Gå til innhold
Arkivverket

[#44908] Trenger mer hjelp til tyding


Gjest Benn Johan Rislaa
 Del

Recommended Posts

Gjest Benn Johan Rislaa

Hei! Trenger hjelp til tyding av hva som står under anmerkninger på løpenr. 8, mandekjøn. Skal være 'Sønderrevet af en ????'. Kan noen tyde det neste? LenkeMvh Benn Johan Rislaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Denne var ikke grei, Benn, og jeg har vel ingen god forklaring - men _om_ det så skulle stå en 'valn' eler helst 'valen baad', så finnes det i en norsk dialekt(vet ikke hvilken) verbet 'vala' som betyr å rulle eller velte. Der finnes sikkert folk på forumet her som kjenner til dette dialektordet.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Den er ikke lett den her, men siden han ble 'sønderrevet' så heller jeg mer til Sigbjørn forslag med vannhjulet. Kan jo være at presten har glemt den vanrette streken over t'en. Andre gode forslag mottas med takk.Benn J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Kirkeboka er Birkenes MiniA5 1888-1907 Aust-Agder. I klokkerboka står det bare ulykkestilfelle, og ikke noe mer. Er ikke sikker på hvordan man lager dette med permanent sidelenke.Mvh Benn J

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan RIslaa

Det finnes noe som heter valsetråd, kan der kanskje stå valsetraad mon tro. Valsetråd er en wire, og siden faren var trelasthandler kan det kanskje ha en sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Kanskje vi er på rett vei nå? Det at faren hans var trelasthandler fikk meg til å slå opp lens/lense, og der står det f.eks. lense tømmer (til lensen) som er en kjede av tømmerstokker til å samle opp eller lede tømmer med....Kanskje.... Stygg ulykke i alle fall.Hilsen Marianne (Vi er jo nesten naboer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.