Gå til innhold
Arkivverket

[#44894] Dødsmelding Grete Olsdtr. Bjørndalen ,Askøy 1841.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

En Grete Olsdtr. døde/ble gravlagt på Bjørndalen/Askøy 57år gammel 02.03.1841. Finnes der noen dødsmelding etter henne, og hvem er i så fall nevnt der? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Vi har dødsfallsprotokoll i Nordhordland sorenskriverarkiv, og jeg hadde forventet å finne dødsfallet enten under Herdla skipreide eller under Skjold skipreide, men på oppgitt dato finner jeg ikke henne noen av stedene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det var skuffende nyheter. Jeg hadde håp om å få svar på en lenge uløst gåte. Dersom det er den Grethe jeg håper og tror det er, kommer hun fra Fana. Kan det tenkes at dødsmeldingen er registrert der? Men takk for hjelpen likefullt. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Yngve. Jeg burde jo ha sett at du skrev Skjold skipreide. Med hensyn til dato, så kan den jo være feil, men det er slik den er registrert her i databasen over døde i Askøy 1742-1911.LenkeDer burde jo ha vært en dødsmelding selv om der ikke foreligger noe skifte. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har merka meg at innføringsdatoane (jordpåkastingsdato?) ikkje er ført heilt kronologisk. Kan det tyde på at dei er innført lenge etter? Og om jordpåkastinga fann stad i mars 1841, kan ho jo ha dødd i 1840.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

En noe sen kommentar. Jeg fikk Yngve Nedrebø til å sjekke kirkebøkene vedr. dødsfallet, og han svarte at Grethe Olsdtr. Hestebakken u/Bjørndal døde 02.05 og ble gravlagt 09.04.1841, altså i mai og ikke mars. Jeg har bedt om å få dette bekreftet, og samtidig avklart om der kan være noen dødesmelding knyttet til de nye datoene, 3 mnd. senere enn først antatt. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg har slått opp en gang til, og leser fortsatt dødsdatoen som 2. mai, og gravferdsdatoen som 9. mai. Og i denne boken er de døde registrert i kronologisk rekkefølge. Dette var dødsfall nummer 14, og følger etter nr. 13, der begravelsen fant sted 4. mai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Yngve. Da er det feil i databasen som ligger i Digitalarkivet over døde i Askøy 1742-1911. Forandrer de nye datoen noe med hensyn til muligheten for å finne en dødsmelding, siden dette er 3 mnd. senere enn først antatt? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nok engang hjertelig takk for utmerket hjelp. Beklager maset. Jeg har nå lagt inn korrektur vedr. dødsdatoen i tilknytning til den herværende databasen over døde i Askøy. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.