Gå til innhold
Arkivverket

[#44910] Lars Larsson Hauge ca 1657-1715, Os. Hvem var rett 2. kone?


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Lars Larsson Hauge var lensmann og jordbruker på Hauge i Os og son av Lars Jonsson Hauge/Ytre Haugland og Marta Jonsdtr.Han var först gift med Kari Larsdtr d. 1695. Så giftet han seg oppatt med Martha/Maritha Nielsdtr i 1697: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=132&filnamn=OSVIGDE&gardpostnr=160&merk=160#ovre>LenkeJeg har hatt henne som datter til Niels Andersson Eide og Anna Olsdtr Sörströen, men nå har jeg plutselig funnet ut at deres datter Martha/Maritha giftet seg med Ole Bårdsson Midthus i fölge bygdeboka, men det står Biaanæs da de giftet seg i 1691:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Særvold Johannessen

Hei KjellaugSlik jeg forstår det så har Nils og Anna 2 døtre ved navn Maritha/Martha. Marta d.y. f.1675 gifter seg med Lars Larson Hauge. Men jeg liker ikke at det står at han var uk når han gifter seg med Marta, for jeg har han først gift 1680 med enkefru Kari Larsdatter - jeg må se litt nærmere på dette. Om Lars og Marte i Os III s. 539.Marta d.e. f. 1670 gifter seg med Ole Bårdson Bjånes b. Midthus.Link til det jeg har om dem på nettsiden min: LenkeJeg har Os-bøkene så er det noe du lurer på kan jeg ta et oppslag.mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg hadde ikke fått med meg at han hadde to dötre. Som du ser står bare den eldre i Samnanger bygdebok I.Som du sikkert har sett: ' Erveskiftet etter han er dagsett 18.9.1724 var uppgjort med 99 rd. 2 ort og 2 skl. (Lysekloster skrifteprotokoll A. 4 p. 350 b.)Det er kanskje en ide å få vite hva som stod i det skiftet.Takk for linken og god jul til deg og dine-:) mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ja, her er skiftet: 'Yngve Nedrebø, SAB / DA, 17.12.2006 10:30 (2) Skiftet nevner enken Anna Olsdatter og barna Ole N. Hegland, Martha N., g.m. Ole Baarsen Mehus og Birte N., g.m. Ole Nielsen Eie.'Ingen Marta/Maritta som var gift med Lars Larsson Hauge, dersom det da ikke er den samme marta som blir oppattgift med Ole Baardson. Lars Döde jo i 1715. Nils hadde ihvertfall kun en datter Marta.Kanskje det er skifte etter denne Marta Nilsdtr som var gift mad Lars Larsson Hauge.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Nei, her er jeg på viddene. Marta, datter til Nils Andersson Eide ble gift med Olav Baardsson Midthus 2/7 - 1691: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=122&filnamn=OSVIGDE&gardpostnr=122&merk=122#ovre>Lenke Mens den Marta Nilsdtr som ble gift med Lars Larsson Hauge, gifter seg i 1697:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Særvold Johannessen

Hei igjen Kjellaug - jeg driver å ser på dette nå, og her er definitivt noen ugler i mosen, så jeg er enig med deg i at det er ingenting til nå som tyder på at Lars Larsøns kone er fra Eide.mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Mer enn ugler vil jeg si-:(I tillegg til det så ser jeg jo på din side at da Lars döde så ble hun oppattgift med Vinsians Engjelson Ballesheim! Dette skal ha vært i 1716 etter det du har, så da er det helt klart at hun ikke er datter til Nils Anderson Eide.Ja, her er det bare til å plukke vekk aner!!Vet ikke om kirkeböker er tilgjengelige eller eksisterer for dette tidsrommet. Hun ble jo gift med Lars Larson Hauge i 1697, så det spörs om en får tak i dem.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Winsent Engelsens ekteskap: LenkeDenne Marta Nilsdtr hauge står som 'pike' - hun skulle vel ha vært enke... Er det enda flere forviklinger her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for tipset, Arnfrid, håper noen kan ha anledning til å se i den da. Denne Marta Nilsdt som har fått feil foreldre i Os bygdebok, skal altså være födt ca 1675, hun döde i 1748. Det er jo langtfra sikkert at födselsåret er helt korrekt. Hun fikk barn fra 1698 - 1713 etter hva jeg har fått vite.Det er jo mulig at foreldra står navngidt der.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.