Gå til innhold
Arkivverket

[#44892] Ole Erichsen og datter Grethe på Hope indre i Fana 1801.Hvor ble de av?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Ved folketellingen i 1801 på gården Hope Indre i Fana , Hordaland finner jeg husmann med jord og enkemann Ole Erichsen 66 år og datteren Grethe på 16 år. Men jeg er ikke i stand til å finne dem døde, ei heller finner jeg Grethe gift.Bygdeboken for Fana sier bare at de reiste bort.Er der noen som kan hjelpe meg med å finne ut hvor det ble av dem? LenkeMvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Oddvar.Ja, det ville nesten være for godt til å være sant. Men alderen stemmer jo utmerket. Og det er ikke første gangen noen har funnet veien fra Fana til Askøy-regionen. Dette må jeg prøve å finne ut av. Takk så langt.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Eli/Elen Olsdtr. fra I. Hamre i Fana giftet seg i 1837 med enkemann John Hansen Espeland/Bjørndal. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=ASKOVIGD&gardpostnr=1448&merk=1448#ovre>LenkeDette var altså Fana-folk , og kan forklare hvorfor evt. Grethe Olsdtr. havnet på Bjørndal. Nå har jeg lagt inn en forespørsel om dødsmelding på Grethe i Arkivforumet, i håp om å få fastslått om hun er identisk med piken med samme navn på Indre Hope i 1800. Her er forøvrig Eli/Elen som enke i Bjørndal 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Ett spørsmål her Rune, hvis du ser rett over John Hansen sitt ekteskap så finn du Jens Hansen Espeland som gifter seg Oline Rasmusdatter samme dato og år som John, er disse to brør? Oline R. går tilbake i de gamle Bjørndalen slekter.Eg begynner å undrast på om det kun er du og meg som er de einaste gjennlevende etterkommere fra disse slektene i Loddefjord området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei igjen Oddvar.Jo, det er nok den tre år yngre broren Jens f. 1807 du viser til. Og om det er derfor at John først havnet på Myhren og sener på Bjørndal , det vet jeg ikke. Og selv om det kan virke som om vi er de eneste etterkommerne, så tror jeg nok at der er langt fler. Men vi er tilsynelatene de eneste som engesjerer oss i å finne ut av denne floken. Mvh. Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Kenneth for lenken. Jeg hadde registrert at konfirmasjonslistene var lagt ut, men hadde ikke rukket å sjekke de. Det finnes visstnok ingen dødsmelding etter Grethe i Bjørndal, så det blir vanskelig å få bekreftet om det er den rette, men alderen ved død i 1841 stemmer nøyaktig med fødselsåret 1784. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det spørs vel da om noen kan sjekke Mikrofilmene for Askøy;Minsterial: A 4 1825-1845 219-266 Døde 1826-1841Klokker: A 2 1815-1846 94-178 Døde 1815-1846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innspillet Arnfrid. Jeg har nå bedt om hjelp til oppslag i Arkivforumet i håp om å få avdekket hvem denne Grethe Olsdatter i Bjørndal var. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Der er kun én Grete/Greta Olsdatter i Hordaland som er født mellom 1784 og 1786. Eneste muligheten for at dette da ikke er 'din' Gretha er selvsagt at hun har flyttet til et annet sted etter 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Arnfrid.Jeg er enig i at det er rimelig stor sannsynlighet for at dette er datteren til Ole Erichsen Mellingen/Kråkenes/Hop. Det viser seg også at det var Fana-folk som satt på gården frem mot 1865. Ved tellingen det året finner vi enke Eli/Ellen Olsdtr. Hun var enke etter John Hansen i hans andre ekteskap. Dette er min tipp-tipp-oldefar, som i sitt første ekteskap med Ragnhild Fredriksdtr. Hatlestad ,kun fikk en datter. Det var min tipp-oldemor Martha Johnsdtr. Det er derfor ikke usannsynlig at Grethe kanskje var tjenestepike på gården. Jeg har ikke funnet noe ekteskap på henne.Dessverre er der ikke dødsmelding etter Grethe, så det blir vanskelig å få bekreftet at det er 'min' Grethe Olsdtr. det dreier seg om. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Du kan jo også prøve å få sjekket Innflyttere til Askøy 'Inn- og utflytting 1826-1845' og Utflyttere fra Fana 'Utflyttede ca. 1816-1828' og 'Inn- og utflyttede 1829-1851'; Nå dekker det altså ikke perioden 1801-1816/1826. Når døde faren, Ole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg skal prøve å få sjekket det Arnfrid. Når det gjelder faren, har jeg dessverre ingen ide om hvor eller når han døde, bortsett fra at det må ha vært etter 1801. Jeg har lett i Fana, Askøy, Haus og Bergen, uten å lykkes. Jeg fant en på Birkeland i Fana 1826, men det var dessverre ikke ham. Så jeg begynner å gå tom for ideer med hensyn til hvor han ble av. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.