Gå til innhold
Arkivverket

[#44904] Slektsprogram: anbefaling?


Gjest Yvonne T. Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Yvonne T. Eide

Har et program som heter Master Genealogist v6, men synes ærlig talt at d e veldig tungvindt. Hvordan e d med Embla og Brothers Keepers? Kunne tenkt meg et program hvor man får fin oversikt over generasjonene og hvor man kan legge inn ekstra opplysninger. Et program som ikke er så innviklet som MG6...Hvilke programmer anbefaler dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei. Både Embla og Bk er vel gode programmer. Her kan du vel se litt om de forskjellige programmene http://www.disnorge.no/slektsprogr/index.htmlDe fleste kan du vel laste ned gratis for å prøve. Prøv deg frem på noen programmer, så finner du ut hva du synes er bra å bruke. Det er ofte litt begrensninger på de du laster ned gratis, men som sagt det er jo for å teste dem ut. Så kan du evt kjøpt det programmet du synes best om. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Her finnes det vel omtrent like mange meninger som slektsprogrammer, tenker jeg - men jeg har vært begeistret for BK siden jeg begynte å bruke det for 6 år siden.Men ikke slett TMG - det er helt suverent til å printe ut store slektshjul! Jeg importerer den nyeste GED-filen fra BK til TMG en gang i året eller så, og printer ut et 9-generasjoners hjul så jeg kan sjekke hvor jeg skal forsøke å tette hull i stamtavla...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

Hei Yvonne *** jeg skal forsøke å ikke drive reklame - for det passer dårlig i dette forum. Kan fortelle jeg bruker Familie Tree Maker 2006 (FTW)som innmatingsprogram - har ikke funnet noe lettere for nettopp det. Gedcomfil herifra kjører jeg til Brothers Keeper - Legacy og Legacy Charting ( m fin ''viftemulighet'' ). Til TMG behøver jeg ikke å gå om Gedcom -den tar FTW direkte. Har nå 54000 personer i mi fil og convertering tar dermed litt tid. Men hvert program har sine finesser som er grunnen til dette ''ekstra-arbeid''*** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg har nyttet BK i siden tidlig på 90-tallet. Om et program er bra eller ikke avhenger ofte av hvor i programmerindssyklusen programmereren er.Gramps et program jeg har ønsket å bruke for helt å kvitte meg med Bill Gates, men foreløpig har jeg ikke klart det med suksess med min store database. Men det vil jeg tro snart kommer. Ellers er det også andre linuxprogram. Et som jeg ikke husker navnet på, lager til og med runne slektstrær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Hei! Jeg har brukt TMG i en årrekke nå og synes utvilsomt at det er det beste programmet. Tar litt tid og lære seg, men mulighetene med dette programmet er uendelig. Dokumentasjonsmulighetene er utvilsomt industriens beste, dessuten kan du selv sette opp 100% hvordan programmet oppfører seg og hvilke databiter du ønsker å registrere.TMG er også en av de få programmer som lar deg dokumentere slektsforhold, og jeg synes dette er en av de viktigste bitene og dokumentere (i.e. sjansen for at en far og mor faktisk er far og mor til gitt person).Jeg har brukt ganske mange programmer (Sierra Generations, BK, FTM, PAF) og er 100% for TMG som det beste programmet som finnes. Man må imidlertid legge ned noen dager for å virkelig lære programmet.Ken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Hallo Yvonne.Jeg bruker BK selv og er fornøyd med det. Andre jeg kjenner bruker Embla og er fornøyd med det.Linux er et operativsystem på samme måten som Windows. Jeg ble litt nyskjerrig på Ken's opplysning om TMG. At TMG er det eneste programmet som lar deg dokumentere slektsforhold. Hvordan blir utskriften av slektslinjen?mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Inge Haaland

