Gå til innhold
Arkivverket

[#44896] Andreas Glad, Klokker i Rødøy.


Gjest Tove Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Karlsen

Ang 50:Den Ole Danielsen på Sør Gjerøy som er gift med Susanna Maria Glad, er ifølge de 'Militære mannskapsrullene fra Rødøy 1805-1835', født i Welfiorden (Velfjorden ved Brønnøysund).Rullene er registrert av Langeland og Mathiesen og finns på digitalpensjonatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Anne Lise / 49:) I søskenflokken til Hans Christensen Mikkelborg (Mechlenborg) (1714-1767) på Hestmannøy (Hestmona), Lurøy, (han hadde 7 søsken), har jeg en Magdalena (c1708-etter 1762) som skal ha vært g.m. en 'Niels Hansen Sundø'.Slik jeg leser innlegget ditt var Magli Christensdatter Mechlenburg gift med Nils Christensens (skifte 1767). Er dette samme dame som Magdalena ? Var hennes mann Nils (Sundøen) en Hansen eller en Christensen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(49:) Jeg er på ingen måte sikker på at Daniel Nilsen Sundøen ble født ca. 1760, det er bare er råtips ut fra at hans sønn Abel Christian Danielsen skal være født (på Sun(d)øen) ca. 1799 (g. på Rødøy i 1830 m. Lisabet Lucia Opdal Olsdatter Glad 1807-1893 Storjord, Meløy).Hvis Abel Christian's svigerfar Ole Danielsen var fra Velfjorden i Brønnøysund så kan vi kanskje utelukke at han kan være sønn av Daniel Nilsen (Sperstad) f. 1747 (innlegg 50) ?Hvor er Sun(d)øen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Sjåvik / 50:) Kjennes foreldrene til Niels Danielsen Sør-Gjerøy (skifte 1827) ? Hvor gammel var han ved sin død ? Hustru ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg må visst slutte å skrive noe som helst, for det skal selvfølgelig stå at Magli Christensdatter var gift med Nils Hans Sundøen, og det var han det var skifte på i 1767.Ellers har jeg faktisk Daniel Nilsen Sundøen som døpt i 1747 ser jeg, og det er fra den utlagte kirkeboka på internett 1739-1824 fra internett.Jeg har også en Ole Danielsen som sønn av Daniel Nilsen Sperstad(født ca 1734, men jeg har ingenting på denne Ole annet enn at han nevnes i farens skifte i 1811. Daniel Nilsen Sperstad var jo gift med Lisbeth Pedersdatter som ble døpt 16.02.1744 og død 05.05.1822(hun er søster av min ane Ole Pedersen født ca 1733).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Er Daniel Nilsen Sperstad (c1734-c1811) far til Berit Danielsdatter Sperstad, gift 10.11.1792 med Daniel Nilsen fra Sundøen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja det er iallefall det jeg har registrert i slektsprogrammet, men det må være feil siden hun ikke er nevnt i skiftene etter foreldrene. Jeg fikk jo tilsendt noe informasjon for lenge siden uten et eneste årstall, og plasserte vel folk der jeg trodde de hørte hjemme da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Stryk også Ole Danielsen Sperstad som sønn av Daniel Nilsen og Lisbeth Pedersdatter, og han er ikke nevnt i skiftet etter Daniel Nilsen i Sperstad i 1811 som jeg trodde. Daniel Nilsen Sperstad og Lisbeth Pedersdatter har jeg ellers som trolovet og gift i 1763.