Gå til innhold
Arkivverket

[#44925] Hamland i Namdal


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Anders Adriansen, Hamland i Namdal, skal ha vært g. omkr. 1685 m. Maren Olufsdr., f.c. 1663. - Er det noen som har nærmere kjennskap til denne Anders på Hamland ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Iflg Nærøy Bygdebok B V s 207 var han sønn av Adrian Jensen. Det står følgende:Hvordan Adrian Jensen omkring 1640 fikk han om eiendommen(Hamland) er ukjent. Det kunne helst skje i fri handel, men auksjonskjøp er en annen mulighet. Adrian var sønn av en fogd i Nordland. Penger til gårdkjøpet vare neppe største problemet Før 1680 overtok odelssønnen Hans Adriansen. Han døde i 1703, og broren Anders Adriansen overtok, men døde allerede i 1710. Det går videre om sønnen Adrian Andersen. Det står at far til Adrian Jensen var fogd i Lofoten og Vesterålen Jens Jacobsen. Mor til Anders Adriansen var Susanne Jensdtr Schanche f abt 1622. Odelsønnen som overtok først, Hans var sønn av første kone Anne Hansdtr Kruse d 1657. Anders Adriansen var f omkr 1659 og døde 1710.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk skal du ha. - Jeg hadde vel en følelse for at 'det var noe her' og da går det altså opp.-- Kan du se noe om barn etter Anders og Hans ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Hans Adriansen f abt 1650 d 1703 og gift med Ingeborg Christophersdtr hadde ingen barn.Anders Adriansen f abt 1659 d 1710 g m Maren Olsdtr d 1719 på Hamland hadde 3 barn: Adrian Andersen f abt 1687, eide Hamland Berthe Andersdtr f abt 1690 Sønau(Synnøve) f abt 1694 d 1781 på varøya, gift med Andreas Dahl f abt 1699 d 1772, bygdelensmann i Lagsnes fjerding, bruker av gårdpart i Varøya.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Alv Edvardsen

Takk Dagny. - Vet du noe mere om denne slekta til Andreas Dahl ? - Kan det være samma Dahl slekt som var på Tysnes ? - Jeg har levert fra meg boka hvor disse er med, så jeg kan ikke sjekke selv. -- Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Hei, ja jeg vet en del om slekta fra Namdal bygdebok, bind V samt fra Borch-tavla. Men om dette er Tysnes-tilknyttet må jeg sjekke med papirene hjemme. Kommer tilbake med svar. Hilsen Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Hallo ! I Nærøy bygdebok (VI) side 14 er Clement Anderssøn av Heller innført da han i 1660 fikk dtr Doreth døpt. Forfatteren stiller spm om Ole Anderssøn Heller som fikk døpt dtr Anne er en bror.Siden Andreas Clementsen Dahl er født 1699, død 1772 - er vel dette hans farfar siden spranget mellom Doreth og Andreas er ca 30 år. Konen til nevnte Clement er ikke nevnt.Fra Nærøyboka B V, s 83,84 er Lensmann Andreas C. Dahl og Synnøve Andersdtr Hamland (hun f. 1694, d. 1781) (hennes foreldre: Anders Adriansen og Maren Olsdatter) oppført med barna Clement f. 1725 i Varøya (bruker av Hamland), Susanna Dahl, f. 1730, gift med Peder Guttormsen, f. ca 1730 på Kråkøya i Vikna. Eier av Langstrand i Kolvereid (Nærøyb III, s 469)., Dorthea Maria Dahl, f. før 1740 i Varøya, gift med Anders Clausen, f ca 1734 i Helgeland. Bruker av Lillearnøya. Utliggerborger og eier av Buøya i Kolvereid (Nærøyb II. s 59), N.boka IV. 537).Sønn av Sofie Pedersdtr Borch og Clement C. Dahl var bl.a. Peder, f. 1755 gift 1. gang med Margrete Albrigtsdtr, f. 1746, død 1775. Hun var dtr av Christense Johansdtr von Aphelen, f. 1711 på Lundring og Albert (Albrigt) Aagesen Aargaard, f. 1716 i Beitstad.Skal sikkert være Aagaard !Sofie gifter seg andre gang med Jens Jakobsen og får flere barn.Peder gifter seg 2. gang med Berethe Johansdtr. I Ft for 1801 står oppført 'hans barn'. Sikkert feil og er vel felles barn; Clemet, Johan, Andreas, Petter. Kildene er Nærøyboka b V. Hilsen Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Takk Dagny. - Jeg tror dette blir litt innviklet uten at jeg selv har bøker for hånden. - Jeg ser at du har en Aagesen Aargård g.m. en 'von Apelen'.- Jeg har altså en pike g.m. en bror av en av 'mine', som var dr. av Morten Aagesen Aargard, som var g.m. en Else Margr. von Apelen. - Ant. da et søskengifte eller noe lign. - Ser at du også har nevnt noen Clement her. - Jeg mangler far til en Clement. -- Antar jeg får forsøke å låne disse bøkene du nevner etterhvert og se om jeg finner noe der og at jeg får litt bedre oversikt. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.