Hei YvonneSom produsent av Embla Familie og Slekt er jeg selvfølgelig programforpliktet til å be deg vurdere vårt program ettersom det er utviklet i Norge for norsk historie og norske slektsgranskere. Hvis du trenger hjelp og veiledning, finner du produsenten i Norge. Det er greit å kunne snakke med de som utvikler programmet på norsk her i vårt eget land.Vårt program er kanskje ikke det som kommer helt på toppen av den tekniske testen som det er vist til over, men jeg vil be deg forsøke demoen vår et par minutter. Du bør finne veldig fort ut om programmet er tiltalende og lett å bruke. Er det ikke det, legger du det bare bort.Demoen finner du her: [url="http://www.embla.no/goxpage00000040.html>http://www.embla.no/goxpage00000040.htmlHvis du ønsker å se hvordan du begynner i Embla Familie og Slekt, kan du se litt på denne presentasjonen; LenkeHvis du ønsker å se hvordan Oversiktskjemaet virker kan du se her; http://www.embla.no/projects/no/ftv5_1.htmHer kan du se hvordan du legger til en hendelse til en person;

bilete1806.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Reitan

ad (10), Ken sa ikke 'det eneste', men 'et av få'. Legacy kan kildebelegge slektskap til far og mor, og jeg regner med at det er det han sikter til.Legacy er forøvrig også tilgjengelig i en gratis versjon som bør prøves, Yvonne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T. Eide

Tusen takk for alle supre innlegg! Jeg har kikket på DIS sine sider om slektsprogram men må si at tall om ditt og datt ikke sier så mye som andres erfaringer ved bruk av ord istedet :o). Var inne på Brothers Keepers og det virket veldig bra på meg, men skal sjekke de andre også.Høres forresten ut som det er mye 'switching' mellom de ulike programmene. M.t.p. kopiering av filer etc. Har visst endel å sette meg inn i jeg hvis jeg skal bli en avansert slektsgransker :o) Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

HeiHar brukt noen av de forskjellige programmene, både BK, TMG, FT, men endte til slutt opp på Legacy. Synes at det programmet er det som støtter mine ønsker best på hva jeg vil registrere, hvordan jeg kan registrere det, linke til bilder, andre dokumenter, skrive ut rapporter/bøker og også linke personer til hendelser både sentrale for området/regionen/landet personen befinner seg i, og også private hendelser for denne personen.Mvh Ole-Bjørn Aaltvedt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Henning

Jeg har sett få eller ingen som har reklamert for Family Tree Legendshttp://www.familytreelegends.com/Dette bruker jeg, og synes det har et grafisk grensesnitt som er av det mer moderne. Gode rapporter har det også i tillegg til en fin online backupfunksjon.De fleste slektsprogrammer legger prøveversjoner tilgjengelige (også dette) så jeg vil kanskje bare anbefale at du bruker litt tid og tester de forskjellig og velger det som du blir mest komfortabelt med. Alle seriøse program har mulighet for eksport/import dersom bytte av program blir helt nødvendig på et senere tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelås

Til innlegg 9. Viser til nedenforstående påstand. Hvordan i all verden kan et dataprogram dokumentere et 'farskap' til et barn, når ofte moren ikke vet hvem faren er. Jeg bare spørr. Mvh. LarsTMG er også en av de få programmer som lar deg dokumentere slektsforhold, og jeg synes dette er en av de viktigste bitene og dokumentere (i.e. sjansen for at en far og mor faktisk er far og mor til gitt person).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Spørsmål vedr. (16), du skriver 'TMG er også en av de få programmer som lar deg dokumentere slektsforhold' - hvordan gjrø programmet det. Er ikke TMG også bygd opp slik at man først registrerer personer for deretter å knytte kilder til de ulike påstandene - dvs. personen er sentralaksen i stedet for 'begivenheten' - i praksis kilden - som man så knytter enkelte eller flere personer til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

Yvonne * Du verden hvor mye du har fått (og vi også ) - Mitt inlegg (4) viser FTW2006 er min favoritt - fine utskrifter - men bruker to tre andre programmer i tilleg. Det å legge inn 53000 personer sier seg selv at innmatingen er så enkel som mulig - Heile familien; far mor og barna på innmatingsiden uten skifting frem og tilbake gjør dette arbeidet lett. Må innrømme at Tor Henning ( 15 ) er nærmest det eg meiner. *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Hei ! Family Tree Maker er suverent til å legge inn data på.Enkelt og greit i bruk.Så lsager du gedcom fil og importerer det til Embla,Brothers Keeper eller The Master Genealogist ! Dessuten har FTM fantastisk fine tavler du kan printe ut.Jeg har også et annet program jeg bruker, nemlig Family Tree Legends , et veldig kjekt program. De forskjellige programmer har sin fordel.Prøv en demo før du velger !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T. Eide

