Gå til innhold
Arkivverket

[#44918] Nils Nilsson Solbjørg (1785-1856), Samnanger (hans kone?)


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hun het Anna Monsdtr og döde 77 år gammel i 1864, står det i bygdebok fra Samnanger s. 163.Jeg har lenge prövd å finne ut hvem hun kan være, men uten hell.Nils var med i ufreden 1808 til 1814 står det i bygdeboka. Han må da ha truffet henne mens han var soldat for han skal ha giftet seg ca 1813, men finner ikke dette ekteskapet i Os.Det er tydelig at de har först kalt opp sine foreldre for vi finner både Nils, Marta (hans foreldre) og Mons. Så har de to dötre, Anna Velina f. 1822 og Kari f. 1826. En skulle da anta at Anna Monsdtrs foreldre var Mons og Anna.Velina er jo et helt uvanlig navn, finner ingen ved det navnet i FT 1801 (har prövd med W og V)Finner heller ingenting på FS som kan passe.Så det jeg lurer på nå er om det er mulig å finne ut hvor soldatene var stasjonert i denne ufreden.Dette paret er blant mine tredje tippoldeforeldre.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ser at noen har lagt inn på FS at hun var datter av en Mons Torbjörnsen og Anna Olsdtr, og at hun var f. 29/3- 1787.Dette må jo sjekkes, men finner og en döpt i Os på FS av samme foreldre (kopi fra kirkebok).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det må være dette paret jeg finner på Röd nedre som er foreldre til den Anna Monsd döpt i 1787, men hun er ikke med familien i FT 1801: LenkeEr det noen som har Os soga og kan sjekke?Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Særvold Johannessen

Udrag fra Os III s771:Mons Torbjørnsen nedre Rød, f. 1746, bygsla bruket etter faren i 1785. G. 1786 Anna Olsdatter Lien, f. 1767. Av 9 born vaks 7 upp: Anna, f. 1787, g. ikr. 1813 Nils Nilson Solbjørg i Samnanger, s. S. B. 163, Kari f. 1789, g. 1808 Ola Øvredal, s. Lønningdal 4, Marta, f. 1790, d. ug. 1856. Torbjørn, f. 1793 (kjøpte farsbruket), Ola, f. 1796, g.1826 Gyrid Asbjørnsdatter ytre Haugland, b. Fusa, Mons, f. 1799, g. 1828 Marta indre Moberg, s. Kuven 1, Lars, f.1803, g. 1833 Ingeborg Lunden, se Molda 4. Mons var ein drivande kar og arbeidde seg godt fram. Han døydde i 1820. Ekkja Anna Olsdatter stjorna so bruket i heile 15 år. Ho døydde i 1843.mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.