Gå til innhold
Arkivverket

[#44898] Salmer og kristelige sanger 1850-1900


Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg har et lite håndskrevet sanghefte etter min tippoldefar, Niels Møller 1850-1893.Han har der skrevet inn noen kristelige sanger med noter.Jeg tenker i utgangspunktet at han må ha skrevet dem av et sted, men tre står med referanse (oppfatter det som 'Sions Harpe'), og noen andre står uten referanse. Tenk om tippoldefar selv har skrevet noe av dette? Dette betyr neppe mye rent litterært, men er veldig interessant i en familiær sammenheng.Her er en julesang - kjenner noen den?Nu kom den glade Jul igjenNu kom den glade Jul igjenOg hilser os som gammel Ven.Den samler os med Lys og PragtOg straaler skjønt i festlig dragt.O glade Jul, du skjønne Jul,Hva bar du frem paa Tidens Hjul?En Skat stor for syndig Jord.Guds Søn til Vredens Børn nedfoer,Se nu, i blodrød Herlighed,Er aaben Vei til himmelsk Fred. De sangene som jeg oppfatter har referanse til Sions harpe begynner slik:S.H. 2 - 66: 'Hva skal vi gjøre i saadan en Ørken?...'S.H. 2 - 69: 'Jesus, kast et Blikk på mig....'Sions Harpe No 21: 'Tranges vi end allevegne....'Noen som har sangboka i hylla og kan finne ut noe om dette?Mvh - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Ser på nettet at Elevine Heede er omtalt som salmedikter - bosatt i Arendal, knyttet til Metodistkirken - og redaktør for sangbok 'Sions Harpe'.Tippoldefar bodde (i alle fall noen år) i Arendal og var en tid knyttet til metodistkirken der...- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kjenner ikke denne julesangen, men Elevine Heede (1820-1883) er vel ikke noe dårlig tips. Hun var både lærerinne og sangforfatter - og, som du også skriver, aktiv i Metodistkirken i Arendal.Hun gjendiktet dessuten mange såkalte 'bedehussanger' fra engelsk - bl.a. disse: 'Gå meg ei forbi, O Jesus' (1875, orig. Fanny Crosby), 'Hvilken venn vi har i Jesus' (1877, orig. Joseph Scriven), 'Jeg vil prise min gjenløser' (1881, orig. P. P. Bliss).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Elevine Hede (1830-1883) var norsk metodist, lærer, redaktør, sangforfatter og oversetter. En av sangene som jeg husker min farfar sang mye var 'Ånd fra himlen, kom med nåde', (1879). Også sangen Trenges vi enn alle vegne', skrevet av Elevine Hede og Mary E. Servoss.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.