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(54/50:) .. og hvordan kommer ''Daniel Pedersen Sør-Gjerøy'' (nevnt i samme avsnitt i innlegg 50 som Niels Danielsen Sør-Gjerøy, skifte 1827) inn i dette bildet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(58/50:) Men en ''Daniel Nilsen Sperstad'' skal iflg. #50 ha døpt en sønn Ole i 1775 ! Hvilken DNS kan da dette være ?Kan du gjengi barna nevnt i skiftene etter ekteparet Daniel Nilsen Sperstad (skifte 1811) og kona Lisbeth Pedersdatter (død 1822), Anne Lise ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja det kan jeg, og jeg tar også med andre opplysninger jeg har funnet på dem: Det var skifte etter Daniel Nilsen i Sperstad i 1811, og ektefelle var Elisabeth Pedersdatter. I 1823 var det skifte på Elisabeth Pedersdatter i Sperstad. De ble trolovet og gift i 1753. Barn:1)Nils Danielsen født ca 1764, og var 5 år ved innrulleringen 1769. Det var skifte på han i 1831 i Nesøen Nord. Søsknene var arvinger.2)Isach Danielsen Sperstad. han var 3 år ved innrulleringen 1769(altså født ca 1766), og det var skifte på han og kona Hellene Jonsdatter i Eskholmen i Rødøy i 1824.3)Maren Danielsdatter som ved morens skifte i 1823 var gift med Hans Herman Pedersen Nord-Nesøen.4)Hellena Danielsdatter som ved morens skifte i 1823 var gift med Nils Johanson eller Janson Stensland.5)Johanna Danielsdatter som ved morens skifte i 1823 var gift med Jens Johansen Stensland. Han var det skifte på i Stensland i 1831.6)Gabriel Danielsen født ca 1785, og 26 år ved farens skifte i 1811. Det var skifte på han i Gjerøen i 1818, og han var da gift med Bereth Pedersdatter. De hadde 2 barn.7)Benjamin Danielsen født ca 1788, og 23 år ved farens skifte i 1811. Han ble gift i 1815 i Rødøy kirke med Karen Bang Christiansdatter Tiong. Benjamin omkom på sjøen i 1816, og det var skifte på han i Sperstad i 1816. Benjamin og Karen fikk 1 sønn.8)Elen Danielsdatter Sperstad født ca 1790, og 21 år ved farens skifte i 1811, og hun dukket opp i kirkeboka som konfirmant i 1808. Gift i Rødøy kirke i 1819 med Niels Danielsen Sperstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Sjåvik/50:) Jeg skjønner ikke hvordan Peder Danielsen (født rundt 1752/1754?) kan være oldebarn av Hans Christensen Sundøy, dersom dette innebærer at han er sønn av sistnevntes barnebarn Daniel Nielsen Sundøy, for Daniel er jo døpt i 1747.Kan du beskrive nærmere de linjene du antyder i siste avsnitt i innlegg #50 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(61/58/57): Berit/Bereth Danielsdatter Sperstad døde i 1793, mao. før Daniel og Lisbeth (om de nå var hennes foreldre), men hun hadde vel barn i live i 1811/1823, og det samme hadde jo Ole Danielsen, og disse barna skulle jo ev. vært nevnt i skiftet dersom foreldrene var døde, men det er de altså ikke ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Til Tove (innlegg 51): Dette var greit! Så vet vi altså at han er innflytter og ikke hører hjemme på Sperstad, som jeg tidligere har tenkt var en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Til Per (innlegg 51): Dette er som sagt god hjelp fra Tove. Sundøya ligger temmelig langt mot sør i Rødøy, nesten helt mot grensen til Lurøy. Det er en gammel gård som ligger nær skipsleia og har vært temmelig viktig i eldre tid.Til innlegg 54: Jeg har notert at Niels Danielsen er født på Gjerøy ca. 1762 av foreldre