Gå til innhold
Arkivverket

[#44906] Christen Hansen Bringsrud gift 8 nov 1760 i Kongsberg med Marte Jonsdatter.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Har funnet ovennevnte vielse i kirkebok for Kongsberg. Tross i at presten i dette tilfellet skriver meget pent, har jeg vanskeligheter med å tyde Marte Jonsdatters etternavn. Ser ut som det kan stå Sund. eller Lund. Kjenner noen til dette ekteparet?Datter Anna Barbara døpt i Konsberg 26 sep 1761. Faddere: Truls Steffensen, Ingeborg Pedersdatter, Gunhild Christensdatter Uria..?, Kristoffer Olsen G...ardalen? Thorer og Povel Hansen Bringsrud.Sønn Jon døpt i Kongsberg 12 aug 1764. Faddere bl.a.: Hans Christensen Bringsrud (farfar?), Sigri Ingebriktsdatter, Anne Kristine Christensdatter.Sønn Christopher døpt i Kongsberg 2 des 1769. Faddere: Nils Knudsen, Maria Frantzdatter, Helvig Olsdatter Narum, Nils Erlandsen, Lars Mogensen, Peder Christensen Urian....?Trenger hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du en Jon Lunde døpt i Ø.Eiker. Lundegårdene ligger ved Vestfosen: Lenke( Jeg ble selv konfirmert i Vestfossen sammen med et par tvillingjenter fra Lunde.)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,Fra skifteprotokoll nr 11 for Eiker,Modum og Sigdal side 488a.:Skifte på Lunde 2.5. 1753 etter Jon OlsenEnke; Johanne Larsd.Barn. 1.Ole 11 år, 2 Lars 1 1/2 år, 3. Anne 15 år, 4.Marthe, 13 år og 5. Maren 8 år.Verger: faders søsters mand Ole Pedersen, østre Lunde, moders halvbroder Lars Torsen Bacherud, Faders søskenbarns mand Rasmus Schistad, Faders halvbroder Ole Amundsen østre Lunde og enkens stiffader Thore Clausen Westfossen.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei Gunn og Arnt. Jeg har vært borte fra pc'en et par dager, men ser nå med glede at dere har 'trått til' igjen. Tusen takk for all hjelp i året som har gått, og en riktig GOD JUL til begge to. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Ivar Lie

Hei Guro, Bringsrud'ene har jeg jobbet en god del med, de er i slekta bakover. Har en del stoff, de kom opprinnelig fra Venabygd som nevnt i et innlegg. Må imidlertid grave litt, og kommer derfor tilbake. Når det gjelder Marte Jonsdatter skal 'etternavnet' være 'Smed', hun var datter av Jon Olsen Smed og Ragnhild Erlandsdatter og er født i 1741. Faren døde like etterpå og moren giftet seg snart igjen, men det er jo en annen historie. Jeg har slitt litt med foreldrene til Jon og Ragnhild, men har ihvertfall funnet faren til Ragnhild, nemlig Erland Nilsen 'Modgang', det siste er jo bare et av Kongsbergs rare oppnavn. Jon er født i 1711, og faren er Ole Jonsen Smed. Ole kom fra Nannestad til Kongsberg helt i begynnelsen av 1700-talet. ----- Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Helt fantastisk Ivar, tusen takk! Jeg venter med spenning på fortsettelsen! Hvis du vil skrive direke til meg er adressen guro-re@smartcall.no.Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.