Gå til innhold
Arkivverket

[#44934] Johan Johannessen fra Froland


Gjest Jarl Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl Johansen

Johan Johannessen fra Froland giftet seg med Berte Sørensdatter fra Åseral. Sønnen Jørgen Bernhard Johansen er min bestefar. I følge dåpen til Jørgen i Øyestad i 1899 er Johan født i Froland i 1872. [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060509140456.jpg>LenkeDet jeg lurer på er hvem er som er foreldre til Johan fra Froland, slekta på Berte sin side har jeg fått god hjelp til å finne.Er det noen som har bygdebøker fra Froland som kan sjekke dette opp.Har 2 kandidater selv : 1. Sønn til Johan Olsen og Oline Gulausd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg kan vel ikke her og nå tilby noe særlig mer hjelp, men det ser jo ut til å være en familie som har flyttet en del. Det ser ikke ut til at Jørgen Bernhard er konfirmert i Hornnes, så de må antakelig ha flyttet derfra før 1913.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Hei!Kanskje dette kan hjelpe, lenke til kirkebok for Froland 1872 der Johan er uægte sønn av Johan Johannesen og Anne Ommundsdtr. Hurveie. LenkeMvh Benn Johan Rislaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Har undersøkt litt videre, Johan Johannesen var veiarbeider fra Sverige ifølge klokkerboka fra Froland. LenkeAnne har jeg ikke dokumentert, men det er en Ommund Gundersen Langemyr under Øvre Messel i Froland f. 1805 død 1861, kone Anne Hansdatter Bråten (1804) d. 1881 som har ei datter Anne født 1847. En av fadderne til Johan og Annes barn var fra Langemyr, så mulig det kan være noe her. Dette har jeg funnet i Froland heim og ætt bind II. Ommund og Anne bodde først på Langemyr, siden på Oveland og til sist på Hurv.Mvh Benn Johan Rislaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Noen nye opplysninger før jeg legger meg. Johan Johansen fra Sverige hadde Green som etternavn og ble gift med Inger Nilsdatter Tveiten, Austre Moland (1836-1910) enke etter Schelluf Jensen Hurv.Ha en god natt Hilsen Benn J. Rislaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Johansen

Tusen takk dette var Interessante opplysninger, han var jo også en av mine kandidater.Jørgen Bernhard ble konfirmert på V.Moland . Dette står i Klokkeboken for Lillesand der det står om ekteskapet som ble inngått med Tora Vilhelmine Jørgensen Lenke Finner Ommund Gundersen Langemyr og Anne Hansdatter i familysearch oppført med disse barna:MARTE KIRSTINE AMUNDSEN 05 APR 1835 Froland HANS AMUNDSEN 13 AUG 1841 Froland GUNDER AMUNDSEN 24 MAR 1844 Froland ANNE AMUNDSEN 29 AUG 1847 FrolandMen så er spørsmålet: er dette den rette slekta? Har du noen formening om den andre Johan ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Hei igjen!I bygdebok bind II s. 120 for Froland står følgende om Ommund Gundersen og Anne Hansdatter: Ommund og Anne budde først på Langemyr, sia på Ovelandsneset, og fra 1844 på Hurv. Anne hadde i 1831 fått dattera Berte med Bent Gunnarsen Slettene. Ho dro til Øyestad i 1857. Også dattera Anne hadde barn, Johan i 1872. Hans far var Johan Johansen Green. Kan ta litt mer om Ommund: Faren het Gunder Knudsen (1776)-1829 g. 1801 m. Marte Omundsd. Dalskleiv (1766)-1848, og de bodde på Langemyr u/Øvre Messel i Froland. Gunders opphav ukjent. Foreldre til Marte: Omund Jensen Gauperå (1725)-1782 og Kirsten Torjusdtr. Dalskleiv (1727)-1782. Omunds foreldre ukjent. Kirstens er av gammel og stor Frolandsætt fra Mjølhus og Løvjomås i Froland. Foreldre Torjus Leulsen Mjølhus 1693-1757 og Marte Andersdatter Lille Løvjomås 1697-1752. Alt dette fra Froland heim og ætt bind II. Vet ikke hvor mye du er interessert i?Mvh Benn J. Rislaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Anne Hansdatter Bråtens foreldre var Hans Christensen (1759)-1824 og Kirsten Marie Andersd. Død ca 1849. De bodde ikke på Bråten under Lyngroth i Froland da Anne ble født. I 1809 bodde de i Myra under Lyngrot, begge husmannsplasser. Det burde vel være mulig å finne ut hvor Hans og Kirsten kom fra ved hjelp av folketellingen i 1801, og de må ha giftet seg helt på begynnelsen av 1800-tallet.Mvh Benn J. Rislaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Johansen

Hei Benn Johan.Jeg er veldig takknemmelig for den hjelpen du gir meg. Jeg er veldig interessert i faktaene du finner fram, men jeg er enda litt usikker på om det er denne slekta jeg i slekt med.Søkte på folketelleingen 1801 og fant Hans Christensen [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f10918&gardpostnr=80&personpostnr=3367#nedre>Lenke . I følge folketellingen er han født i 1766.Søkte også litt på FamilySearch og fant antakelig barna til Hans Christensen og Kirsten Marie Andersd :Ole LenkeBerte LenkeAnders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.