Daniel Pedersen og Marithe Jensdatter. Niels døde barnløs 29. mai 1827, og det står i kirkeboken at han var Holdmand og 68 år gammel. Han var gift med Ane Lusia Joensdatter, som var 46 år gammel i 1801, etter folketellingen. Jeg kjenner ikke hennes opphav. Daniel Pedersens foreldre mener jeg er Peder Hermandsen, f. ca. 1688, og Elen Borgersdatter (ca. 1700-1748). Peder Hermandsen tror jeg er sønn av Hermand Hansen (ca. 1638-1714)(noen vil gi ham slektsnavnet Norum), som var lensmann i Rødøy tidlig på 1700-tallet, og konen Ragnille Pedersdatter. Hermand Hansen må vel være sønn av Hans Andersen Sleipnes, som deltok i kongehyllingen i 1648--han var lensmann, han også--og hans kone Else Hermandsdatter, som nevnes ved navn i manntallet fra 1666! Elen Borgersdatter er datter av Borger Trondsen, f. ca. 1642, som bodde på Sør-Gjerøy.Til innlegg 56: Ja, men hun døde kort tid etter og ekteskapet var barnløst.Til innlegg 59: Deniel Pedersen Sør-Gjerøy er etter min mening sønn av Peder Hermandsen og Elen Borgersdatter (se ovenfor).Til innlegg 60: Daniel Nielsen Sperstad (1736-1811) kom fra Steinneset i Ran, og var prestens medhjelper i Rødøy. Han var en meget ansett mann etter det man kan se i kirkeboken; han ble ofte brukt som fadder, for eksempel. Kirkeboken sier at han var 77 år da han døde.Til innlegg 62: Jeg har notert linjen slik: Peder Danielsen (1755 eller deromkring - 1824); moren Marithe Jensdatter (1731-etter 1801); Synneve Hansdatter Sundøy (før 1719-1751); Hans Christensen Sundøy (1654-1719).Daniel Nielsen Sundøy (1748-1827) er sønn av Niels Hansen Sundøy (1693-1767), som igjen er sønn av Hans Christensen Sundøy (1654-1719).Til innlegg 63: I henhold til min papirkopi av kirkeboken ble Ungkarl Daniel Nielsen Sundøen trolovet 10. nov. 1792 med Berith DanielsD: Sperstad. Caut: Peder Sperstad og Christen Sundøen. De ble gift Dca: 23tia p: Trinit: samme år, som er første kirkesøndag nevnt i kirkeboken etter trolovelsesinnførselen. Omtrent et år senere, Dca: 25ta p: Trinit: 1793, står det følgende, med 'jord: Q. (bokstav jeg ikke kan lese klart) 6' i margen (hun er altså den sjette kvinnen som blir jordfestet i 1793), Berith DanielsDatter Sundøen, gaml. 23 aar. Jeg har ikke funnet barn, og det er nok rimelig etter så kort ekteskap (kanskje hun døde i barselseng?).Som nevnt i et tidligere innlegg må Daniel Nielsen ha blitt oppattgift ca. 1795--hans eldste barn er 5 år i 1801--men jeg kan ikke finne giftermålet i Rødøy selv om jeg har lett grundig.For ordens skyld vil jeg presisere at det ovenstående ikke har vitenskapelige pretensjoner. Det ville for eksempel føre for langt å nevne alle kildene; dette er min oppfatning, mening og tolkning og må ikke forveksles med utsagn som gjør krav på absolutt validitet. Jeg håper likevel at det kan være til hjelp.Beste hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk til Jahn fra meg også, og dette besvarte også noen av mine spørsmål. I tillegg kan jeg også med dette svaret legge inn noe på en annen gren enn dem det er spørsmål om(etterkommere av Hans Andersen Sleipnes). Det er jo skrevet en del om disse i webdebatt 4851 her på Digitalarkivet.Til Per Nermo i innlegg 52: Det kunne kansje være av interesse at jeg i dag fant Hans Christensen