Gå til innhold
Arkivverket

[#44912] Professor Carl Richard Unger, filolog


Gjest knut fasting
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dette er en annen slekt (NST 14). Professorens far skal ha vært Johan Jonassen Unger og dennes 2. ektefelle, Anna Maria Wetlesen. Farfar kom fra Christiania, skreddersvend Jonas Unger og farmoren het Sophia Olsdatter Abel. (Han ble gift en gang til, hun var enke da de ble viet i Vor Frelsers Kirke 20.06.1749 etter å vært trolovet i over 8 måneder! Deres første barn ble født i Christiania, men mellom 1755 og 1757 flyttet familien til Tistedalen. Du finner dem på Wold i Idd ved folketellingen 1801.Jonas Unger var av svensk opprinnelse, født i Bohuslän mens Sophia var Christiania-jente, datter av Ole Joensen Abel og Else Nielsdatter Guttormsen.Professoren er født etter jeg setter strek (1815), så jeg har dessverre ikke noen fødsels- og dåpsdata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

takk skal dere ha.Geir: vet du noe mer om Jonas fra Bohuslän ?Johan Carl Jonassen Unger, 1757 - 1840, g.1: Karen Børgesdtr. Gløersen, 1767 - 1797, g.2: Anne Marie Wetlesen.En søster må være Anne Sophie U., f. 1775.Er Hans U., f. 1768, g. m. Anna Sophie Preus, 1773 - 1818 en bror av Johan og Anne ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Det er en Johan Einar Unger som blir døpt på Rikshospitalet 12-9-1831[url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060213070343.jpg>LenkeHans far var Elias Børre Unger f. 10-3-1795. Sønn av forvalter Johan Unger og Karen Gløersen. Iflg. Ovenstad var han premiærltn., cand.teol., res. kapellan til Voss og sogneprest til Kvinnherred. Han døde 6-11-1854 og var gift med Karen Sophie Gaarder.Her i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Litt utenfor mitt område, men forsøker;Den Anne Sophie Preus som var født 1773 (Kongsberg) og døde 1818 (Strømsøe) kan ikke være andre enn den som ektet Hans Unger 1798. Hans er sønn til Søren Hansen Unger gift (Kongsberg) med Elen Marie Strøm (fra Kongsberg) og Anne Sophie var altså hans kusine (hennes mor Anne Kierstine Strøm - faren Johan Michael Preys). Ingen kjent forbindelse med Unger fra Bohuslän.(Dette er bare delvis kontrollert, resten er fra NST så dette bør selvsagt kontrolleres).Jonas fra Bohuslän skal være sønn av Johan Unger og Margrethe Regina Hall. Jeg har ikke dette for hånden her, men jeg lurer på om ikke han opprinnelig kom fra Stockholm(??) og via militærtjeneste endte i tollvesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Hanne Ludvigsen

Håby 1688-1920 143002F1 7630 SCB-kod: 143002 SD-suffix: F1 Kön: M Födelsedatum: 1728-..-.. Förnamn: Jonas Adress: Ferlebro Mannens förnamn: Johan Mannens efternamn: Unger Kvinnans förnamn: Margareta Regina Kvinnans efternamn: HallStrömstad 1713-1920 148601F1 295 SCB-kod: 148601 SD-suffix: F1 Kön: M Födelsedatum: 1737-08-13 Förnamn: Jean Jakob Mannens förnamn: Johan Mannens efternamn: Unger Kvinnans förnamn: Regina Margareta Kvinnans efternamn: HallStrömstad 1713-1920 148601F1 328 SCB-kod: 148601 SD-suffix: F1 Kön: M Födelsedatum: 1740-03-15 Förnamn: Petter Adolf Mannens förnamn: Johan Mannens efternamn: Unger Kvinnans förnamn: Regina Margareta Kvinnans efternamn: Hall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.