Gå til innhold
Arkivverket

[#44885] Ellingsgaard/Ellingsgård


Gjest Dorthe Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Dorthe Hansen

Leder efter slægten Ellingsgaard fra Norge. Muligvis fra Buskerud/Ål eller Tresfjorde Romsdal.Min mands aner stammer fra en bonde fra Norge,ved navn Knud Olsen Ellingsgaard f. 1744 d. 1829 på Færøerne.Han har muligvis haft famillie på gården Ellingsgard i Ål!???Jeg har fundet dette om ham:J. Chr. Svabo Indberetninger fra en Rejse i Færøe 1781 og 1782 udgave 1976 - her stendur at lesa:indledning side XV: Efter en vidløftig korrespondance mellem Rentekammeret og embedsmænd i Norge og på Færøerne sendtes 1775 nordmanden Knud Olsen Ellingsgaard fra Tresfjorde i Romsdalen til Færøerne for at lære landmænd der at bruge plov.Er der nogen som har hørt om ham og hans familie, ville det være dejligt.Min mand er direkte efterkommer efter ham. Vi ved til gengæld meget om familien på færøerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dorthe Hansen

Tak for det:) Har desværre forsøgt at finde ham på google, i flere år, men det viser sig at alle spor stopper ved Knud Olsen Ellingsgaard f. 1744 i Norge. Ved ikke hvem der er hans forældre og søskende, og jeg ved ikke nøjagtigt hvor han kom fra i Norge. Der er åbenbart flere gårde med navnet Ellingsgaard!? Kender derimod alt til HANS efterkommere på Færøerne, dvs. hans kone børn, børnebørn og tipoldebørn osv. Ved at han kom fra Norge til Færøerne i 1775. Jeg finder mange med navnet Ellingsgaard i Norge, men kan ikke forbinde dem med Knud Olsen Ellingsgaard. Desværre:) Håber nogen kan hjælpe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Tresfjord er i dag en del av Vestnes kommune. Det er blir skrevet bygdebøker for Vestnes og Tresfjord. Det har kommet ett bind for Tresfjord (i 1973), men Ellingsgård er ikke med der. Bygdebokverket er ikke sluttført, og det er åpenbar tproblemer med finansiering, jfr LenkeKanskje du kan ta kontakt med den Marit Hoel, som tydeligvis er forfatter? Hvis du kontakter Vestnes kommune, kan de sikkert opplyse om adresse etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dorthe Hansen

Tak Oslo:)Ja,jeg tror også at han kommer fra Tresfjord. Det er jo det han har oplyst da han rejste fra Norge. Vil forsøge at kontakte Marit Hoel. Tak for tippet. Ved du om der er en gård ved navn Ellingsgaard i Tresfjord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

For ordens skyld; ser at jeg bommet litt på teksten i mitt innlegg nr. 9. Det skal være: 'Jon Peders. Ellingsgaard og hans kvinne er gamle og utslepet.'Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dorthe Hansen

Tusind tak for de mange indlæg.Jeg vil bruge lidt tid til at kigge på dem. Findes der stadig en gård ved navn Ellingsgård i Tresfjord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dorthe Hansen

I FT. 1701 for Tresfjord, fremgår det at der boede en Rasmus Ellingsgaard 36 år, samt en Olle Erichsen 35 år på Ellingsgaarden. Er der nogen der kender deres efterkommere?? De kan muligvis være i familie med 'min' Knud Olsen Ellingsgaard f. 1744 i Tresfjord. Kan nogen hjælpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Kristian Hunskaar

Ifølge Vestnes-Avisa 4. jauar 2007 er det nå ansatt en person, Per Bjørn Ellingseter, som skal jobbe 60% med å skrive bygdebok for bl.a. Skorgedalen, der Ellingsgård ligger.Hvis du søker etter navnet hans i den norske telefonkatalogen - http://www.gulesider.no/tk/index.c - vil du finne både adresse og telefonnummer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.