Mikkelborg som gravlagt søndag etter nyttår 1767 i Lurøy. Dette er vel såpass tidlig på året, at han mest sannsynlig døde sent på året 1766. Alderen er oppgitt å være 48 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(63/61/58/57): Hvem kan da være foreldre til Berit/Bereth Danielsdatter Sperstad (død 1793) og Ole Danielsen på Sør-Gjerøy (f. ca. 1770) (g.m. Susanna Maria Andreasdatter Glad f. 1780) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Berit/Bereth var altså datter på Sperstad, men død uten arvinger og derfor ikke nevnt i foreldrenes skifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne LiseHovdal

Når jeg søker i kirkeboka for Rødøy på internett, finner jeg en Berethe Danielsdatter døpt der i 1773. Far var Daniel Nilsen Sperstad. Så du har vel rett i at hun likevel var datter av Daniel Nilsen og Lisbeth Pedersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Mormor: Marith Pedersdatter,Selsøen.Mor: Elisabeth Pedersdatter Far: Daniel Nielsen,SperstadDatter: Bereth (Berit) Danielsdatter gift med Daniel Nielsen,SundøenDaniel Nielsen,Sundøen er sønn av Niels Hansen og Magdalena( Magli /Massia)Christensdatter. Barn av Daniel Nielsen, Sperstad og Lisabeth (Elisabeth) Pedersdatter1. Niels Danielsen Født: Sperstad, 17642. Petter Andreas Danielsen Født: Sperstad, 1766, Død: Før 18233. Isaach Danielsen , Født: ca 17674. Ole Danielsen Født: Sperstad, 1768, Død: Før 18235. Maren Danielsdatter , Født: Sperstad, ca 17716. Bereth (Berit) Danielsdatter Født: Sperstad, 1773, Død: Sundøen (23 år), 17937. Ole Danielsen Født: Sperstad, 1775, Død: Før 18238. Gabriel Danielsen Født: Sperstad i Rødøy, 1781, Død: Sør Gierøen i Rødøy, 18179. Hellena Danielsdatter Født: Sperstad, 1784, Død: Tjong i Rødøy (60 år), 30 juni 185410. Benjamen Danielsen Født: Sperstad i Rødøy, 1789, Død: Sperstad i Rødøy (Omkom på sjøen) 181611. Elen Danielsdatter Født: Sperstad, ca 1792, Død: Rangsund i Rødøy, 8 mars 186413. Johanna Danielsdatter født ?Copulerede i Rødøy 2 november 1763. Viet Ungkarl Daniel Nielsøn Sperstad med pigen Elisabeth Pedersdatter af Lille Selsøe.Skifte Selsøen i Rødøy 1799 etter MARITH PEDERSDATTER. Hans Pedersen sønn Selsøen. Peder Pedersen sønn Sperstad Joen Pedersen sønn Gierøen. Ole Pedersen sønn Waatvigen død. Barn av Ole: Peder Olsen, Melcher Olsen, Mogens Olsen, Bertel Olsen død. Barn av Bertel: Olai Bertelsen , formynder Stefaderen Niels Christensen Kaalvigen. Bereth Bertelsdatter. Ejner Pedersen død sønn, skal ha 2 barn i Fredriksvæhrn. Formynder for disse Daniel Nielsen. Lisabeth Pedersdatter datter gift med Daniel Nielsen Sperstad.Skifte Sperstad i Rødøy 1823 etter ELISABETH PEDERSDATTER. Niels Danielsen, sønn Sperstad 58 år. Isach Danielsen sønn Eskeholmen 53 år. Gabriel Danielsen, sønn død, formynder for hans barn Herman Pedersen, Nordre Nesø. Didrich Gabrielsen, 7 år, barn av Gabriel. Maren Gabrielsdatter, 5 år, barn av Gabriel. Benjamin Danielsen, sønn død, formynder for hans barn Stefaderen Anders Abelsen Sperstad. Benjamin Benjaminsen, 6 år, barn av Benjamin. Maren Danielsdatter, datter gift med Hans Herman Pedersen Nordnæsøen. Johanna Danielsdatter, datter gift med Burel Johansen Stensland. Helene Danielsdatter, datter gift med Niels