Gå til innhold
Arkivverket

[#44881] Slekten Ellingsgaard/Ellingsgaard


Gjest Dorthe Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Dorthe Hansen

Leder efter slægten Ellingsgaard fra Norge. Muligvis fra Buskerud/Ål eller Tresfjorde Romsdal.Min mands aner stammer fra en bonde fra Norge,ved navn Knud Olsen Ellingsgaard f. 1744 d. 1829 på Færøerne.Han har muligvis haft famillie på gården Ellingsgard i Ål!???Jeg har fundet dette om ham:J. Chr. Svabo Indberetninger fra en Rejse i Færøe 1781 og 1782 udgave 1976 - her stendur at lesa:indledning side XV: Efter en vidløftig korrespondance mellem Rentekammeret og embedsmænd i Norge og på Færøerne sendtes 1775 nordmanden Knud Olsen Ellingsgaard fra Tresfjorde i Romsdalen til Færøerne for at lære landmænd der at bruge plov.Er der nogen som har hørt om ham og hans familie, ville det være dejligt.Min mand er direkte efterkommer efter ham. Vi ved til gengæld meget om familien på færøerne.

bilete1802.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Dersom han er sagt å komme fra Tresfjord, skal han vel formodentlig knyttes til Ellingsgård i Tresfjord (tidligere Sylte), og ikke til Hallingdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dorthe Hansen

Ja, jeg tror du har ret, det er bare meget svært at finde nogen oplysninger om Ellingsgård på den tid. Ved du hvor jeg kan finde dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.