Gå til innhold
Arkivverket

[#44905] Seminar Bratt -ætta


Gjest Mona Årnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Mona Årnes

Hei. DIS - Oppland og Gudbrandsdal Slektshistorielag arrangerer seminar ved Tore H Vigerust: Bratt - ætta. 03 feb.2007 se her LenkeMvh. Mona Årnes Sekretær DIS Oppland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Den vedlagte litteraturlisten er ikke ment å være komplett. Hvis noen kjenner til artikler eller bokkapitler som burde være med i listen, så bør de melde i fra ! Litteraturlisten er derimot ikke ment å inneholde alt som er skrevet, men kun de bidrag det ny kunnskap er lagt frem. Artikler og kapitler med ren kopiering av tidligere arbeider, hører ikke med.Det er noen merkelige innrykk i litteraturlisten. Det skyldes konverteringen fra ett tekstformat til ett annet. Det er ikke ment å rangere artiklene på noen måte, så vennligst se bort i fra innrykkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Mona Årnes

Hei igjen. Godt Nyttår til alle. Tar opp igjen dette innlegget som en påminnelse om seminaret. Mvh. Mona Årnes DIS Oppland Sekretær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Christian Arentz

Da jeg dessverre ikke selv fikk anledning til å delta under seminaret for et par uker siden, ville det vært kjekt og visst om det foreligger noe referat fra en eller flere av arbeidsgruppene som eventuelt kan deles med oss andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Marius Setsaas

En sak til litt.listen:Helmer Bratt: Några anteckningar om slekten Bratt från Brattfors (Linkøping 1951).Heftet inneholder en del interessante opplysninger om etterslekten til den Nils a Vapen, som skal være slektens første(..eller andre person) i Vermland. Denne Nils var væpner i Vermland på 1400-tallet.Når det gjelder omtalen av den eldste delen av Bratt-i Norge- er det vel lite spennende..Heftet inneholder imidlertid en lystig historie fra Bjølstad:(nevnet hefte s.30):'....då konung Carl XV gjestede Tord Tordsen på Bjølstad. Tord, som gick under navnet 'Bjølstadskungen', ler da ha sagt til Carl XV, att denne visserligen var kung i Sverige og Norge, men att han-Tord-var kung på Bjølstad. Skillnaden var bara den, att Tord egde sitt kungarike, vilket Carl XV inte kunde sega om sitt. På dette ler kungen ha svarat: ' Skryt lagom din gamle pumpernickel!'..'Kanskje var ønsket om kongelig avstamning inngrodd allerede den gangen......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Moldal