Johansen Øvre Tjong. Elen Danielsdatter, datter gift med Niels Danielsen Rangsund. Skifte Gjesøen i Rødøy 1836 etter Joen Pedersen. Gjenlevende ektefelle: Karen Joensdatter. Andre arvinger: Ole Pedersen, død bror Barna av Ole: Melcher Olsen 56 år Waatviga. Mons Olsen 66 år Gridvæhr. Peder Olsen død , sønn av Ole. Barn av Peder: Johan Pedersen 40 år Tonnes. Beret Pedersdatter gift med Johan Nielsen Melleun. Sara Pedersdatter gift med Jens Larsen Giesøen. Peder Pedersen bror,død. Barn av Peder: Johannes Pedersen død. Barn av Johannes:Petter Johannesen 46 år, Niels Johannesen 40 år, Jacob Johannesen 38 år Sana i Træna, Hartvig Johannesen 14 år, Sara Johannesdatter 28 år, Christiana Johannesdatter 22 år, Pernelle Johannesdatter 23 år, Ellen Johannesdatter 20 år, Oline Johannesdatter 26 år. LISABETH Pedersdatter død søster. Barn av Lisabet: Benjamin Danielsen død, barn av Benjamin: Benjamin Benjaminsen 21 år. Gabriel Danielsen død ,sønn av Lisabet. Barn av Gabriel: Didrich Gabrielsen 24 år, Maren Gabrielsdatter 21 år. Barn av Lisabet: Maren Danielsdatter gift med Hans Pedersen Næsøen. Johanna Danielsdatter enke. Hellena Danielsdatter enke. Ellen Danielsen gift med Niels Danielsen Rangsund. Skifte Sundøen i Rødøy 1732 etter Karen Hermandsdatter Norum. Gjenlevende ektefelle: Niels Hansen Barn: Hans Nielsen 8 1/2 år. Marithe Nielsdatter. Rani Nielsdatter. Berethe Nielsdatter. Else Nielsdatter. Karen Nielsdatter. Fra Svein Edvardsen,Skifter fra Meløy,Rødøy,Lurøy,Træna 1686/1780 (Trondheim 2000)Skifte Hestmoen i Lurøy 1744 etter Christen Hansen Eva Christensdatter, ektefelle. Christen Christensen, sønn Gaasvæhr. Hans Christensen, sønn Gaasvæhr. Daniel Christensen, sønn. Adelus Christensdatter, datter. MAGDALENA Christensdatter, datter. Abelun Christensdatter, datter. Kirsten Christensdatter, datter 22 år,formynder Hans Christensen. Fra Svein Edvardsen,Skifter fra Meløy,Rødøy,Lurøy,Træna 1686/1780 (Trondheim 2000) side 189Skifte Hestmoen i Lurøy 1746 etter Daniel Christensen, tjener hos sin broder Hans Christensen, omkom paa søen. Eva Christensdatter, mor. Christen Christensen, bror Gaasvæhr. Hans Christensen, bror Hestmoen. Adelus Christensdatter, søster, gift med Peter Jacobsen Dass,Lurøen. MAGLI Christensdatter, søster, gift med Niels Hansen, Sundøen. Abelone Christensdatter, søster, gift med Christen Melchiorsen,Øisund. Kierstine Christensdatter, ugift søster, hjemme hos broderen Hans. Fra Svein Edvardsen,Skifter fra Meløy,Rødøy,Lurøy,Træna 1686/1780 (Trondheim 2000) Skifte Hestmoen i Lurøy 1762 etter Eva Christensdatter. Christen Christensen, sønn død. Christen Christensen, 13 år, barn av Christen. Elling Christensen, 10 år, barn av Christen. Karen Christensdatter, 15 år, barn av Christen. Hans Christensen, sønn gift Hestmoen. Daniel Christensen, sønn død uden livsarvinger. Adelus Christensdatter, datter, gift med Peter Dass,Lurøen. MAGLI Christensdatter, datter, gift med Niels Hansen, Sundøen. Abelone Christensdatter, datter, gift med Christen Melchiorsen,Øysund. Kiersten Christensdatter, datter gift med Anders Hansen, Konsvik. Anne Christensdatter, datter død uden livsarvinger. Fra Svein Edvardsen,Skifter fra Meløy,Rødøy,Lurøy,Træna 1686/1780 (Trondheim 2000) side 188Skifte