På en måte kan man si at man velger 'det perfekte hovedprogram' og så kopierer litt fra her og der mellom de andre programmene da?..Amatørmessig som jeg er, som aldri har hatt slektsnotatene i annet enn et vanlig dokument (jepp..)og i permer utenom, så har jeg tydeligvis mye å lære via pc- bruk enda skjønner jeg. Hvordan blir det å skrive ut en slektsgren/ tre fra programmene da? E helt grønn jeg..Det er som flere av dere nevner; at jeg tydeligvis må prøve meg på de fleste programmene. Se demo eller ha en testperiode. Det er jaggu ikke enkelt dette :o) Mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Når det gjelder å legge inn data, er også Embla helt suveren! Her kan du også legge inn hele familien på en side i tillegg 5 generasjoner bakover i tid og ha hele oversikten på skjermen samtidig. Du kan også legge inn bilder og andre opplysninger uten å være nødt til skifte skjermbilde. Jeg har lagt inn snart 56000 navn og det er også svært enkelt å legge inn kildeopplysninger og andre opplysninger. Dessuten er alle rapporter helt på norsk, men du kan selvfølgelig velge andre språk. Når det gjelder den funksjonen på TMG som dokumenterer slektsforholdet, så er jeg usikker på hva som menes med det. Kan ikke helt forstå at et program kan vurdere slike forhold. Skulle gjerne visst litt mer om denne funksjonen. TMG er vel teknisk et program som kan det aller meste, men av og til er det enklere kanskje bedre. Det viktigste er at du finner et program som du trives med. Lykke til med valget. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

En liten korreksjon til forrige innlegg. Du kan legge inn så mange generasjoner som du vil uten å være nødt til å skifte skjermbilde, men det vises 6 generasjoner + pluss barn og søsken samtidig. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Genit Haakenstad har gitt ut boken 'Slektsgranskin med dataveiledning'.Boken tar for seg sju slektsprogrammer - BK, FTW, TMG, Legacy, PAF og Embla Familie og Slekt for PC-brukerer og Reunion for Mac-brukere. I tillegg finner du informasjon om slektsprogrammer for håndholdte PC-er. Den gir en innføring tilsvarende ca. 10 A4-sider om de ulike programmene. Det er beskrevet hvordan du kan lage GEDCOM-fil for hvert enkelt program. Du vil også finne nyttige tips om bruk av kart og GPS i slektsgransking. Boken inneholder også slektsprogrammer for håndholdte PC-er og hvordan du kan presemtere slektsmaterialet ditt.Boken ka lånes på ditt bibliotek (evt.fjernlån) eller bestilles her http://www.genit.no/proddetail.php?prod=1&cat=5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Ja her var det mye reaksjoner til min påstand ang. dokumentasjon av slektsforhold. La meg forklare; jeg sa ikke det ENESTE, men 'en av de få'. Med dokumentasjon av slektsforhold sikter jeg til linken mellom barn og dette barnets foreldre. Alle programmer (som jeg har prøvd) lar deg dokumentere mer eller mindre hver databit, men forbausende mange programmer unnlater muligheten til og dokumentere 'SLEKTSLINKEN' fordi denne ikke strengt tatt er en 'tag'. Det man da er tvunget til å gjøre er å enten putte denne dokumentasjonen i tag for navn eller annen tag brukeren selv velger. Pointet er at det er ikke mange slektsprogrammer i dag som forbigår TMG i dets dokumentasjonsmuligheter. Og som vi ser av slektsforumet her i dag så er det mange rare slektsgrener ute og går, uten tilstrekkelig dokumentasjon.Jeg skal på ingen måte si at TMG er det beste for alle, men det er det beste for MEG og jeg prøvde og forklare temastarteren GRUNNEN til at TMG er best for meg.Håper det oppklarer noen av misforståelsene. Dersom noen vet at programmer har oppgraders mulighetene til å dokumentere slektsforhold tar jeg gjerne det til etterretning.Med vennlig hilsen, Ken V. Nordberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.