som kom til Birkevoll blir da søskenbarn. Hanibal Madsen Nakken er svigersønn til Knut Stenersen.Arvegods fra Eik på Birkevoll kan jeg ikke se kan komme fra andre enn Brite. Og arven har fulgt gården fra Brite til sønnen Nils og kone Anne og hennes andre mann Ole Gundersen.Odelen på Eik var i 1699 delt i 3 like deler. Fordelt på Stener, mora og søsken, kvar på 2 1/2 pd. 4 m.(etter Slyngstad)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.