Sundøen i Rødøy 1767 etter Niels Hansen. Gjenlevende ektefelle: MAGLI Christensdatter. Marithe Nielsdatter datter 1.ekteskap, gift med Ole Olsen Æsøen i Meløy, moderen er Karen Herm.Norum. Randi Nielsdatter datter 1 ekteskap, gift med Niels Jensen Ørnes. Berethe Nielsdatter datter, enke i Omnes. Karen Nilsdatter, datter 1.ekteskap, ugift Hestmoen, Verge Hans Evensen Store Selsøen. Christen Nielsen sønn 2.ekteskap,gift, arver tomten. Niels Nielsen sønn 2.ekteskap, arver tomten. Daniel Nielsen sønn 2.ekteskap,19 år, arver tomten. Anna Nilsdatter datter 2.ekteskap, 24 år, arver tomten, verge: Christen Nielsen Sundøen. Fra Svein Edvardsen,Skifter fra Meløy,Rødøy,Lurøy,Træna 1686/1780 (Trondheim 2000)Skifte Konsvik i Lurøy 1771 etter Kirsten Christensdatter. Christen Christensen, bror død. Christen Christensen, barn av Christen, gift, Ytre Onøen. Elling Christensen, 18 år, barn av Christen. Karen Christensdatter, 23 år, barn av Christen, verge morbroder Lars Ellingsen,Lerset i Salten. Hans Christensen, bror Hestmoen, død. Christen Hansen, barn av Hans. Jens Hansen, 18 år, barn av Hans, verge Hans Jacobsen,Hestmoen. Daniel Hansen, 15 år barn av Hans. Niels Hansen 12 år, barn av Hans Lars Hansen 12 år, barn av Hans. Hans Hansen, 10 år , barn av Hans. Edvard Hansen, 7 år, barn av Hans. Elisabeth Hansdatter, 15 år barn av Hans. Else Hansdatter, 5 år, barn av Hans. Adelus Christensdatter, søster, enke. MAGLI Christensdatter, søster,Sandøen, enke. Hendes sønn Christen Nielsen møtte. Abelone Christensdatter, søster, gift med Christen Melchiorsen,Øisund. Fra Svein Edvardsen,Skifter fra Meløy,Rødøy,Lurøy,Træna 1686/1780 (Trondheim 2000) side 195Skifte Sundøen i Rødøy 1784 etter MASSIA Christensdatter. Barn: Christen Nielsen sønn. Daniel Nielsen sønn. Niels Nielsen sønn død (Barn av Niels: Anders Nielsen 8 år. Elisabeth Nielsdatter 6 år) Anna Nielsdatter datter gift med Niels Middelstraøm, Klippenvog. Fra Svein Edvardsen,Skifter fra Meløy,Rødøy,Lurøy,Træna 1780/1810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne LiseHovdal

Det kunne være fristende å spørre om du vet hvem som var far til mormoren Maren Pedersdatter her? Moren var jo Berit Nilsdatter fra Ringen, og dennes far igjen Nils Olsen. Har du Tove funnet Marens dødsfall i ca 1799 og dødsfallet til Peder Hansen i ca 1791? Jeg fant ikke det da jeg så mikrofilm tidligere med kirkebok for Rødøy, men jeg skal se igjen.Kan jo føye til at Lisbeth Pedersdatter og Daniel Nilsen Sperstad ble trolovet i Rødøy kirke 13.10.1763. Siden dette blir etterkommere av søsken av ane for meg(min ane er Lisbeths bror Ole Pedersen) har jeg ikke gått så nøye inn for å finne ut når barna ble døpt.Min ane Eva Christensdatter Mikkelborg ble gravlagt 02.05.1762, og hun må være død før 16.04.1762 siden det nevnes et skriv i skiftet etter henne datert 16.04.1762. Skiftet startet 18.10.1762, og ikke 16.10.1762 som det står i enkelte bøker. Kunne ha kommet med mye mer når det gjelder hennes etterkommere, men føler det blir litt utenfor emnet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Hei Anne Lise.Min slektning er Daniel Nielsen på Sundøen og hans andre kone Johanna Olsdatter. (har ikke funnet deres vielsen i Rødøy)Jeg har ikke funnet Maren