Gå til innhold
Arkivverket

[#44895] Første bind av Radøy gards -og ættesoge av Anders Haugland er endelig her.


Gjest Kenneth Bratland
 Del

Recommended Posts

Gjest Kenneth Bratland

Det er flere enn meg som har ventet på Radøyboka. Nå er første bindet av i alt 4 eller 5 bind kommet. Denne boka omhandler matrikkelgårdene Soltveit, Nordanger, Mjøs, Rossneset, Villanger, Risnes, Utsylta, Innsylta, Rikstad, Marøy, Haugland, Bø (og Bøvågen), Haugland og Listveiten (Lilletveit).Boken som koster 500 kr. får man tak i ved å henvende seg til Radøy kommune ellers vil bokhandlene i Nordhordland og noen i Bergen selge den.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Erik Boye

Takker deg for opplysningen. Har du noen formenning om hvor navnet Brevig kommer fra på Radøy. Eventuelt hvilken matrikkelgård Brevig tilhørte. Er ikke kar om å finne dette på noe kart. Ifølge Borgerboka fra Bergen kom Høker Peder Olsen Brevig fra MANGER. Var Fisker ved vigde i 1760, og borger senere samme år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Anders Haugland har tidlegare skrive bygdebøker for Skånevik og Ølen, kjempebra bøker! Håpar denne er like bara og oversiktleg.Eg søkte på nettet no og fann at han er frå Haugland i Radøy. Eg trudde han var frå Ølen, men han må ha flytta dit som liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Brevik eller Breivik lå riktignok i eldre tid til Manger prestegjeld, men i dag ligger samme gård i Øygarden kommune. Jeg ville anbefalt deg å lage et eget tema på denne personen så kan det vel være at noen av oss som er inne på dette flotte forumet kan være til assistanse. Når det gjelder forfatteren Anders Haugland er det faren hans som er fra Haugland på Radøy og ikke ham selv. Antagelsen om at han er fra Ølen er ganske riktig.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Det skal utgis 4 (eventuelt 5) bind totalt. Siste bindet vil inneholde gårdene på Sletta. Dermed må du nok vente i 3-4 år.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.