Nå bør det vel være DIS - Oppland og Gudbrandsdals Slektshistorielag, som må komme med en oppsummering av Bratt seminaret på Øyer, etter som de var arrangøerer. Vi som var deltagere, var der kun for å tilegne oss ny kunskap om Bratt Ætten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Seminaret ble organisert som et alternativ til et regulært trekvarters foredrag, som jeg opprinnelig ble invitert til å holde. Jeg håper deltagerne syntes de fikk bedre utbytte enn om det kun skulle være et vanlig foredrag med passive tilhørere. Det kommer et oppfølgingsseminar - ventelig til høsten - og da legges mere kildemateriale / fakta på bordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Takk for den innsatsen du allerede har lagt ned her, Per!En av de linjene jeg er opptatt av går gjennom Nils Bratts farbror Erling Øysteinson Bratt (som du skriver: ca 1395 Tofte Nigard, Sør-Fron – 1498 Mytting, Ringebu, Gudbrandsdalen). Hvor er han nevnt 1427? Visste heller ikke at han var g. 2x.Et sentralt spørsmål for meg er Erlings etterkommere med Borgylla Fredriksdatter, og da spesielt Ingeborg Erlingsdatter og hennes antatte ektefelle Eindride Erikson Bjølstad (1410?-e.1465?) og etterslekten på Heidal og Bjølstad, med sønnen Guttorm Eindridesen (1437?-1530?) g.m. Cecilie Petersdatter Skiaker?, sønnesønnen Østen Guttormsen og hustruen Tove Tordsdatter Tjerne, igjen med datteren Sissel Østensdatter Bratt. Hvem var for eksempel sistnevntes ektemann (-menn), og hvem tok over på Bjølstad, h.h.vis Ålstad?Jeg håper noen kan svare meg på disse spørsmølene her i denne debatten? Takker på forhånd også for en slik utgreiing!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Christian, du kan like gjerne søke etter emner med navnet Bratt i søkerfeltet øverst på siden, og finne 50 andre tråder med samme slekt - og legge inn dette spørsmålet der. Eller lese de tidligere svarene på det samme spørsmålet.For min del har jeg ikke lyst til å besvare et spørsmål som er besvart så mange ganger tidligere, for eksempel av Per Reidar Christiansen i Norsk slektshistorisk tidsskrift 1996.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Takk, Tore. Da tolker jeg deg dit hen at denne slektslinjen ikke ble drøftet på seminaret, enten p.g.a, tidsnød eller at den ansees for å være relativt sikker. Kommentar til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Kommentar: alle de nevnte forhold ble drøftet på seminaret ! Og jeg regner med at forholdene gjennomgås i reprise (om enn hurtig) på oppfølgingsseminaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(10:) Slapp av. Temaets tittel utelukker ikke svenske Bratt'er. De svenske Bratt'ene har tvertimot oppgjennom åra vært svært opptatt av Bratt i Norge, med eller uten noen utpreget god grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(10:) Slapp av. Temaets tittel utelukker ikke svenske Bratt'er. De svenske Bratt'ene har tvertimot oppgjennom åra vært svært opptatt av Bratt i Norge, med eller uten noen utpreget god grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Tittelen på denne tråden utelukker ikke de ulike svenske slektene Bratt (og heller ikke slekten Bratt i nordre del av Båhuslen). De svenske slektene Bratt (først og fremst de adelige slektene) har siden ca 1950 vært opptatt at Engebret Hougens teori om at de svenske slektene stammer fra norske Steinar Øysteinsson Bratt. Jeg har imidlertid ikke til dags dato observert at en eneste svensk slektsforsker (amatør eller profesjonell) har gjordt forsøk på å gjennomgå norske kilder for å undersøke Hougens terori nærmere.De svenske slektene Bratt har altså ikke selv produsert skriftlig stoff som viser at de slekter fra Norge, men kun vist til Hougen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Christer Bratt er vel den som senest har skrevet om dette på svensk side. I boka Bratt från Brattfors (1992) avviser han forbindelsen til Norge som udokumenterbar, hypotetisk og mer enn tvilsom. I mer anekdotepreget form kan det også vises til at pater familias Jon Bratt Otnes i sin tid i brevs form truet med å stryke hele den svenske delen fra stamtreet om de svenske forskerne ikke snart sluttet å stille spørsmålstegn ved denne forbindelsen.De svenske slektene Bratt pretenderer altså ikke lenger selv å ha noen forbindelse til Gudbrandsdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Et kanskje dumt spørsmål, men..Jeg har kopi av denne slektstavlen til Jon Otnes Bratt, og det jeg lurer på er: hva betyr Pater Familias?Er han en slags 'overhode' til dalevende slekt? Og er det en tittel han bare har tilegnet sånn uten videre?Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Ikke 'er'. 'Var'. (John Jakob Otnes, født 12. juli 1919, døde 16. oktober 2004). Han skal ha blitt 'utnevnt' til 'pater familias' av sin bestefar i 1934 da han var 14 år. Nokså åpenbart en selvbestaltet tittel, initiert av magalomaniske drivkrefter (nedarvet fra bestefaren ?). Hans barn skal forlengst ha sluttet bruke navnet Bratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

21: Tror det er et personlighetstrekk heller enn en egentlig sykdom, og ligger nok latent hos mange, men som nok lettest slår ut hvis individet får makt og/eller kjendisstatus - det siste gjelder jo i Otnes' tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Marius Setsaas

Hm.... Skjønt de eldre svenske genealoger (desverre) utelukkende bygger sin kobling til Bratt i Norge på Engebret Hougen, viser en del yngre litteratur en helt annen holdning...Det som imidlertid er interessant (...også i den eldre litteratur i Sverige...) (F.eks: ; Helmer Bratt), er at man IKKE bygger en avstamning fra Norge via Steinar Eysteinsson, men derimot via en Sven (Svein), som skulle være far til den første Nils a vapen i Vermland...Således heter det i Helmer Brats hefte at: (s.36): genealogen Gustaf Djurklou hevder at vepneren Nils Brath hette Nils Svensson, og var sønn av en Sven Brath...Kryssreferanse til denne referanse er SHT 1882, side XXV ff.Således er et vel neppe noen egentlig som hevder at Bratt i Vermland er etterkommere etter Steinar Eysteinson. Tvertimot synes de stamme fra en Sven (Bratt).Hva da med Bratt i Bohuslen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.