Pedersdatters begravelse ca 1799 i kirkeboken eller hennes manns Peder Hansens begravelse ca 1791. Har kikket i kirkeboken i dag. Jeg vet ikke så mye om disse personene. Disse to ikke mine forfedre, bare bipersoner som jeg har merket meg navnene på. Skifte Selsøen i Rødøy 1791 etter Peder Hansen. Hans ektefelle: Maren Pedersdatter. Hans Pedersen sønn hjemme. Peder Pedersen sønn Sperstad. Ole Pedersen sønn Waatvigen. Joen Pedersen sønn Gjerøen. Einer Pedersen død sønn, Efterlader sig barn men ingen viste hvor mange, men skal opholde sig i Fredriksvæhrn.Elisabeth Pedersdatter datter gift med Daniel Nielsen, Sperstad.Fra Svein Edvardsen,Skifter fra Meløy,Rødøy,Lurøy,Træna 1780/1810 (Trondheim 2001) Innrulleringsmantal Helgeland 1766/1769 ved Svein Edvardsen. Roulle over Mandskabet udi Rødøe fierding forfattet 1769 For Rødøe Fierding holdet Sesjon den 26 may 1769: Side 169: Matr.nr:5: Gaardenes Nafne: Lille Selsøen. Opsidere samt husmend og inders: Peder Hansen holdsmand 66 år. Det unge mandskaab: Paul Pedersen 20 år, fødested Einvigen, maadelig høy og frisk. Joen Pedersen 16 år, fødested Einvigen, maadelig høy og frisk. Jeg tror at Paul må være Peder Pedersen.MvhTove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Tove: Takk for opplysningene, selv om jeg hadde en del av dem. Det er mulig jeg tar opp Maren som eget emne når jeg har fått sett mer på kirkeboka for 1740-årene på mikrofilm. Vet kirkeboka er utlagt på internett, men der mangler jo både tidsbetegnelser, faddere og forlovere som jo kan si mye om slektskap. Jeg skrev jo ikke opp det tidligere. Jeg har jo en god del på anene til vår felles ane Eva Christensdatter Mikkelborg, og kan legge ut noe om disse hvis det er av interesse. Hennes aner er vel såpass kjent, at det er det vel mange som har.Siden jeg har utskrift av det originale skiftet etter Eva, kan jeg jo skrive litt om noe av det datteren Magli arvet etter henne: Et tinnfat som var verdt 4 ort og 14 skilling, 2 tinntallerkener som var verdt tilsammen 3 ort, og en søye hun fikk var verdt 4 ort. Et callemangskjørt var 2 daler og 4 ort, og det var et slags klede som var verdt 2 ort. Her var mye mer, men det er det jeg har våget meg på å tolke når det gjelder det Magli arvet. Den samlede arvelodden var på 10 daler og 13 skilling for hver av Evas døtre og det dobbelte på sønnene.Kan jo ellers nevne at i skiftet etter Eva er det nevnt en sølvkanne som veide 5 lodd og var verdt 27 daler, og her var en del gjenstander av tinn og sølv. Blant annet var det en tinn nattpotte som var verdt 4 daler. Her nevnes 2 gamle kister verdt 3 ort, og 4 bokhyller verdt 1 daler hver. Under 'adskillige varer' kan jeg nevne: 1 laken med kniplinger verdt 1 daler og 2 ort, og et bordklede som var verdt 2 ort. Et sort og grått hengeskap var verdt 8 daler. Blant ganklærne kan jeg nevne: Et sort klede var verdt 1 daler, og et callemangskjørt var verdt 5 daler, og en blå natt-trøye var verdt 10 skilling. Summen på boets hele var noe over 150 riksdaler og 32 ort(antall skilling her kommet bort i kopien). Jeg kunne tatt med mye mer, men siden jeg er ganske fersk i tolkning av skifter så tør jeg ikke stå inne for mer enn det jeg har skrevet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.